צפו בתיעוד

הצצה לתרגיל הימי הבינלאומי: כך נערכים לצונאמי עצום

בתרגיל הבינלאומי אותו הוביל זרוע הים, ערכו תרחיש של אירוע רעידת אדמה שפקדה את מדינת ישראל. כחלק מהתרגיל בוצעו תרגולי רפואה משותפים בין הציים, ועוד (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: דובר צה"ל)

התרגיל הבין-לאומי "נחשולים אדירים", התרגיל הגדול ביותר שהובילה זרוע הים אי פעם, הגיע לסיומו, וכעת מסבירים בצה"ל, כיצד פעלו בתרחיש המדמה צונאמי עצום הפוקד את ישראל.

התרחיש, אשר תורגל על-ידי 10 ציים נוספים מרחבי העולם, מדמה אירוע רעידת אדמה רבת עוצמה אשר פקדה את מדינת ישראל. ארה"ב, צרפת ויוון, לקחו חלק פעיל בתרגיל באמצעות כלי שיט. בנוסף, קפריסין, צ'ילה, איטליה, גרמניה, קנדה, בריטניה ונאט"ו שלחו נציגי מטה לתרגיל.

"לקחנו את רעידת האדמה בהאיטי שהתרחשה ב-2010 כמקרה בוחן", מסביר מפקד בסיס חיפה, תת-אלוף גיל אגינסקי, "רעידת האדמה הייתה בעוצמה של כ-7 דרגות. 230,000 בני אדם נהרגו, 3 מיליון בני אדם נפגעו והושפעו, 250 בניינים קרסו ונגרם נזק כבד לתשתיות המדינה - מדובר באירוע קטסטרופלי".

לדבריו, בעקבות התחקירים שקראו על אותה רעידת האדמה, הבינו כי חשוב לתרגל תרחיש כזה על ידי שותפויות, לבצע שיתוף פעולה לא רק בין ציים אלא גם בין ארגונים וגופים שונים.

בשבוע שעבר יצא התרגיל לדרך - רעש בעוצמה של 7.5 פקד את אזור האגן המזרחי של הים התיכון. בעקבות עוצמת הרעידה אלפי אנשים נהרגו, עשרות בתים ניזוקו ובשל כך 150 אלף אזרחים נותרו עקורים מבתיהם.

"הפעולה הראשונה של חיל הים הייתה לצאת ולבצע חילוץ והצלה ימיים", אמר תא"ל אגינסקי, "במקביל, מתחילים לבצע הערכת נזקים בתשתיות של חיל הים ותשתיות ימיות בכלל. בשלב זה, מטרתנו לעשות סקר נמלים על מנת לבחור נמל מועדף דרכו תיכנס התמיכה לארץ ובו בזמן כמובן גם מטוסים מתחילים לנחות".

בתרחיש הנוכחי שתורגל, הוחלט שהנמל שפחות נפגע הוא נמל חיפה ולשם יגיעו האוניות. "הקמנו שער ימי שנועד לאפשר למדינות זרות לסייע לישראל בתרחישי חירום, בפעם הראשונה התקיים תרגול בינלאומי של תפעול שער ימי בנמל חיפה".

בתרגיל הוקם לראשונה תא התיאום הימי - NCC, שריכז את כל נושא התיאום הימי והיבשתי עם הציים הזרים הפועלים במים ריבוניים ישראליים. תא התיאום נוהל על ידי זרוע הים ונכחו בו נציגים מכלל הגופים והמדינות שהשתתפו בתרגיל.

כחלק מהתרגיל בוצעו תרגולי רפואה משותפים בין הציים, תרגילי חילוץ על מימיים ותת מימיים, מטווחים ומסדרים ימיים.

לדבריו, המטרה המרכזית של התרגיל הייתה לקדם שיתוף פעולה ותיאום עם מספר ציים בכל מה שקשור בהצלה וסיוע הומניטרי בארצנו. בנוסף, מתוך הבנה שתרחיש של רעידת אדמה הוא סביר במדינת ישראל, שכן על פי הסטטיסטיקה פעם ב-100 שנים ישנה רעידת אדמה בסדר גודל כזה, ראו לנכון שיש צורך בלהגיע מוכנים לאירוע כזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר