"הרחוב שוב ידמם"

בחסות העירייה? הנערים יחזרו לרחוב - ויופקרו לגורלם

תחקיר 'כיכר': בזמן הקרוב עלולים נערי השוליים לחזור לרחובות - למורת רוחם של התושבים החרדים, זאת בשל אי-תקצוב מצד הרשויות למימון הישיבה שטיפלה בהם (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
חלק מהנערים בישיבה הייחודית (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

המסגרת המיוחדת שמחזיקה מזה כחמש שנים נערים מ'שמואל הנביא' בירושלים, בה הם יכולים לשהות במהלך שעות היממה - מה שהביא שקט לתושבי השכונה - עלולה להיסגר, לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה.

בעבר הלא רחוק, ידע כל ירושלמי כי בשכונת שמואל הנביא קיים אי-שקט תמידי, סביב התנהגותם של אלו המכונים "נוער הברזלים", אך בשנים האחרונות הופסקה תופעה זו כמעט לחלוטין.

השינוי הדרמטי הזה כמובן לא נעשה מעצמו. המצב בשכונת המצוקה לא הפך סתם כך לוורוד יותר: מי שדאג לכך ועשה את העבודה, בשקט, הוא הרב יוני ישראלי, תושב השכונה, שהחליט להקדיש את חייו לטובת נוער השוליים.

מהומות עבר של נוער שוליים ב'שמואל הנביא' (ארכיון כיכר השבת)

ישראלי הקים ישיבה ייחודית, בשכונת רמת אשכול הסמוכה, בשם 'מרכז לנוער-קידום נוער רמת אשכול'. מסגרת זו מספקת מענה לבני הנוער הרבים, שחלקם הגדול מגיע ממשפחות המטופלות בלשכת הרווחה ונסמכות על קופות הצדקה באזור.

אלא שלאחרונה נקלע המקום למצוקה תקציבית חריפה, ופניותיו לעיריית ירושלים, בבקשת עזרה כספית, נענו עד כה בצורה חלקית בלבד, שלא עונה על הצרכים המרובים - מה שעלול להוביל לסגירתו.

הרב יוני עצמו, מקים המוסד, העדיף כי כתבה זו כלל לא תפורסם, בתקווה שגם בלעדיה מאמציו השקטים להסדיר את העניין יישאו פרי, אך זעקת הנערים, ששוחחו עם 'כיכר השבת' בחשש גדול לגורלם, כמו גם הזמן הקצר לפני פתיחת שנת הלימודים, לא הותירו לו ברירה, וגם הוא הסכים לבסוף למסור התייחסות פושרת, למורת רוחו.

וכך אומרים ל'כיכר השבת' כמה מהנערים בישיבה המיוחדת: "אם יסגרו לנו את הישיבה, ברור שבסוף נוציא שוב את כל התסכול - שהרב יוני הצליח לשחרר אותנו ממנו - ברחובות. יש פה מפעל חיים אדיר, שהשקיעו בו את הנשמה, וצפוי עכשיו לרדת לטמיון".

אחד מהפרויקטים של הישיבה, שזקוק למימון

"אנחנו לא מבינים בתקציבים", מדגיש אחד הבחורים, "אנחנו רק יודעים שהרב יוני מכתת את רגליו בעירייה, כדי שיעניקו לו מימון להכשרות מקצועיות עבורנו, כדי שחלילה לא נידרדר שוב לפשיעה. כמו שזה נראה, האנשים בעירייה לא מבינים את המשמעות של החזרה שלנו לרחוב: במצב כזה, כל הטיפול בנו יעלה להם הרבה יותר כסף!".

בחור אחר מוסיף בלחש: "רובנו ישבנו, בתור קטינים, במעצר. אנחנו לא באנו לאיים, אבל תבין: היום המקום מספק לנו אהבה והרבה נתינה. יש לנו ארוחה חמה, שאין לנו בבית, והישיבה מתכננת להדריך אותנו להיות אנשים יצירתיים ולתת לנו הדרכות מקצועיות בהרבה תחומים. במקום שהעירייה תחבק את היוזמה, אני מבין שלכאורה היא דוחה את הרב יוני כל הזמן".

תושבי השכונה, מתארים אף הם בשיחה ל'כיכר השבת': "הרב יוני ישראלי עשה פלאים עם הילדים. שלא תחשבו שמדובר פה בעוד מסגרת לנוער נושר; מי שלא היה פה לפני כמה שנים, לא יוכל להבין עם איזה נוער התמודדנו פה, והוא הגיע במטרה טובה לנקות את השכונה, והצליח".

"זה התחיל בקטנה, עם בחורים בודדים ואפס תקציב", ממשיכים התושבים ומספרים. "יוני פשוט אסף את הנערים, העניק להם חום, הקשבה, יכולת הבעה, דאג להם לעבודות וניסה לנרמל אותם - על דרך המלך. לאט לאט התגבשה סביבו קבוצה גדולה של נערים, ואף הקצו להם מקום בפאתי השכונה, בואכה רמת אשכול. אם זה ייסגר, הרחוב פה ייהפך לזירה מדממת".

ממראות הוונדליזם ב'שמואל הנביא', בעבר (ארכיון 'כיכר השבת')

ל'כיכר השבת' נודע, כי ישנם כמה מיזמים חשובים, שלא יכולים להתקדם מבלי לקבל תקציב עירוני, דוגמת הכשרות מקצועיות, מיזם 'ירוק במים', פרויקטים שונים של חונכות שיכולים להציל את הבחורים מרדת שחת. בנוסף, הישיבה כבר לא יכולה להחזיק את עצמה, ולתת מנה חמה לבחורים - שבביתם אין להם את זה.

ראש הישיבה, הרב יוני ישראלי, מסכם: "אני מעריך מאוד את עבודת העירייה. בזכותה זכינו עד היום להגיע למה שעשינו, אבל אני מתחנן ומבקש מהעירייה: באמת תדאגו לישיבה ותצילו אותה מהקשיים".

לדבריו, "לא מדובר על מסגרת רגילה. זו מסגרת מיוחדת. לכן, למרות הדברים העצומים שהעירייה עשתה עבור הישיבה, מוטב כי גם עכשיו היא תתגייס לעזור לנו, רגע לפני שהמקום ייסגר".

הרב יוני ישראלי (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

"אני מבין את כאב הבחורים שדיברו איתכם", מדגיש ישראלי, "אבל הם צריכים להבין שככל הנראה יש נהלים ברורים בעירייה, שכרגע מקשים עלינו, ולקוות שהם יתגמשו מעט, לטובת הצלתם".

יודגש, כי מעיריית ירושלים טרם הגיעה התייחסות לפניית 'כיכר השבת' בבקשה לתגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר