4 דרכים לפתח שיחה עם ילדים / מתבגרים ובכלל

הולכים לשמור על האחיין או לקחת את הילד שלכם לעבודה כדי לתת לאמו קצת שקט? הכנה קטנה יכולה לעזור לכם להניח את היסודות לשיחה טובה, כדי שלא תתקלו בתשובות מתסכלות של "כן ו"לא" (MEN)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מי ידע שלדבר עם ילד בן 5 (או 15) יכול להיות קשה כל כך? כאשר "רוצה לבנות מגדל גבוה בלגו?" ו"וואו, איזה ספר זה?" לא שוברים את הקרח, הנה כמה טקטיקות מהימנות של המקצוענים - כולל מורה בבית ספר ועובדת סוציאלית. (ואם כל אלו נכשלות... לכו על גלידה. זה תמיד עובד)

1. עשו קצת מחקר והגיעו מוכנים

אם אתם הולכים לשמור על אחיין שלכם שלא ראיתם כבר זמן מה, במשך יום שלם, הכנה קטנה יכולה לעזור לכם להניח את היסודות לשיחה טובה. לפני היום הגורלי, שאלו את ההורים שלו על המתרחש בחיי ילדם. ככה לא תתחילו עם "מה אתה לומד בחיידר?" כשהילד הוא, נגיד, בשנה לא הכי זוהרת שלו במוסד הלימודים.

במקום זאת, תוכלו לעסוק בנושא ספציפי - צעצועים למיניהם, למשל. אתם יכולים לומר, "שמעתי שקנו לך מכונית נהדרת בשבוע שעבר. אתה יכול לספר לי על זה?". אותה אסטרטגיה עשויה לעבוד אצל ילדים אם הם צעירים או נוטים להיות ביישנים, או אם אתם מתכוונים לבקר מישהו שלא ראיתם זמן מה. אמרו, "אה, דוד חיים רוצה לשמוע על ההתעמלות שאתה עושה - ואגב, אולי תרצה לשאול אותו על החופשה שהוא היה בה" - כריסטיאנה מילס, עובדת סוציאלית קלינית מורשית.

2. התנגדו לדחף לבדוק עובדות

הרבה מבוגרים מרגישים, כמובן, אחריות ללמד ילדים על העולם. כך שאם ילד אומר לנו דבר שאינו מדויק, יתכן ונאלץ לתקן אותו. אבל חשוב יותר לאשר את היכולת של הילדים להביע את מחשבותיהם מאשר "להתפס לקטנות".

לפני תקופה הייתי עם כמה תלמידים בטבע, הבטנו על דלעת שקפאה והפשירה והייתה נראית כמו עיסה אחת גדולה ותמוהה. כששאלתי אותם מה הם חושבים שקרה, ילד אחד אמר, "אני חושב שהיא נהייתה כל כך גדולה עד שהיא התפוצצה". אז ביקשתי ממנו להסביר את זה עוד יותר לעומק. לפרוש את סקרנותו, במקום לקפוץ פנימה עם הסבר מדויק, היה הרבה יותר פורה. - שי מקינרני, מורה בבית ספר.

3. התעניינו במה שהם מתעניינים

יתכן וחשתם כי אתם נמצאים במלכוד בשיחה עם ילד שמדבר בלי סוף על משהו שלא אכפת לכם ממנו. כשבני היה בן 7, הוא התעניין בקוד HTML. אני לא באמת אשת מחשבים, אז התנגדתי לדבר על זה.

אבל ברגע שניסיתי ללמוד למה הוא אוהב את זה, ראיתי שהוא אוהב את האופן בו הקוד עזר למתכנת לעשות כל כך הרבה דברים יצירתיים, כמו לשנות צבעים או ליצור עמודות. לא רק שהנושא נראה אז נגיש יותר, אלא שהוא גם - חשוב יותר - נתן לנו דרך להתחבר. - ג'ולי קינג, אחד ממחברות הספר "איך לדבר כך שילדים קטנים יקשיבו: מדריך הישרדות לחיים עם ילדים בגילאי 2-7".

4. שאלו שאלות פתוחות

מי לא שאל נער "איך היה היום שלך?", רק כדי לקבל תשובה של "טוב" בחזרה. (עוד קלאסיקה: "מה עשית?" "כלום.") עם ילדים גדולים אתם צריכים להיות קצת יצירתיים - לא לשאול שאלות של כן או לא. אתם תנהלו דיאלוג אם תשאלו משהו כמו "באיזה נושא עסקתם היום בשיעור מתמטיקה?" ואז אתם יכולים לשאול שאלות המשך: "מה דעתך על זה?" ואם ילד אינו נפתח, זה בסדר.

לילדים מגיע המרחב והפרטיות שלהם ממש כמו למבוגרים. עלינו להתייחס אליהם בכבוד, גם אם הם לא עונים לנו כמו שאנחנו רוצים. - קריס פגולה, מחברת הספר "בחור של חיתולים: המדריך האולטימטיבי לאב לשרוד את השנתיים הראשונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר