להחזיר עטרה ליושנה

היסטוריה בבריסק: נרכש ה"הקדש שול" המפורסם

השבוע נקבעה מזוזה בפתח הבניין המפורסם, אשר שימש בעבר כ'הקדש שול של בריסק', וזאת לאחר השלמת רכישתו, בתום מאמצים רבים שנמשכו כ-16 שנה. תמונות (אקטואליה)

(צילום: הקהילה היהודית בבריסק)

עין לא נותרה יבשה, כאשר בשבוע האחרון נקבעה מזוזה בפתח הראשי של הבניין המפורסם, אשר שימש בעבר כ'הקדש שול של בריסק', וזאת לאחר השלמת רכישתו, בתום מאמצים רבים שנמשכו כ-16 שנה. כעת, לאחר 78 שנה, שוב יישמע קול תפילה ב"הקדש שול של בריסק", שנבנה בשנת תרמ"ה ועתה נרכש על ידי שליח חב"ד ורב העיר, הרב חיים רבינוביץ.

במשך למעלה מ-800 שנה, היתה העיר בריסק, מעצמה יהודית ומרכז תורני לכל מדינות ליטא ורוסיה הלבנה, ונודעה בכינוייה 'ירושלים דליטא'. בריסק מפורסמת בזכות רבניה ומנהיגיה, שעמדו בראש הקהילה המשגשגת בת עשרות אלפי יהודים.

בימי השואה האיומה, נספו רוב היהודים שבעיר על קידוש ה', ורחובות העיר הפכו שוממים. כמעט כל בתי הכנסת שבה הפכו לעיי חורבות, ואך קומץ קטן של 19 יהודים נותרו בה.

מאז חלפו 78 שנה, והיום העיר מתאוששת מאפרה, הקהילה היהודית פורחת בה מחדש, ובריסק היהודית מפיצה שוב אור של תורה, חסידות ויהדות לכל הסביבה.

הבניין עצמו שנבנה לפני 135 שנה, והתפילה הראשונה בו היתה בראש השנה של שנת תרמ"ה, הפך למרפאה בידי הנאצים, ולאחר סיום המלחמה, הפך למבנה תרבות בידי הסובייטים שהרסו גם את החזית המפוארת שלו.

מובנת אפוא ההתרגשות הגדולה בעת המאורע ההיסטורי, בה קבע הרב רבינוביץ מזוזה בפתח הראשי של הבניין המפורסם של ה'הקדש שול', עם רכישתו בדמים מרובים לאחר מאמצים מרובים של שנים רבות. הושבה אפוא בכך העטרה ליושנה, והבניין שב וקיבל את כבודו הראשון, וזאת בסיועו הגדול של הרב משה קוטלרסקי, ובתרומתם של הנגידים ר' יקותיאל יהודה ראהר ור' לוי לבייב, ועמם תורמים נכבדים נוספים, ובסיוע רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט״א, ומנכ״ל רשת החינוך אור אבנר הרב דוד מונדשיין.

78 שנה לאחר שהופסקו התפילות בבית הכנסת, ישוחזר עתה המבנה אל צורתו הראשונית, יפעלו בו בית כנסת, מקווה, גן ילדים, בית ספר אחר הצהריים, כמו גם מטבח וחדר אוכל כשר, וכל הפעילות הענפה של הקהילה היהודית בעיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר