יערות הגשם עולים באש? נשיא ברזיל זועם

"הריאה של כדור הארץ" כפי שמכונים יערות הגשם באמזונס עולה באש, כך על פי נתונים של מכוני מחקר בברזיל. הנשיא בולסונארו טוען כי לא ניתן לאכוף בשטח גדול כל כך (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שריפה באמזונס, ארכיון (צילום: shutterstock)

חשש בעולם ממספר השריפות ביערות האמזונס שעלה באופן דרמטי לאחרונה. יערות האמזונס נחשבים מבחינת איכות הסביבה לחשובים במיוחד עבור החמצן בכדור הארץ ומייצרים על פי המדענים כ-205 מהחמצן בעולם. היערות אף זכו לכינוי "הריאה של כדור הארץ".

בברזיל מתווכחים מי אשם, כשמתנגדיו של הנשיא ז'איר בולוסונארו טוענים כי הוא הוריד את רמת הפיקוח על היערות, הוא מנגד טוען כי מדובר בשטח גדול מידי וקשה להילחם בתופעת הצתות כשהוא רומז ללא הוכחות, שמי שאשם בהן הם דווקא אירגוני איכות הסביבה שנאבקים בו.

"האמזונס גדול יותר מאירופה, איך אתה יכול להילחם בשריפות פליליות באזור כזה?", אמר אתמול (חמישי) בולסונראו. "אין לנו את המשאבים בשביל זה", הוסיף הנשיא בשיחה עם כתבים מחוץ לארמון הנשיאות בברזיליה.

בולסונארו נשאל על-ידי הכתבים על ההאשמה שלו משלשום, ולפיה ארגונים לא-ממשלתיים הם שהציתו את השריפות הללו – כנקמה על כך שקיצץ את התקציבים שמוענקים להם. "האינדיאנים, אתם רוצים שאאשים את האינדיאנים? אולי אתם רוצים שאאשים את אנשי המאדים? כולם חשודים, אבל החשודים הגדולים ביותר הם הארגונים הלא-ממשלתיים".

למרות האשמותיו כלפי הארגונים הלא-ממשלתיים, בולסונרו הודה, כי ייתכן שחקלאים קשורים לפרוץ השריפות אותם הם מציתים כדי ליצור שטחי מרעה לבקר שלהם.

במקביל, הרשויות הפדרליות בברזיל הודיעו כי פתחו בחקירה כדי להבין מדוע אכן ישנה עלייה גדולה כל כך במספר השריפות ביערות. הן ציינו, כי הן חוקרות אם אכן העלייה הזו נובעת מאכיפה מופחתת של תקנות ההגנה הסביבתית באזור ביוזמתו של הנשיא.

הסערה החלה בעקבות נתונים חדשים שאותם פרסם המכון הלאומי של ברזיל לחקר החלל, ולפיהם מספר השריפות ביערות האמזונס הגיע השנה לגובה חסר תקדים: מ-72,843 שריפות שפרצו השנה ביערות ברזיל יותר ממחצית פרצו באזור האמזונס. במכון הברזילאי לחקר החלל ציינו כי יותר מ-9,500 שריפות זוהו מאז יום חמישי האחרון בלבד, ורובן השתוללו באזור האמזונס.

השריפות מדאיגות כאמור מדינות נוספות בעולם. נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס לנתונים המדאיגים הללו וצייץ בטוויטר בצרפתית ובאנגלית: "הבית שלנו בוער. פשוטו כמשמעו. יערות הגשם באמזונס – הריאות שמייצרות 20% מהחמצן בכדור הארץ – עולים באש. זהו משבר בינלאומי". מקרון, שארצו תארח את פסגת מדינות ה-G7, קרא לקיים דיון חירום בנושא במהלך הפסגה שתיפתח בשבת בעיר ביאריץ.

הנשיא הברזילאי זועם באופן כללי על התנהלות העולם בנושא, הוא תקף הלילה את המדינות שמעבירות כסף לשימור האמזונס וטען כי הן לא עושות זאת במסגרת צדקה, אלא במסגרת "התערבות בריבונות הברזילאית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר