'רפורמת הקורנפלקס'

היבואנים מסבירים מדוע המחירים עדיין גבוהים

'רפורמת הקורנפלקס' הייתה אמורה להביא לירידת מחירי המזון בשל היכולת לייבא לארץ מוצרים, אך לטענת היבואנים הרבנות הראשית מעכבת את נתינת הכשרות והמוצרים תקועים בנמל (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

מדוע מחירי המזון - עדיין יקרים, והאם הרבנות הראשית אשמה בכך? על פי תחקיר של מירב קריסטל הבוקר (רביעי) ב'ידיעות אחרונות', רפורמת הקורנפלקס שהייתה אמורה להקל על ייבוא מזון לישראל, ובכך להביא לירידת מחירים, נתקעת בגלל הרבנות הראשית.

על פי טענות היבואנים, הרבנות הראשית מקשה על קבלת תעודות הכשרות והופכת את הנושא "ללא משתלם", לטענתם. הסוחרים טוענים כי פעמים רבות, עד שהם מקבלים את תעודת הכשרות מהרבנות, הסחורה שייבאו נרקבה במכולה בנמל.

לטענתם, הרבנות מעכבת מתן תעודות כשרות במשך 5-6 חודשים, גם במוצרים פשוטים מאד, שניתן להעניק להם בקלות תעודת כשרות.

כזכור, ב-2016 המדינה ביקשה להקל על יבוא מזון ארוז במסגרת 'רפורמת הקורנפלקס' שפישטה הליכי יבוא לצורך הגברת התחרות בשוק המזון בישראל. ב-2018 הרבנות הראשית הוציאה נוהל לקבלת אישור כשרות ליבוא מקביל, כלומר של אותם מוצרים שכבר מיובאים לישראל, שהיה אמור אף הוא להקל על היבואנים.

בעקבות הרפורמה, על היבואן להוכיח באמצעות מסמכים ודוגמית מוצר שמדובר באותו מוצר שמיובא לארץ ביבוא רשמי עם אישור כשרות של הרבנות, וכך הכשרות של המוצר הרשמי "עוברת" אליו.

כאמור, היבואנים מתלוננים כי למרות הרפורמה והנוהל של הרבנות ולמרות שמדובר במוצרים שמרביתם כשרים גם כך והם זוכים לאישור הרבנות אצל היבואנים הרשמיים, אין כמעט ייבוא מקביל בשל כך שהרבנות לא מעניקה ליבואנים תעודות כשרות או מעניקה אותם מאוחר מידי.

היבואנים המקבילים מאשימים את הרבנות בשיתוף פעולה עם היבואנים הרשמיים שלא רוצים שיתחרו איתם ויביאו להורדת מחירי המוצר.

על פי התחקיר של 'ידיעות אחרונות', היבואנים הרשמיים נוקטים בשיטה נוספת לעיכוב היבוא המקביל. על פי נוהל הרבנות, על היבואן המקביל להסתמך על תעודת כשרות קיימת של היבואן הרשמי לאותו המוצר, אך חלק מהיבואנים הרשמיים בחרו שלא לחדש את תעודות הכשרות שלהם ועל פי טענות היבואנים הרבנות מעלימה מכך עין, כך שבפועל אין תעודה חוקית שאפשר להסתמך עליה לצורך הייבוא.

קריסטל מדווחת ב'ידיעות' כי גורמים במשרד האוצר הצדיקו את היבואנים ואמרו, כי "הרבנות היא חסם עיקרי לייבוא המקביל שיכול להוריד מחירים לצרכנים ומהווה כלי שרת בידי היבואנים הרשמיים".

דובר הרבנות, קובי אלתר, מסר בתגובה: "הרבנות הראשית לישראל מחויבת למגמה בדבר הוזלת יוקר המחיה שנועדה להקל על הצרכנים ככל האפשר אך כל זה מבלי לפגוע באיכות הכשרות ומתוך מטרה להבטיח שמירת רמת כשרות נאותה, לטובת ציבור הצרכנים דורש הכשרות בארץ שאליו אנו מחויבים.

"הייבוא המקביל בתחום המזון, מציב אתגרים ובעיות רבות מבחינה כשרותית. זאת מכיוון שלמרבית המפעלים בחו"ל ולמותגים הגדולים והמוכרים קיימים מספר מוקדי ייצור בארצות שונות לאותו מוצר, ומתן הכשר למוצר בקו מסוים המיובא על ידי היבואן העיקרי שיוצר במפעל שעליו ניתן פיקוח כשרותי אינו מבטיח בהכרח כי גם המוצר בייבוא מקביל עמד תחת פיקוח כשרותי כנדרש, יתרה מכך, לעיתים, באותו מפעל עצמו ואפילו ביחס לאותו מוצר, עשויים להיות קווי ייצור שאינם כשרים בזמנים הפועלים במקביל, או שלא במקביל, לקו הייצור של המוצר הכשר. במקרים שונים, במסגרת המפעל, מיוצר מגוון של מוצרים נוספים שאינם כשרים במקביל לייצור המוצר הכשר ובמוצרים אלו ישנו החשש שנעשה שימוש ברכיבי מזון שאינם כשרים וכן חשש ליין נסך, בישולי עכו"מ, איסור חדש ועוד איסורים רבים, כך שהייבוא המקביל עלול להוות פתח לזיופים והטעיות, מעשים שאנו נחשפים אליהם ברבנות הראשית מדי יום.

"לצורך כך פעלה הרבנות הראשית יחד עם משרד האוצר, זאת לאחר שבמסגרת רפורמת הקורנפלקס שחוקקה לא ניתן הדעת לעניין הכשרות ולא קיימת תשתית חוקתית לאכיפת הכשרות, להוציא נוהל ליבוא מקביל לפני כשנה זאת לאחר דיונים רבים עם נציגי היבואנים משרדי הממשלה הרלוונטיים תוך קיום התייעצות עם גופי הכשרות בחוץ לארץ, במסגרת הנוהל שניתן בשלב ראשון (פיילוט) למפעלים המצויים בהשגחה כשרותית בכל השנה נדרש היבואן המקביל להוכיח כי המוצר יוצר במפעל הכשר ודרישות נוספות כל זאת בכדי להבטיח כי המוצר המיובא הוא כשר.

"מיום פרסום הנוהל ליבוא מקביל הוגשו אך ורק עשרות בודדות של בקשות ליבוא מוצרים ביבוא מקביל והם מקבלות עדיפות ומטופלות בהתאם לנוהל שפורסם ואף במקרים מסוימים קיבלו הקלה מהנכתב בנוהל הכל בכפוף לאישור מוועדת היבוא של מועצת הרבנות הראשית לישראל . במסגרת עבודת מחלקת היבוא המחלקה מקיימת פגישות ושיח עם נציגי היבואנים איגוד לשכות המסחר וכן גופי הכשרות השונים ובוחנת את יישום נוהל יבוא המקביל ובמקביל מקבלת תשבחות על שיפור השירות וצמצום זמני ההמתנה והטיפול בבקשות".

ממשרד האוצר נמסר ל'ידיעות', כי "המשרד פעל יחד עם הרבנות לגיבוש נוהל להסרת חסמים בייבוא מקביל של מזון, ואף הקצה כוח אדם לשם יישומו. אפקטיביות הנוהל נבחנת מעת לעת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר