האישה קיפחה את חייה בתאונת דרכים, האלמן יפוצה

הפיצויים נפסקו לאיש כמי שהיה תלוי באשתו והיורש היחיד שלה (ילדיו הסתלקו מהעיזבון). עם זאת, תביעת הילדים לפיצויים כתלויים נדחתה: מדובר בילדים מעל גיל 30 שלא נזקקו לעזרה מאמם (משפט)

עו"ד טל לביא | כיכר השבת |
תאונה, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה בטינה טאובר חייבה לאחרונה את "הפניקס" לשלם פיצויים של כ-300 אלף שקל לאלמן ואב לשלושה, שאשתו קיפחה את חייה בתאונת דרכים. עם זאת, תביעת הילדים לפיצויים עצמאיים, בין היתר על כך שאיבדו את העזרה הכלכלית של אמם, נדחתה: מדובר בילדים בני 30 פלוס שמתפרנסים למחייתם.

התאונה התרחשה ב-2015. המנוחה ספגה פגיעה קשה ונפטרה, ואילו בתה, שנהגה ברכב, נפגעה באורח קל. חברת הביטוח לא התכחשה לכיסוי הביטוחי, אבל חלקה על דרישות שונות של האלמן והילדים.

כך למשל, "הפניקס" ביקשה לדחות דרישות כמו פיצויי אובדן הכנסה על שכר שהמנוחה קיבלה לכאורה כשסייעה לבעלה בעסק או פיצויים של מאות אלפי שקלים עבור הוצאות אבל ושבעה. חברת הביטוח אף שללה את טענת הילדים כי נגרם להם הפסד כלכלי בעקבות המוות או שהזעזוע הנפשי שמות אמם הסב להם הופך אותם לנפגעי תאונה בעצמם.

השופטת טאובר קיבלה חלק ניכר מטענות חברת הביטוח. באשר לתביעה של האלמן כיורש הבלעדי של אשתו (ילדיו הסתלקו מהעיזבון) וכמי שהיה תלוי בהכנסותיה, נפסק כי חישוב אובדן ההכנסות לא יכלול הכנסות נוספות מעבר לאלה שקיבלה המנוחה מעבודתה כשכירה.

השופטת קבעה כי בהתחשב בכך שהמנוחה עבדה 5 ימים בשבוע 8 שעות ביום ולעיתים אף יותר, לא סביר שסייעה לבעלה בעסק, מה גם שהטענה הזו לא הוכחה בראיות וסותרת את הדיווחים למס הכנסה.

לא מפצים על ארוחות בשבעה

לגבי הוצאות הקבורה, בתביעה התבקש פיצוי 300 אלף שקל שכלל גם את הארוחות במהלך השבעה והאזכרה. השופטת הבהירה כי החוק והפסיקה לא מאפשרים פיצוי על הוצאות אבל ושבעה, מה גם שלא הוגשו לה קבלות או רישומים שהמבססים את הסכומים שנטענו בתביעה. על כן, השופטת הכריעה ברכיב זה על סמך הערכה בלבד, והעמידה את הפיצוי על 20,000 שקל בלבד.

באשר לילדים, השופטת דחתה את טענתם כי היו תלויים כלכלית באמם המנוחה. השופטת הבהירה כי מדובר בילדים בריאים, בני 30 פלוס, שעובדים ומשתכרים למחייתם. הכרה בילדים בגירים כתלויים בהוריהם, הסבירה, מתאפשרת רק בנסיבות חריגות שלא מתקיימות במקרה הזה, וממילא הילדים לא הציגו ראיות על כך שאמם תמכה בהם כלכלית או שאיבדו "שירותי אם".

השופטת קבעה עוד כי הזעזוע הנפשי שנגרם לשני הילדים שלא היו מעורבים בתאונה לא הפך אותם לנפגעים ישירים ואף לא לנפגעים משניים. בהקשר לפגיעה המשנית נפסק כי התובעים לא עומדים בתנאים שנקבעו בהלכה הפסוקה, כמו התרשמות ישירה מהאירוע, קרבה במקום ובזמן ונזק נפשי מוכח בחוות דעת רפואית.

בסיכומו של דבר, השופטת קבעה כי האב יפוצה ב-242,325 אלף שקל עבור אובדן הכנסה, הפסדי פנסיה וקצבת זקנה, כאב וסבל, הוצאות קבורה ומצבה ואובדן שירותי בת זוג (בניכוי קצבת השאירים המשוערת שיקבל בעתיד מהביטוח הלאומי). בנוסף חויבה הפניקס בהחזר אגרה ראשונית ושכר טרחת עורך דין של כ-48,000 שקל.

לבת הגדולה, שספגה פגיעה אורטופדית קלה (נכות של 3.3%), נפסקו פיצויים של 76,500 שקל בנוסף לשכר טרחת עורך דין של כ-12 אלף שקל.

שמות באי הכוח לא צוינו בפסק הדין
עו"ד טל לביא עוסק/ת ב- נזיקין - הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה התפרסמה באתר המשפט הישראלי "פסקדין"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר