טור אישי

איננו שונים כל כך // ראובן רובי ריבלין

במציאות החיים הישראלית, הקבוצות המרכיבות את החברה אינן מכירות אלה את אלה, ההיכרות היא חלקית ולעתים רבות מעוותת • הנשיא ריבלין בטור לשנת הלימודים תש"פ (דעה)

ראובן ריבלין | כיכר השבת |
הנשיא ראובן ריבלין (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

תלמידים, מחנכים, הורים יקרים, שנת הלימודים נפתחת השנה בכל מוסדות החינוך באותו היום. יום ראשון בשבוע שהוא גם א' אלול וגם הראשון בספטמבר.

במרבית השנים החופש הגדול לא מסתיים יחד עם "בין הזמנים" ו"זמן אלול" לא נפתח באותו יום בו מתחילה שנת הלימודים הכללית. וכך, בנות "בית יעקב" זוכות לכמה ימי חופש נוספים, אחרי שאחיהם כבר נוסעים לישיבות הגדולות, או יוצאים השכם בבוקר ללימודיהם בישיבות הקטנות, בחיידרים ובתלמודי התורה.

לא אצל כולם החופשה הייתה הפסקה מהלימודים, חלק ניכר מבני הישיבות ניצלו את זמן הביניים הזה ללימודי העשרה בישיבות בין הזמנים, לחזרה על החומר הנלמד או להכנה יסודית ושיטתית של המסכת אותה ישננו בשנת הלימודים הבאה.

גם במסגרות לימודים אחרות יש תלמידות או תלמידים שימי החופשה שלהם הוסבו לימי לימודים, להשלמה של חומר שהפסידו במהלך השנה או לשיעורי עזר לקראת השנה החדשה. יש כאלו שצריכים להשיג רמה מסוימת של ציונים כדי להתקבל למוסד לימודים נחשק או לתכנית לימודים שמציבה רף כניסה גבוה ועמלו גם הם להשיגו בימי החופשה. חלקם לומדים שפה נוספת או נבחנים בבחינות שונות.

התלמיד המתחיל את לימודיו ב-1 בספטמבר של השנה הלועזית, חי עולם מושגים שונה לגמרי מעולמו של התלמיד הפותח את לימודיו בא' באלול. את ההבדל בין ישיבה קטנה לגדולה יתלה התלמיד הישראלי בכמות התלמידים, ו"בין הזמנים" ישמע לו כמושג בלתי מוכר ומסקרן במיוחד.

במציאות החיים הישראלית, הקבוצות המרכיבות את החברה אינן מכירות אלה את אלה. ההיכרות היא חלקית ולעתים רבות מעוותת. פעמים רבות הקבוצה האחרת והשונה נשפטת על פי מעשים של בודדים או דרך תיווך לא מחמיא של כלי תקשורת ובעלי עניין כאלה אחרים.

רק לפעמים מזדמן לנו להכיר יותר, ללמוד יותר האחד על אורח חייו של האחר, על אמונותיו ותפיסותיו של חברי. פעמים רבות אנו תוהים אז, אם המפגש הזה ללמד על עצמו יצא, או ללמד על הכלל כולו יצא. האם הוא יוצא דופן או שאולי חסרונם של המפגש וההיכרות הם הזקוקים לתיקון.

התחלה חדשה היא גם זמן להרהורים חדשים. ההתרגשות של התלמידים החדשים דומה, בין אם הם מתחילים את הזמן בא' אלול ובין אם הם פותחים את שנת הלימודים בראשון לספטמבר.

שמחת ההורים גם היא זהה ואפילו הציפיות של כולנו מהשנה החדשה דומות. בליבנו ובתפילותינו כולנו מבקשים שנה שבה יימלאו כל משאלות ליבנו לטובה. ואולי ככלות הכול, איננו שונים כל כך.

אני מאחל לכולנו שנת לימוד והעמקה באהבה, בלב פתוח למעיינות הידע והחידוש ובנפש חפצה וקשובה לזולת המקיף אותנו, לרצונותיו ולרחשי ליבו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר