משבר מול האו"ם?

החשיפה הישראלית שמביכה את האיראנים

חשיפתו של נתניהו על המחסן הסודי בטהרן על במת האו"ם מביכה את האיראנים שמסרבים לשתף פעולה עם חקירות האו"ם בנושא. הסירוב מסכן את ההסכם הרעוע גם כך (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכור הגרעיני בבושאר (צילום: סוכנות אירנא)

חשיפת נתניהו בנאומו באו"ם בשנה שעברה מביכה את האיראנים וגורמת להם למשבר מול האו"ם. על פי דיווח אתמול (שני) ב'וול סטריט ז'ורנל' האיראנים מסרבים לשתף פעולה עם האו"ם בנוגע למחסן בטהרן בו נטען על ידי ישראל כי הוא מכיל חומר רדיואקטיבי וציוד לייצור נשק גרעיני.

דיפלומטים אמרו לעיתון שאיראן מסרבת להשיב על שאלות שהעלתה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנוגע למחסן וכי זו הפעם הראשונה שהאיראנים מסרבים לשתף פעולה עם האו"ם מאז חתימת הסכם הגרעין לפני כשלוש שנים.

למרות הסירוב האיראני, באו"ם מנסים עדיין לחפות על המדינה הסרבנית ובדו"ח האחרון של סוכנות האטום שפורסם ביום שישי האחרון התייחסה סבא"א לנושא בצורה מעורפלת בלבד.

לפי הדיפלומטים, האו"ם כן מתכנן לבקר את האיראנים בצורה פומבית. עוד הם טוענים, כי החומר הרדיואקטיבי שנמצא במחסן נותר מהעבודה שאיראן עשתה לפני שנים, שלדברי גורמים במערב נועדה ללמוד כיצד לבנות נשק גרעיני. לטענתם, החומר הרדיואקטיבי באתר כמעט ולא מועיל לאיראן לאיסוף דלק לנשק גרעיני. עם זאת, הקמת האתר הסודי ואחסון חומר רדיואקטיבי נעשו, ככל הנראה, תוך הפרה של התחייבויותיה של איראן במסגרת ההסכם בו התחייבו שלא לפעול לייצור נשק גרעיני כלל.

כזכור, בנאומו בעצרת הכללית בשנה שעברה טען נתניהו כי ישראל חשפה מתקן גרעין סודי חדש בטהרן. "איראן מחזיקה מתקן סודי נוסף בטהרן. מחסן גרעיני סודי לאחסון כמויות של חומרים וציוד מתוכנית הגרעין הסודית שלה", אמר נתניהו. הוא הציג את כתובתו המדויקת של המתקן ואמר שהאיראנים פועלים לפנותו. "זהו עוד בניין תמים למראה. מדינות עם יכולות לווייניות יוכלו לראות פעילות מוגברת בסמטה שבה נמצא המתקן בשבועות הקרובים. האנשים שיוצאים ונכנסים משם הם איראנים שמנסים לסיים את העבודה באתר".

האיראנים מצדם טענו, כי מדובר בכלל ב"מפעל לייצור שטיחים" דבר שלכולם ברור כי הוא שקר מוחלט, הם התירו בתחילה לפקחי האו"ם לבקר במקום, אך כאמור כעת מסרבים להמשיך את שיתוף הפעולה בנושא.

הסירוב האיראני מקשה על מאמצים מעצמות אירופה לתמוך בהסכם הגרעין ממנו פרשו האמריקאים לאור הממצאים שהציגה ישראל על פעולות איראן. צרפת יזמה לאחרונה שורה של דיונים בניסיון להפחית את המתיחות בין איראן לארה"ב. השבוע הגיעו בכירים איראנים לפריז לסבב שיחות נוסף שלא הניב תוצאות עד כה לאור הדרישות האיראניות וחוסר המוכנות שלהם לוותר באמת על נושא הגרעין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר