יום ה'יארצייט'

י"ב אלול: רבי שמחה בונים מפשיסחא זיע"א

בקהילות רבות מציינים את תאריך י"ב אלול, יום ה'יארצייט' של רבי שמחה בונים מפשיסחה, מגדולי מורי הדרך של החסידות, וממשיך דרכו של 'היהודי הקדוש' מפשיסחה (חסידים ואנ"ש)

שימי שפר | כיכר השבת |
הציור שמיוחס לרבי מפשיסחא (צילום:ללא קרדיט)

בקהילות חסידיות רבות מציינים היום את תאריך י"ב אלול, יום ה'יארצייט' של הרב רבי שמחה בונים בן הרב צבי הירש מפשיסחה, מגדולי מורי הדרך של החסידות, וממשיך דרכו של 'היהודי הקדוש' מפשיסחה.

רבי שמחה בונים נולד לאביו ר' צבי הירש, שהיה ידוע כ'מגיד', ואף היה ממתנגדי שיטת החסידות. בצעירותו למד רבי שמחה בונים בישיבה בעיר מטרסדורף, וכן אצל רבי מרדכי בנט בעיר ניקולסבורג.

לאחר ששב לפולין, התקרב רבי שמחה בונים לחסידות בהשפעת רבי משה לייב מסאסוב והמגיד מקוז'ניץ.

רבי שמחה בונים נודע כאדם שבא במגע עם העולם היהודי והמסחרי, ובשנים שלאחר מכן הוא אף למד את מקצוע הרוקחות, ולאחר שקיבל הסמכה רשמית, פתח בית מרקחת מצליח בפשיסחה, ממנו התפרנס.

בהמשך נעשה תלמידו של ה'חוזה מלובלין' והוא קירבו מאד למרות מלבושיו הקצרים ועיסוקיו השונים, ואף כינה אותו 'חכם' ו'נבון'.

בהשפעת האדמו"ר רבי דוד מלעלוב, התקרב רבי שמחה בונים אל חבורת החסידים שהתגבשה סביב 'היהודי הקדוש' מפשיסחה. לאחר פטירתו של 'היהודי הקדוש' הפך רבי שמחה בונים ליורשו וממשיך דרכו.

הדגש בחסידות פשיסחה ניתנה על ההכנה למצווה, כך למשל חסידי פשיסחה היו מכינים עצמם שעות רבות לתפילה, מה שהביא אותם להתפלל בשעה מאוחרת.

דגש מיוחד ניתן בחסידות בנושא אמירת האמת והתרחקות מן השקר, ואף על החשיבות להיות בשמחה.

רבי שמחה בונים נסתלק בתאריך י"ב אלול תקפ"ז, ולאחר פטירתו קיבלו עליהם חסידים רבים את הנהגתו של רבי מנחם מנדל מקוצק. אחרים העדיפו ללכת אחר בנו של רבי שמחה בונים, רבי אברהם משה.

מתלמידיו המפורסמים, רבי מנחם מנדל מקוצק, ורבי יצחק מאיר אלתר, בעל ה'חידושי הרי"ם, שאף יסד את חסידות גור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר