ראיון - וביצוע • צפו

ב'המבקר': ישי ריבו מתארח ומשיק את אלבומו החדש

לרגל צאת "אלול תשע"ט", אלבומו הרביעי של ישי ריבו, מגיע הזמר להתארח בתכנית 'המבקר' באולפני 'כיכר השבת', לראיון על האלבום, היצירה וההצלחה האדירה. וגם: ביצוע לייב (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: אריאל ליבא ויוחנן בלייך)

הזמר והיוצר ישי ריבו, מי שהפך בשנים האחרונות לאמן הדתי המשפיע ביותר בישראל עם הופעות ענק והשמעות רבות בכל כלי התקשורת מגיע לראיון השקה בתכנית 'המבקר' לרגל צאת אלבום הפיוטים החדש שלו.

"זה אלבום שמרכז כמה ניגונים ופיוטים משלל העדות וגם שירים מקוריים שקשורים איך שהוא לימי הרחמים והסליחות", אומר ריבו ומוסיף, "אני לא ממש קורא לזה אלבום רביעי, זה מן פרויקט קונספטואלי שמיועד לתקופה הזו, כשהכוונה היא להגיע כל שנה לתקופה הזו עם המופע שמבוסס על שירי האלבום. כמובן שאני אצרף גם שירים מהאלבומים הקודמים שמתאימים לאווירה ולמופע".

ריבו מסביר על שמו הלא שגרתי של האלבום, "כל הרעיון של שם האלבום והשיר התחיל בכלל באלול תשס"ט לפני עשור. זה שיר שהקלטתי אותו בזמנו בצורה קצת חובבנית וברגע האחרון נמנעתי להוציא אותו כי הרגשתי שזה לא מספיק טוב. עכשיו הרגשתי שאני צריך לעשות עם זה משהו, עדכנתי את התאריך שיניתי קצת טקסט וכמובן שההפקה כולה השתנתה".

ריבו מספר על תהליך היצירה, "עבדנו על זה במרץ רב והיו תקופות שחשבתי שלא נעמוד בלו"ז. בדרך כלל לוקח לי שנה וחצי של עבודה הפעם התחלתי לעבוד אחרי פסח. מצד אחד זה אלבום יותר פשוט כי הוא לא מקורי ברובו, אך מצד שני נכנסנו פה להרפתקאה מוזיקלית גדולה".

לדבריו, מבחינה מוזיקלית מדובר בהפקה מוזיקלית שכמותה לא עשה בעבר, "דוד איכילביץ' שאני עובד איתו כבר מגיל 17, תיזמר לראשונה סוג של פילהרמונית עם כלי מיתר וכלי נשיפה ויש באלבום לא מעט שירים שמתוזמרים ממש".

"עם כל הלחץ והשערות הלבנות שצמחו לי בגלל זה, כל רעיון האלבום היה לעשות דברים שחלמתי לעשות כבר הרבה זמן, הן ברמת השירים שהם לא באורך המוכר, העזנו והלכנו גם על דברים יותר ארוכים בלי להתחשב איך יגיבו והאם ישמיעו או לא. זה בזכות הסיעתא דשמיא שקרתה איתי בשנים האחרונות והקהל שאוהב ומחבק", מודה ריבו לקהל.

לשאלה האם לא חושש שהאלבום החדש "דתי" מידי עבור חלק מאוהדיו הוא משיב ללא היסוס, "אני לא מתחשב בקהל ברמת התכנים. ראיתי את זה כבר בשיר הראשון שפותח את האלבום השני 'פחד גבוהים' - 'אור החיים' שיר שמדבר על אהבת התורה ומסתמך על דברי האור החיים הקדוש. הייתי בטוח שאת השיר הזה יבינו אנשים מאד ספציפיים והשיר הזה הפך להצלחה והפתיע גם אותי. קהל עצום, חילונים גמורים נכנסים איתו לחופה, חלקם מבינים את משמעותו וחלקם לא".

"התשובה האמיתית, שאין כללים וזה כוח המוזיקה שיש לה כוח לאחד ולחבר. הבנתי דווקא מהשיר הזה שאין לי בכלל הווא אמינא לחשוב מה הקהל רוצה. אני הולך עם האמת שלי ועד עכשיו זה התחבר מעולה. אני אפילו מאתגר את עצמי כמו השיר 'סדר העבודה' אני לא חושב שאנשים עד היום נגעו בו מוזיקלית וראיתי בזה שליחות להביא את זה לסדר היום הציבורי. היה חשוב לי להביא את הנקודה הזו של הכהן הגדול וב"ה יש לי את הזדמנות הזו".

לשאלה כיצד לדעתו הקהל החילוני שלו מתחבר כל כך לשיריו למרות היותם שירים עם אורינטציה דתית חזקה הוא משיב, "צריך לדעת איך לנסח ולהנגיש את זה. כמו שרבנים מסוימים יודעים להנגיש את היהדות. בתורה יש חכמה כל כך גדולה הנקודה היא איך מנגישים אותה".

ריבו מוסיף ברוח ההסתה בתקופה האחרונה כנגד היהדות והחרדים, "היום אני שם לב ממש לדיסוננס בין ההופעות לבין מה שיש בתקשורת כנגד היהדות. בהופעות יש חיבור גדול של קהל שבא לשיר שירי אמונה ושירים לבורא עולם, זה לא רק אצלי קורה ככה. בכל פעם שיש מפגש בין אנשים "בלי מסכים ובלי מסכות" זה ככה וכשבן אדם חווה את זה אני חושב שהוא מצליח להבין שיש דברים שיוצאים מפרופורציה".

"יש הרבה מסורת והרבה רצון לחיבור והרבה רצון לדעת ולהתקרב וכמובן שזה צריך להיעשות בדרכי נועם וכל בן אדם הוא עולם ומלואו והוא עובר את מה שעובר ואם אתה מסתכל ככה אתה פחות שופט אנשים. אני מאמין בזה ואני נוהג כך כל הזמן", פורש ריבו את משנתו.

"אני נמצא בתעשייה כזו שנמצאים בה מכל גווני הקשת ולפעמים יש לנו נטייה לתייג אנשים וכשאתה פותח איתם שיחה אתה מבין שטעית ושבדברים מסוימים הם הרבה יותר שלמים ממך ואתה מבין שצריך לשנות את ההסתכלות. לא ניתן לנו התפקיד הזה לשפוט אנשים" אומר ריבו בחיוך.

לסיום מבצע ישי ריבו באולפן בלייב את הלהיט הגדול שלו מהאלבום "הלב שלי".

צפו בראיון המלא:

לשירים המלאים בפינת המסננת:

עמירן דביר - הניסים הגדולים

מידד טסה - ענני בהסתרה

אלון אומידי - מקור הרחמים

יוסף גבאי - שבת היום לה'

גיל עקיביוב - עצת חיים

יוני גנוט וניגון ירושלמי - מי שענה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר