כך תשנו גישה ותשפרו את הזוגיות

פעמים רבות אנחנו שומעים את המשפט: "כדי להצליח במערכות יחסים צריך לשנות גישה". כולנו יכולים להנהן בהסכמה, אך האם עצרנו לשאול את עצמנו מהי גישה? איך מאמצים גישה חדשה? ומהי הגישה שתיצור הצלחה במערכות יחסים? שיטת ה NLP מעניקה תובנות מעשיות לשינוי תפיסה שתסייע בכל תחום בחיים בכלל, ובחיי הנישואין והמשפחה בפרט (זוגיות)

קארין אביבי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

גישה היא צורת חשיבה. הדרך שבה אנחנו ניגשים מלכתחילה למצבים, אנשים, הזדמנויות ואפשרויות. גישה מורכבת מהנחות יסוד שהן מעין משקפיים דמיוניים שמשנים לנו את הפרשנות למה שאנו קולטים דרך החושים.

שיטת ה Nlp מבוססת, בין היתר, על הנחות יסוד שמאפשרות לנו לאמץ גישה חדשה ומוצלחת המשדרגת ומשפרת את מערכות היחסים שלנו בעשרות מונים.

להלן סקירה של 5 מתוך 21 הנחות יסוד שכל אחת מהן יכולה לתרום לשיפור מערכות יחסים:

1. איכות התקשורת נמדדת על ידי התגובה שאנחנו מקבלים מהאחר

כולנו מכירים את ההרגשה הלא נעימה כאשר לא מבינים אותנו, ואנו נוטים, בדרך כלל, להאשים את האחר - "אתה לא מבין אותי", "את לא מבינה", "אמרתי לך 20 פעם ובכל זאת שום דבר לא משתנה".

הנחת היסוד הראשונה אומרת לנו שכאשר אנחנו לא מובנים ולא מצליחים ליצור שינוי, משהו באופן שבו אנחנו מתקשרים לא עובד.

האחריות על העברת והבנת המסר על ידי האחר היא על מעביר המסר ולא על קולטו כפי שאנו חושבים בדרך כלל. כאשר חשוב לנו ליצור תקשורת איכותית ומשפיעה ולהעביר מסר, עלינו לחשוב היטב איך להעביר אותו בצורה הטובה והנכונה ביותר עבור קולט המסר.

כשאנו בטוחים שהשני לא הבין, אנו למעשה מסירים את האחריות מאיתנו ומטילים את האחריות עליו, כך נוצר סוג של הימור – אם הבינו אותנו – מעולה, ואם לא - אז מותר לנו לכעוס, להיפגע ולהיעלב. על מנת לחסוך את עוגמת הנפש, בכל פעם שהתגובה מהאחר לא עונה על הציפיות שלנו נשאל את עצמנו: כיצד ניתן לתקשר אחרת? ומה בתקשורת שלנו יצר את התגובה הזאת? נתייחס לתגובה שחוזרת אלינו מהשומע כמשוב,נדון את המגיב לכף זכות ונבדוק בראש וראשונה מה אנחנו יכולים לשנות בתקשורת שלנו כדי לקבל את התגובות שאנחנו רוצים.

2. אין צורך לתקן אנשים הם עובדים טוב מאד

הנחת יסוד זו טוענת שאנשים לא מקולקלים! אנשים בבסיסם שלמים ומושלמים כמו שהם. התנהגות אנושית נרכשת במהלך החיים, ובדרך כלל מתחילה בשלב מאוד מוקדם של הילדות, בו האדם עדיין לא מודע לערכים שהוא מפנים. התנהגות בדרך כלל באה לשרת מטרה שבמקרים רבים אינה מודעת גם לאדם עצמו, ועל ידי פיתוח מודעות ניתן ללמוד, לשפר ולהעצים.

לדוגמא - דחיינות ועצלנות היא ההתנהגות שמטרתה להימנע מקושי וחשש מלהתמודד. מה שיכול לעמוד מאחורי התנהגות זאת הוא חוסר אמונה עצמית ביכולת להתמודד עם קשיים לאורך זמן. לאדם זה יהיה צורך בפיתוח וחיזוק מידות.

כאשר אנו מבינים שכל התנהגות היא תוצאה של למידה לא מודעת ולעיתים גם רצון להשיג מטרות לא מודעות, נוכל לחסוך לעצמנו הרבה כאב לב, כעס מיותר ועצבים ונוכל נפתח גישה של סובלנות וסלחנות.

ננסה להבין אילו מטרות ההתנהגות שלנו או של זולתנו באה לשרת, והאם יש דרך אחרת בוגרת יותר שבה ניתן להשיג אותן. כך ניתן להשתמש בחסרונות, ב"קלקולים" לתיקון, לריפוי וצמיחה.

3. האדם בוחר באפשרות הטובה ביותר הקיימת עבורו ברגע נתון

בכל רגע נתון ישנה בחירה אוטומטית של אפשרות לפעולה, מחשבה והתנהגות. הבחירה תלויה בהרגלים של האדם. לדוגמא: ילד שהתרגל לבכות ולהרגיש ולהציג את עצמו כ"קורבן" כדי לקבל את מה שהוא רוצה, יכול לגדול כמבוגר שחוזר על אותם הדפוסים בדיוק. באופן מפתיע, בגיל מבוגר התנהגות שכזו כבר לא תסייע לו להשיג את מבוקשו, אבל מאחר וזו ההתנהגות שהוא רגיל אליה, חסרה לו התנהגות אפשרית חלופית והוא חוזר על אותו דפוס.

כשבן או בת הזוג שלנו מכעיסים או מעליבים אותנו, ולא משנים את דפוס ההתנהגות למרות התגובות והבקשות שלנו, הנחת יסוד זאת יכולה לעזור לנו להבין שכל עוד הם לא רואים או מצליחים ליצור התנהגות או אפשרות אחרת להשיג את מטרתם ברגע נתון, הם ימשיכו בדיוק באותה התנהגות!

לא בגלל שאנחנו לא חשובים להם, אלא בגלל שהם לכודים בהרגל/דפוס התנהגות אוטומטיים שהם לא מצליחים או חוששים להוציא מהאוטומט. גם כאשר אנחנו מתנהגים בצורה שאנחנו לא אוהבים, חשוב שנדון את עצמנו לכף זכות ונבין שזוהי האפשרות שהתרגלנו להתנהג כדי לקבל תוצאות מסוימות. ברגע שניצור אפשרויות פעולה ומחשבה חדשות - נוכל לשנות את ההתנהגות.

4. אנשים הם הרבה מעבר להתנהגויות, מילים, רגשות והתפקידים שלהם בחיים. הערך שלהם תמיד קבוע וגבוה.

דמיינו שאתם לוקחים שטר של 200 ₪, מועכים אותו, יורקים ומקמטים אותו - האם השטר איבד מערכו? לא!! הערך שלו קבוע וגבוה!!

גם הערך שלנו כאנשים קבוע וגבוה, לא משנה מה אנחנו עושים, איך אנחנו נראים, מה עברנו בחיים. בכל מקרה הערך האובייקטיבי שלנו גבוה, מעצם זה שנבראנו בצלם, חלק אלוקה ממעל.

פעמים רבות אנחנו מורידים מערכנו ומערך האנשים שמסביבנו בגלל התנהגויות מסוימות, מחשבות, כישלונות, יחס לא יפה ולא הוגן של אחרים כלפינו או שלנו כלפי אחרים.

הנחות יסוד זאת אומרת שאין קשר בין הערך של האדם לבין האופן שבו הוא פועל. התנהגות אפשר לשנות, אך הערך של האדם נשאר קבוע וגבוה. הנחת יסוד זו תומכת בהנחת היסוד הקודמת ומטרתה לגרם לנו להבין שאנחנו וזולתנו חשובים, משמעותיים ונהדרים בכל מקרה.

כאשר נחשוב כך על עצמנו ועל אחרים סביר להניח שפחות נכעס, ונוכל להבין ולמצוא יחד דרכים להתנהגות שונה, מכבדת ומכובדת.

5. חוסר תקשורת = תקשורת

תקשורת באה לידי ביטוי בדרכים שונות. המשפט "אין בינינו תקשורת" אינו נכון בהגדרתו. מעצם היותנו קשורים אחד לשני בקשר הדדי כלשהו, כל עשייה או חוסר עשייה מעבירה מסר. יתרה מכך, תקשורת לא מילולית משמעותית וחזקה יותר ממילים מאחר והיא פונה ישירות לרובד הלא מודע. עצם העובדה שאין מילים גורמת למצב שבו רק הלא מודע מתייחס כי המודע והקוגניציה לא מגורים על ידי שימוש בשפה.

כשאנו לא מתקשרים במילים, אנחנו לא לוקחים אחריות על צורת ההתקשרות שלנו ומשאירים לאחר לנחש ולפרש את הדברים כראות עיניו מנקודת מבטו וממפת עולמו. כך אנחנו חושפים את עצמנו לכעס, פגיעה, עלבון ומאבקי כוח. חשוב שנשים לב כשאנחנו לא מדברים במשך ימים אחד עם השני, זו תקשורת – שהו שדר מאוד ברור שעובר לצד השני שאינו מקדם שום מטרה משותפת.

לסיכום, זוגיות ונישואין היא תשתית חיונית להתמודדות עם אתגרי החיים. זוגיות טובה היא כמו יסודות של בנין יציב שעומד בכל פגעי הטבע. כמו יסודות הבניין, מה שיוצר את החוזק הוא הלכידות בין החומרים השונים. כל חומר בנפרד לא נותן את רמת החוסן הנדרשת, אבל הלכידות של החומרים יוצרת את העוצמה.

הלכידות נוצרת באמצעות קרבה רגשית, תקשורת כנה, הגדרת מטרות משפחתיות משותפות והכי חשוב ולפני הכל חברות ורצון אמיתי להבין את האחר ולפעול בחמלה – קודם כל כלפי עצמנו, וכלפי הקרובים אלינו. נוכל להשתמש בהנחות היסוד של הNLP על מנת להבין את עצמנו ואת האחר. אין זה אומר שאנו צריכים להשלים עם התנהגויות שאנחנו לא אוהבים, אלא נעזור לעצמנו ולאחרים לפעול אחרת כדי להוביל לשינוי מבורך מתוך גישה חדשה ומלאת חמלה והבנה.

קארין אביבי, היא מאמנת ומטפלת רב תחומית, מאסטר NLP ו-TLT ומרצה במרכז י.נ.ר. טלפון: 054-6633548

>>>רוצים לדעת עוד על NLP וזוגיות הקליקו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר