כל התרחישים

החרדים התחזקו: האם זה בכלל עוזר להם?

המפלגות החרדיות קיבלו על פי התוצאות העדכניות לשעה זו 17 מנדטים, עלייה של מנדט מהבחירות הקודמות, אך לא בטוח שזה משנה את כוחן. כל האפשרויות הפוליטיות (פוליטי)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: תומר נויברג, מרים אלסטר, יונתן זינדל, נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

על פי וועדת הבחירות לכנסת ה-22 ובהתחשב בתוצאות הרשמיות לאחר ספירת כ-50 אחוז מקולות הבוחרים (90 אחוז על פי פרסומים לא רשמיים עדיין), זוכות המפלגות החרדיות ל-17 מנדטים - 9 של ש"ס ו-8 של 'יהדות התורה'.

מדובר בהישג נאה ומכובד עבור המפלגות, שלא רק שומרות על כוחן, אלא גם מגדילות אותו באופן משמעותי, במספר המצביעים. כך ש"ס גרפה כ-310 אלף קולות - מספרים שהיו לה לאחרונה רק בימי חייו והנהגתו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל. גם יהדות התורה הצליחה להפתיע, ולהשיג עוד לפחות כ-20 אלף קול, למרות החששות על נטישת חרדים את המפלגות החרדיות לטובת הליכוד או 'עוצמה יהודית'.

עבור יהדות התורה מדובר בהישג נאה גם לנוכח הטענות כי בבחירות האחרונות המנדט של פינדרוס, כלל לא היה אמור להגיע למפלגה ובעצם נלקח בטעות מהליכוד.

ייתכן היה זה קמפיין הגוועלד של המפלגות החרדיות בימים האחרונים ותחושת הנרדפות אל מול הקמפיינים של ליברמן ו'כחול לבן' כנגד החרדים.

אלא שאליה וקוץ בה, למרות ההישגים הנאים, המפלגות החרדיות ניצבות מול דילמה פוליטית מורכבת. גם נתניהו וגם גנץ לא מחזיקים במספיק תומכים כדי להקים ממשלה לבד והחרדים יצטרכו להחליט כיצד הם נוהגים ועל מה הם מוכנים להתפשר.

ליברמן שזכה ככל הנראה ב-9 מנדטים, הוא המנצח הגדול של הבחירות האלו, הוא הוכיח כי עמדותיו, לא רק שמקובלות על מצביעיו מהסיבוב הראשון אלא אף כמעט והכפיל את כוחו. החרדים ונתניהו יצטרכו לראות האם ניתן לחבור אליו או שאולי אפילו נתניהו יעדיף לעשות ממשלת אחדות בלעדיו.

ההנחה היא, שכולם יעשו הכל כדי למנוע חזרה שוב לבחירות, תרחיש שלנוכח מפת המנדטים לא נראה דמיוני מידי, אם כי ההערכה היא שזה לא יקרה.

האפשרויות שעומדות בפני המפלגות החרדיות:

ללכת עם נתניהו במחיר התגמשות מול ליברמן: הליכוד שזוכה ל-32 מנדטים יכול לחבור ל'ימינה' - 7 מנדטים ולחרדים -17 מנדטים, סה"כ - 54 מנדטים כשנתניהו יצטרך את ליברמן בממשלה בתמורה להתגמשות החרדים בנושאי דת ומדינה. מדובר בתרחיש עם סיכויים נמוכים במיוחד, שכן ליברמן שבחר הבוקר לפתוח ולהצהיר כנגד החרדים ולומר כי יאלץ את החינוך החרדי לתת לימודי ליבה, לא ימהר להיכנס לממשלה וגם החרדים ממש לא יוכלו להיכנע לדרישותיו והדילמות יהיו כבדות וכואבות למרות ה"ההתחזקות".

ללכת עם בני גנץ (ולפיד?): למרות הקמפיין הלעומתי כנגד החרדים גם גנץ לו יש כמו לליכוד 32 מנדטים, זקוק למפלגות החרדיות אם הוא אי פעם חולם להיות ראש ממשלה. לא בטוח בכלל שהחרדים יכולים/רוצים לשבת בשולחן אחד עם יאיר לפיד כשגם הקמפיין של כחול לבן בנושא, לא מועיל לגנץ. במידה וגנץ יחליט לפרק את החבילה עם יש עתיד הוא ימצא את עצמו שוב ללא רוב ועם קושי להקים ממשלה אפילו צרה כמחט.

ממשלת אחדות: הערכות רבות הן שנתניהו ינסה ליצור ממשלת אחדות עם גנץ, ככל הנראה לאחר שהאחרון שיפרוש עם רשימתו מהאיחוד עם 'יש עתיד' בתמורה לתיק הביטחון ותיקים בכירים נוספים. חיבור של גנץ ואנשיו עם המפלגות החרדיות יכול להיות הגיוני יותר כשהוא גם מותיר את ליברמן ולפיד מחוץ לגדר. ממשלה כזו אמורה להיות יציבה במיוחד עם 32 של הליכוד, 16 של גנץ (בהנחה שהוא מקבל חצי מהרשימה), 17 של המפלגות החרדיות ועוד 7 של איחוד מפלגות הימין.

"הסיוט": נתניהו חובר לליברמן וכחול לבן ומקים ממשלת אחדות או אפילו רוטציה בלי החרדים בכלל. הסבירות נמוכה במיוחד שכן נתניהו יאלץ לוותר על שותפיו הבסיסיים החרדים ואולי גם הדתיים לאומיים והכל בתמורה לכס ראש הממשלה רק לשנתיים. אפשרות נוספת היא שנתניהו יחבור לגנץ בלי לפיד וליברמן בלבד בשילוב 'ימינה' שהתפרקה אף היא לגורמיה ולא בטוח שכלל תציג חזית אחידה במשא ומתן לחבירה לממשלה. במקרה כזה החרדים יוותרו בחוץ, מול ממשלה חילונית עוינת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר