רבי יהונתן אייבשיץ

בשבת: יום הזיכרון ה-255 ל'חכימא דיהודאי'

בשבת הקרובה יציינו את יומא דהילולא של אחד מגדולי חכמי יהדות אשכנז - רבי יהונתן אייבשיץ שנקבר בשיבה טובה בבית הקברות היהודי באלטונה • תקציר מחייו המרתקים (יארצייט)

שימי שפר | כיכר השבת |
ציור דיוקנו של רבי יהונתן אייבשיץ (צילום: ויקיפדיה)

השבת חל יום ההילולא של רבי יהונתן אייבשיץ זצוק"ל. רבי יהונתן היה רב גדול, ראש ישיבה ודרשן, ומגדולי פוסקי ההלכה ביהדות אשכנז.

רבי יהונתן נולד בפינצ'וב שבפולין לאמו שיינדל, שהייתה בתו של רבי יהודה ליב צונץ, ולאביו רבי נתן נטע, שכיהן עם השנים כרבה של העיר אייבשיץ.

בילדותו התפרסם רבי יהונתן כילד פלא, ועילוי גדול, עד כדי כך שרבים היו מכנים אותו 'העילוי מפינצ'וב'.

לאחר פטירת אביו בשנת תס"ח, עבר רבי יהונתן להתגורר ולחיות בפרוסניץ בביתו של רבי מאיר איזנשטט, ה'מהר"ם א"ש', שכיהן אז כרבה של העיר.

בפרוסניץ למד רבי יהונתן גם בישיבתו של רבי זאב וולף שפירא. בשנת ה'תס"ט, בעקבות מינויו של מהר"ם א"ש כרבה של העיר שידלובצה וחזרתו לפולין, נסע רבי יהונתן להאלישוי ללמוד בישיבתו של קרוב משפחתו רבי אליעזר הלוי איטינגא שכיהן כאב בית דין העיר.

לאחר מכן עבר לווינה והתגורר בבית הנגיד שמשון ורטהיימר. בשנת ת"ע, נשא רבי יהונתן לאישה את בתו של רבי משה יצחק שפירא, שכיהן אז כאב בית הדין בעיר בומסלא, ולאחר נישואיו התגורר תקופה אצל חמיו ועשה אצלו 'שימוש חכמים' בהוראת הלכות איסור והיתר.

לאחר עוד תקופת זמן עבר להתיישב בפראג, בבית הסבא של רעייתו, רבי אהרן יחיאל מיכל שפירא, שם הוא המשיך להגות בתורה תחת רבנים וראשי ישיבות מהם למד.

בשנת תע"ג עבר רבי יהונתן יחד עם רעייתו להתגורר בהמבורג, למשך שנה אחת, שלאחריה חזר חזרה לפראג, שם התגבשה סביבו קבוצת למדנים צעירים, ומאז עמד רבי יהונתן אייבשיץ, בראש ישיבה והעביר בה שיעורי תורה קבועים.

לרבי יהונתן היו קשרי ידידות טובים עם אישים באקדמיה ובכמורה המקומית בפראג, מה שהביא לכך שבהשפעתו הותר להדפיס שוב את התלמוד בפראג, לאחר שנים שבהן נאסר הדבר על ידי הוותיקן.

רבי יהונתן אייבשיץ כתב ספרים רבים בנושאי הלכה וקבלה, אך רק ספרו 'כרתי ופלתי' על החלק 'יורה דעה' בשולחן ערוך נדפס בחייו, בשנת תקכ"ג.

זמן קצר לאחר מכן בכ"א אלול בשנת תקכ"ד נסתלק רבי יהונתן והובא למנוחות בבית הקברות היהודי באלטונה. על מצבת קברו נחקקו דברי מוסר בראשי האותיות של המילה 'יהונתן'.

בשנים שלאחר פטירתו נדפסו ספרים נוספים אותם הכין לדפוס במהלך חייו.

הספרים המוכרים ביותר עד לעצם היום הזה הם 'יערות דבש', 'אורים ותומים', אהבת יהונתן' ו'בינה לעיתים'.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר