שטח המריבה

בתום מאבק אלים: הושגו הבנות בין הספרדים לחסידי קרלין

פרסום ראשון: חודש לאחר תחילת הסערה ושבוע לפני ראש השנה, הסכסוך בשטח המריבה בשמואל הנביא מסתיים בפשרה בין חסידות קרלין לציבור הספרדי במקום שיקבל את השטח לבסוף (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
השטח המדובר (צילום: יעקב כהן)

חודש לאחר תחילת הסערה ושבוע לפני ראש השנה, הסכסוך בשטח המריבה בשמואל הנביא מסתיים בפשרה בין החסידות לציבור הספרדי, פשרה אליה הגיעו בערב שבת האחרונה.

כזכור, כפי שפורסם ב'כיכר השבת', תחילתו של הסיפור היה בשנה שעברה, אז חסידות קרלין הגישה בקשה להקים מאהל ענק בשטח עירוני ברחוב שמעון הצדיק בעיר, העירייה אישרה ויחד עם החסידות שיפצו את השטח בכדי שיהיה ניתן להקים בו את המאהל לימים הנוראים. השטח קיבל אישור לשנה אחת.

בחג פסח האחרון, האברכים הספרדים בשכונה הגישו בקשה לעירייה להקים במקום מאהל לתפילות וישיבות 'בין הזמנים', העירייה אישרה והמאהל הספרדי הוקם. כך קרה גם בחודש שעבר, האברכים ביקשו מהעירייה היתר לבנות מאהל ל'בין הזמנים' ולחגי תשרי, העירייה אישרה את הבקשה להקמת המאהל עד לג' חשוון.

אך בחודש האחרון הגיעו נציגי חסידות 'קרלין' וביקשו גם הם אישור לבנות את המאהל בשטח העירוני. בעירייה החלו לטפל בתיק ומהר מאוד הבינו כי השטח נתפס על ידי הספרדים והודיעו להם כי יצטרכו לחפש מקום אחר.

ב'קרלין' יצאו במאבק על מנת לקבל את השטח, "השקענו הרבה מאוד כסף על השטח הזה, לא ייתכן שאחרי שנה אחת יסלקו אותנו", טענו. אך מנגד, בעירייה הבהירו להם כי ידעו מראש שמדובר באישור לשנה אחת וכעת כבר קבוצה אחרת תפסה את המקום. ומאז המאבק החל.

בשבוע האחרון, המאבק הגיע לשיאים חדשים בעקבות אלימות קשה שהופנתה מנערי שוליים בשמואל הנביא כלפי חסיד קרלין מבוגר, ומנגד איומים ששוגרו מגורמים בחסידות כלפי רב השכונה המרא דאתרא הרב יצחק כהן שאם השטח לא יפונה במהרה, האוהלים ישרפו בערב ראש השנה.

במהלך כינוס הסליחות בתחילת השבוע, התבטא רב השכונה וסיפר למתפללים על האיומים שקיבל, הנושא הפך לשיחת היום בשכונה וצעירים חיפשו לנקום עד כדי אלימות קשה וברוטלית.

רגע לפני שהסכסוך יצא מכלל שליטה, התערב ראש העיר משה ליאון, שהוביל את הצדדים לפשרה. בשישי האחרון סוכם בין הצדדים כי האוהלים של בני הקהילה הספרדית יועתקו למגרש סמוך, על חשבון חסידות קרלין ובשטח המדובר יבנה האוהל הענק לשימוש החסידות.

גורמים מהקהילה הספרדית אומרים ל'כיכר השבת', כי הובטח להם שימוש קבוע בשטח לאחר החגים ובניית מבנה מכובד במקום. השטח אשר יובא להקצאה במהלך השנה הקרובה, יוקצה עבור הקהילות הספרדיות בשכונה לטובת מבני תפילה ובתי מדרש.

במגעים לפשרה היו מעורבים יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, באמצעות ראש העיר משה ליאון ומנהל סיעת ש"ס רוני דהן, סגר"ע י-ם יוסי דייטש ונציג חסידות קרלין שמעון ארנרייך.

גורמים בחסידות אמרו ל'כיכר השבת', כי מיד לאחר החגים יפנו את השטח לשימוש קבע עבור הקהילה הספרדית במקום.

בכירים בעירייה טוענים בשיחה עם 'כיכר השבת': "אילולי התיאום בין הצדדים, היינו עדים לאלימות קשה ושני הצדדים היו מפסידים. הקהילה הספרדית דרשה ובצדק הכרה ומקום חלופי מכובד יותר תוך הבטחה ברורה לגבי העתיד, בגין הקושי המורכב המתווה התעכב עד לימים אלו. כעת לאחר החתימה שני הצדדים יצאו מורווחים. בנוסף, הקהילה הספרדית תקבל את השטח לבניית מבני קבע מכובדים", אמרו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר