דיכאון אחרי לידה: לא רק אצל אמהות

חוקרים גורסים כי גם אבות יכולים לחוות התרסקות רגשית כשמגיע תינוק חדש לבית (מחקר אחד העריך כי כעשרה אחוזים מהאבות חווים אותו) ואף נמצאה הסיבה לדבר: הטסטוסטרון. אז מה עושים? (MENׂ)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

במהלך השנים האחרונות גברה המודעות לדכאון לאחר לידה, התוקף נשים רבות בדיוק בעת השמחה ביותר בחייהן ולא מעט מהן אינן מתביישות וחושפות באומץ את הימים הקשים שעוברים עליהן ומעניקות לחברותיהן לצרה את התחושה שהן לא לבד, אם הן מרגישות מוצפות, עצובות או מנותקות בחודשים שלאחר הלידה.

אבל מה עם האבות של הילודים הטריים?

חוקרים גורסים כי גם אבות יכולים לחוות התרסקות רגשית כשמגיע תינוק חדש לבית (מחקר אחד העריך כי כעשרה אחוזים מהאבות חווים אותו) וחוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה אף מצאו את הסיבה לדבר: הטסטוסטרון. ממש כמו אמהות, אבות יכולים לחוות תנודות הורמונליות משמעותיות לפני ואחרי שנולד תינוק, כאשר העליות והירידות ברמות הטסטוסטרון שלהם משפיעות על מצב הרוח שלהם והיכולת לטפל בתינוק ולסייע לאישה שלהם.

המחקר, שבחן 149 זוגות ופורסם בכתב העת "הורמונים והתנהגות", הראה כי אבות נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לפתח PPD (המונח המקצועי לדכאון לאחר לידה) אם הם חווים ירידה ברמות הטסטוסטרון שלהם בתשעה חודשים לאחר שנולד תינוקם. ככל שהטסטוסטרון שלהם ירד, כך הם חשו יותר מדוכאים.

"לעתים קרובות אנו חושבים על אמהות כמניע ביולוגי, מכיוון שאמהות רבות קשורות באופן פיזי לתינוקות באמצעות הנקה והיריון", אמרה ד"ר דארבי סקסבה, המחברת הראשית של המחקר. "בדרך כלל אנו לא חושבים על אבהות במונחים ביולוגיים זהים. אנחנו עדיין מגלים את הביולוגיה של מה שגורם לאבות לדכדוך".

למרבה האירוניה, יש צד חיובי בדבר. המחקר מצא כי הנשים שבני זוגן היו בעלי רמות נמוכות יותר של טסטוסטרון בתקופה שלאחר הלידה, דיווחו על שביעות רצון רבה יותר מהקשר הזוגי שלהן ועם סבירות פחותה לסבול מ-PPD בעצמן. הסיבות אינן ברורות, אך סקסבה אומרת כי "יכול להיות שהאבות עם טסטוסטרון נמוך יותר בילו יותר זמן בטיפול בתינוק או שיש להם פרופילי הורמונים שסונכרנו יותר עם האמהות".

סקסבה מזהירה כי נטילת תוספי טסטוסטרון אינה התשובה ל-PPD אבהי - במיוחד מכיוון שהמחקר מצא כי הגברים שחוו עליות ברמת הטסטוסטרון לאחר שנולד תינוקם, היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיות עוינים ותוקפניים כלפי בת זוגם.
במקום זאת, אבות יכולים לטפל בדיכאון שלהם על ידי השגת שינה מספקת ופעילות גופנית - שתיהן יכולות לשפר את מצב הרוח ואף להעלות את רמת ההורמונים. שיחה עם מטפל נפשי יכולה גם לעזור, כמו גם לפנות לחברים ולמשפחה לקבלת תמיכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר