ראיון ל'כיכר'

להקת 'רבע לאפריקה' מפתיעה בשיר יהודי

מה מביא את להקת הגרוב הישראלית המצליחה שכובשת במות בארץ ובחו"ל להוציא שיר שכולו מהמקורות, שיר אמונה בבורא עולם? והאם הם לא חוששים משירים כאלה (ציצית)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

הסינגל החדש והלא שגרתי של להקת הגרוב הסוחפת "רבע לאפריקה" - "ישועתו" הוא בהחלט שיר מלא שמחה חיות ומשדר כוח ואמונה. "שיר שסוחף את המאזין למסע זהות פנימי", כך מגדירים רבע לאפריקה את השיר אותו הוציאו לאחר חמש שנים שהוא מושר בהופעותיהם.

השיר הולחן על ידי יקיר ששון ואליסף בשארי מנהיגי הלהקה במסע המוזיקלי שלהם בדרום הודו של 2014. שם על ההר ב"האמפי", "ישעותו" יצא כקליפ הראשון של רבע לאפריקה בגרסת ג'אם שהיא כולה אהבה למוזיקה ולעולם ומאוד מחוברת לשורשים.

כאשר חזרו לארץ, השיר הפך לחלק בלתי נפרד מכל הופעה והיה אהוב מאוד עם הקהל. ב-2016 צולמה גרסה חיה שלו בהופעה במעגל (הרבע באמצע, הקהל מסביב), שם אירחו את הבסיסט האגדי אבישי כהן. הקליפ קיבל צפיות רבות במדיות החברתיות, תגובות ושיתופים מכל העולם, ואף גרסאות קאבר מצד אמנים בארץ ובחו"ל. השיר מעולם לא הוקלט באולפן ולא נכלל כחלק מאלבום הבכורה "הלייבק" (2017), כך שעד היום - הקהל בעצם הכיר אותו מיוטיוב בלבד.

בסיבובי ההופעות האחרונים בישראל השיר לא היה חלק מההופעה, ועקב פניות חוזרות ונשנות של מעריצי ההרכב לבצע אותו ולשחרר אותו רשמית, הוחלט להקליט אותו בגרסת אולפן. והנה, לאחר מספר גרסאות ומסע חוצה יבשות – השיר הוקלט באולפן של רבע לאפריקה ביפו. וזו מן סגירת מעגל. כי השיר התחיל ביפו, טייל מסביב לעולם, נוגן בפסטיבלים ענקיים באירופה ובאסיה, ועכשיו חזר חזרה ליפו להשלים את המסע.

"מוזיקה יהודית היא חלק ממני, מהזהות שלי ומהדי אן איי שלי", אומר יקיר ששון ל'כיכר השבת', "כך גם השיר "ישועתו" מגיע. מהשורשים ומבפנים".

לשאלה האם הם לא חוששים שזה יחסום אותם? משיב ששון כי הוא אינו חושש כלל, "זאת מוזיקה. מוזיקה קודם כל מדברת לנשמה וזה מה שאנחנו עושים ועובדה שזה לא חוסם אותנו. אנשים מכל המגזרים אוהבים את השירים ומתחברים לשיר הזה. ולא רק בישראל ולא רק מהמגזר החילוני, אלא גם קהילת הג'אז בעולם ומעריצי ההרכב מאירופה, דרום אמריקה ואפילו יפן".

"יוצא לנו להופיע הרבה מאוד בחו"ל בפסטיבלים גדולים מול קהל שאינו יהודי ואינו דובר עברית. ואנחנו נדהמים כל פעם מחדש שאנשים שרים את הטקסטים שלנו מבלי לדעת מה זה אומר", מספר ששון ומוסיף, "אחד הדברים המרגשים זה כאשר אנו מנגנים שירים עם טקסטים מהמקורות, כגון "ישועתו" או "גם כי אלך" (שהיה שיר הנושא של סדרת הטלוויזיה 'כיפת ברזל' שעסקה בחיילים חרדים בצה"ל נ.ל), והוא פשוט הופך לתפילה המונית וזה מרגש אותנו מאוד. זה רק אומר שהמוזיקה מדברת בעד עצמה" .

לשאלה מה ההשפעות שלהם ליצור מוזיקה יהודית משיב יקיר ששון, "אני בא מבית מסורתי ומחובר לשורשים היהודים שלי. ניגנתי בעברי עם לא מעט מוזיקאים דתיים ולהקות דתיות כגון, אריאל זילבר, שולי רנד, שלמה כץ, אהרון רזאל ועוד. גם הופעתי עם הרכבי חתונות דתיות כנגן סקסופון".

"כהרכב יש לנו התנסות ארוכת שנים עם מוזיקה חסידית ו"ניגונים" של הרב קרליבך ועוד. "הניגון", שאצל היהודים זה משהו שאמור לבוא ולנגוע בנשמה ולרומם נפש , מהמקום הזה בא הלחן של ישועתו, שהפראזה שלו מתגלגלת כניגון חסידי או ניגון חב"ד. אז ההשראה היא בעצם "ניגון" וזה פשוט בא טבעי בסטייל רבע לאפריקה", אומר ששון בחיוך ומוסיף, "רבע לאפריקה בקונספט שלה, המוזיקה ותפיסת השירה מאוד מושפעת משירות בתי כנסת של חזן וקהל שעונה. ואנחנו מרגישים את זה מאוד בהופעות", .

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר