טור מיוחד

סיכום תשע"ט במוזיקה: נתנאל לייפר מסכם

למי העניק נתנאל לייפר את התואר "זמר השנה"? מיהו שיר השנה ומהו אלבום השנה? • מבקר המוזיקה של "כיכר השבת" מסכם עבורכם את מה שקרה השנה במוזיקה (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מידי שנה אני מפרסם שני סיכומי שנה מוזיקליים, האחד למוזיקה החסידית ואילו השני למוזיקה היהודית. בשנים האחרונות התחלתי להרגיש ששני הז'אנרים מתמזגים לז'אנר אחד ואף כתבתי על כך בסיכומי השנה ובשנה האחרונה הדבר הפך לעובדה כמעט מוגמרת שהביאה אותי לפרסם השנה סיכום שנה אחד בלבד. המוזיקה החסידית כז'אנר נפרד כמעט ולא קיימת. גם אלבומי המוזיקה החסידית שיוצאים ברובם כוללים שירים רבים בעברית שבהחלט כבר לא יושבים על משבצת המוזיקה החסידית.

באופן כללי, השנה האחרונה הביאה להיטים רבים וגם תופעה מעניינת במיוחד של אופנות מוזיקליות דוגמת "אדמה ושמים" שנכנס (לצערי) בשנה האחרונה לאולמות האירועים וגם זכה ללמעלה משמונה ביצועים שונים ומשונים. היה לנו גם את אופנת ה'לבחור נכון' שאף הוא (לשמחתי) נכנס לאירועים וזכה אף הוא לביצועים רבים של זמרים מהמוזיקה היהודית. ולקראת סוף השנה החלה אופנת ה"שבט אחים" שזכה אף הוא לכמה גרסאות של זמרים יהודיים כשגם הוא מוצא את דרכו לאולמות החתונות. באופן מעניין המשותף לשלושת השירים האלה שהם אינם שירים חסידיים כלל, הם נכתבו בידי אנשים מחוץ למוזיקה היהודית ושלושתם בעברית. ההצלחה של שלושת הלהיטים, מלמדת אף היא על שינוי הטעם של צרכני המוזיקה.

בגלל מיזוג הז'אנרים השנה לכדי סיכום מוזיקלי אחד בחרתי גם קטגוריות חדשות כדי להרחיב את מספר האמנים שעליהם ארצה להצביע ולציין.

זמר השנה ושיר השנה

גם השנה ישי ריבו מככב בראש הסיכום, עם תואר זמר השנה וגם שיר השנה עם הלהיט ההיסטרי שלו "הלב שלי". נכון שהיו לו השנה עשרות מיליוני צפיות ביוטיוב, נכון שהשמיעו אותו ברדיו אלפי פעמים, נכון שהמופעים שלו כבשו את כל הבמות הכי גדולות בישראל וגם בניו יורק. אבל ישי ריבו הוא זמר השנה שלי בעיקר בגלל מה שהוא מסמל.

ריבו, אמן ויוצר שמצהיר על חרדיותו, לא מתפשר על הגדרים ההלכתיים שלו, בנועם הליכות ובחיוך עדין הוא מצליח לכבוש את לבבם גם של כאלה שרחוקים מהיהדות מאד מבלי להתכופף, מבלי להתחנף ומבלי להחביא את דתיותו.

הוא כותב שירים עמוסי פסוקים, אמרות יהודיות ומדרשים, וקורא בשיריו גלויות לאהבת התורה ולאהבת השם יתברך, לציפייה למשיח ולבניין בית המקדש.

ריבו הוא מקרב הלבבות הכי גדול של השנים האחרונות והאהבה הגדולה אותה הוא מקבל מהקהל הרחב על כל גווניו מלמדת כי הפירוד והשנאה שאנו חשים לעתים בכלי התקשורת, רחוקה מאד מהמציאות האמתית בה יהודים רוצים להתקרב לבורא עולם. הם רוצים לחוש חיבור ליהדות ומרגישים שישי ריבו מדבר את שפת הלב שלהם, שנקרע לשניים, הם יודעים שרק השם יכול להפוך את מספדם למחול, גם אם עשו משהו רע הוא מוחל וסולח, כי תוכו רצוף אהבה.

שיר השנה שלי "הלב שלי" הוא שיר יפיפה במיוחד בו משלב ריבו באומנות תכנים יהודיים עם תחינה פרטית משלו ובלחן כובש. השיר זכה להצלחה אדירה בכל כלי התקשורת מכל הגוונים ובצדק רב.

ריבו סיים גם את השנה עם אלבום חדש "אלול תשע"ט" גרסאות חדשות שלו לפיוטים מוכרים לצד גם כמה שירים מקוריים. כמה מהשירים כבר הפכו להצלחה ביוטיוב דוגמת "סדר העבודה" שעבר את המיליון צפיות בפחות מחודש.

אלבום השנה

אלבום השנה שלי הוא אלבום הבכורה המצוין של הזמר והיוצר נפתלי קמפה - "ליחדא שמא". קמפה הפתיע אותי במיוחד שכן תפסתי אותו עד אז כזמר קומזיצים קרליבכי בלבד, אך אז הוא הפציע עם אלבום בכורה מקורי וכובש. שיריו של קמפה קליטים ונעימים במיוחד וכמה מהם אף זכו לכבוד הבלתי מעורער של כניסה למסיבות הסידור של ילדי החיידר דוגמת הלהיט "בעבור אבותינו" אותו הלחין קמפה יחד עם אלי קליין.

האלבום של קמפה משלב לחנים קליטים ועיבודים מוזיקליים מרעננים ומוצלחים של הצמד אלי קליין ואיצי ברי, ידידים וותיקים של קמפה עוד מזמן לימודיהם יחד בישיבה.

האלבום של קמפה הביא איתו גם מסע הופעות מוצלח כשקמפה ממצב את עצמו כאחד הזמרים המצליחים בקרב בני הישיבות ששרים בהתלהבות את כל שיריו.

רוב האלבומים שיוצאים כיום לא מותירים חותם אמיתי על המוזיקה, אלבומו של קמפה הצליח ליצור השפעה ממשית על המוזיקה החסידית כשמבחינה מוזיקלית הוא באווירה של מוזיקה חסידית מחד, אך כזו שמתאימה גם למאזיניו של ישי ריבו.

קמפה מתחיל לעבוד בקרוב כבר על אלבומו השני. אני כבר מחכה.

המרגש של השנה

השיר שריגש אותי בצורה העמוקה ביותר השנה היה שירו המדהים של אהרן רזאל - "רחמים ניסן", מתוך אלבומו החדש "הנשמה רוצה יותר".

רזאל מצליח באמנות וברגש רב לצייר במילים ובצלילים את דמותו של רחמים ניסן הקשיש הבודד מבית הכנסת שלו שנפטר ללא צאצאים וללא קדיש. השיר מצליח להעביר גם את הדמות הייחודית, את אווירת הסמטאות של שכונת נחלאות הירושלמית בה מתגורר רזאל ואת התום ואהבת ישראל של היוצר הנהדר הזה.

באלבומו החדש מספר רזאל עוד שני סיפורים נוספים בטוב טעם ובצורה הייחודית לו וגם הם מיוחדים מאד.

אהרן רזאל, הוא אחד היוצרים החשובים ביותר במוזיקה היהודית, היכולת המוזיקלית שלו לצד הרגש הרב והנשמה שהוא מכניס בשיריו הם נכס גדול לחובבי המוזיקה היהודית.

קליפ השנה

ישנם קליפים רבים מושקעים בשנים האחרונות, הם פעמים רבות מרהיבים ממש ומצולמים באיכות ראויה לציון, אך עדיין הם חסרי אמירה או קשר בין השיר עצמו לבין הוויז'ואל. השילוב הזה של שני הדברים הוא משימה מורכבת שלא כל יוצר מצליח לפצח אותה.

לא זכינו השנה ליותר מידי קליפים בעלי משמעות עמוקה או בימוי ראוי לאזכור, כך שהתחרות לא הייתה קשה במיוחד כשבחרתי בקליפ שיצא בתחילת השנה החולפת - "הושענא" של יוני Z. השיר שמבוצע על ידי יוני ואביו החזן מוטי זיגלבוים הולחן על ידי אלי קליין, אלי שוואב ויוני עצמו, מתוך אלבום הבכורה המצליח שלו.

זיגלבוים, ידוע בהשקעה האדירה שלו בקליפים כשבהושענא הוא שכר תזמורת סימפונית שלמה שמלווה אותו לאורך הקליפ כשהצייר מצייר אותו ואת אביו בבית הכנסת. האסתטיות של ההפקה לצד השיר היפיפה מעניקים לו את המקום הראשון בקלות די רבה כשהוא מנצח את הקליפ המצוין של יעקב שוואקי I AM ALIVE שמצולם מנקודת מבטו הייחודית של נכה.

זיגלבוים עובד כבר על אלבומו השני ממנו יצאו השנה כבר שני שירים, כשעל פי מיטב המסורת שלו מדובר שוב בחומרים מושקעים במיוחד שמכוונים לפסגת הפופ היהודי.

תגלית השנה

השנה גיליתי מחדש אמן וזמר שכבר הוציא לפני שנתיים אלבום בכורה, מוצלח יש לציין, אך השנה התעלה על עצמו עם כמה שירים חדשים ועם להיט אחד ראוי לציון - עקיבא תורג'מן המוכר בשם הבמה שלו - 'עקיבא'.

עקיבא הוציא את אלבום הבכורה שלו 'עולמות' וזכה לשבחים רבים אך הפריצה הגדולה משום מה איחרה להגיע למרות שבהחלט מדובר בחומרים איכותיים וראויים. השנה הוציא עקיבא כמה שירים חדשים ביניהם "לך לך" "הכל עוד אפשרי" והלהיט הגדול שלו "אל תעזבי ידיים", שיר מקסים במיוחד שכבר זכה למעל 1.3 מיליון צפיות ביוטיוב, זאת למרות שעדיין הוא לא מושמע בתחנות הרדיו הגדולות. עם הלהיט הגיעו השנה גם ההופעות הגדולות שנראה שהן פותחות לעקיבא דרך חדשה במוזיקה היהודית.

השיר שנכתב על ידי עקיבא ואשתו בהשפעת סיפורו של רבי נחמן מברסלב 'מעשה מבת מלך' עוסק במאבק של הנשמה שלא לשקוע ביאוש ובגשמיות ולהמשיך במאבק לחיבור אמיתי לרוחניות. השיר שהופק בידי המעבד מאור שושן מביא את עקיבא מוזיקלית למקום כיפי במיוחד וראוי לציון.

עקיבא זכה גם לפרגון עם השיר אל תעזבי ידיים כשהוזמן על ידי ישי ריבו לשיר איתו את הלהיט על במת קיסריה. ריבו גם אירח את עקיבא באלבומו החדש "אלול תשע"ט", בשיר "השם שמעתי שמעך".

אני כבר מחכה בקוצר רוח לאלבום השני.

מעבד/מפיק השנה

שרולי ברונכר, הוא בסך הכל מעבד ומפיק צעיר יחסית, שהשנה פרץ ובגדול. הוא חלק מצמד הפופ המצליח 'שרולי ונתנאל' שעורר עניין וגם סערות לא מועטות בשנה האחרונה. צעירים רבים עוקבים באדיקות אחרי השירים של הלהקה שבחרה בסוף השנה גם לעשות קליפ ייחודי בעל מסרים חינוכיים חשובים במיוחד - "ענני".

ברונכר הוא מפיק מוזיקה אלקטרונית שבשנה האחרונה שמו הופיע על הפקות רבות במוזיקה היהודית, כולל להיט הבחירות המצליח "עננו" של מפלגת ש"ס שזכה לשבחים רבים.

ברונכר לא מהסס ליצור חומרים "פרובוקטיביים", אך תוך שמירה על גבולות שתמיד יותירו אותו בתוכם. לוליינות שלא רבים ניחונו בה אך ניכר כי הוא פועל בצורה מחושבת ומעוררת עניין.

הקאמבק של השנה

הזמר והיוצר שולי רנד, אמנם הופיע בשנים האחרונות לא מעט והתארח בסינגלים רבים, אך כמעט ולא בשירים פרי עטו. השנה זכינו לאחר עשור מהאלבום הראשון המצליח שלו "נקודה טובה" לאלבום שני מרתק בשם "רצוא ושוב".

שולי רנד הזכיר באלבומו השני למה אנחנו אוהבים אותו כל כך. כתיבתו הרבגונית והמדהימה שלו נוגעת בכל הקצוות החשופים של הנשמה. באלבום השני הוא אף בועט יותר כשהוא כותב על הצביעות בשיר "צדיק" שעורר אף מיני סערה, וגם בשיר מדמם במיוחד בשם "אדי" בו הוא עוסק במקרה מזעזע של רצח מתוך שעמום.

רנד מצליח לכתוב ולהלחין בצורה קסומה שרק הוא מסוגל לה ויכולת ההגשה הנדירה שלו לוקחים את השירים למעלה למעלה.

בסיומה של השנה יצא דואט ייחודי של רנד עם הזמר והיוצר הישראלי אמיר דדון - "בין קודש לחול", שיר שזוכה לשבחים רבים בשל הדואט המשובח ומלא ההבעה.

פינת ה'כדאי לציין'

בפינה זו אציין בלא קטגוריות כמה אמנים ראויים לציון, הראשון שבהם הוא הזמר מרדכי שפירא שהוציא את אלבומו השלישי והמוצלח. שפירא הוא מזמרי הפופ החסידי המצליחים ביותר ואלבומו מלא האנרגיות כיף להאזנה. אלבום מוצלח נוסף הוא אלבומו השני של הזמר והמלחין ברוך שלום בלסופסקי "הנני", אלבום עמוס אנרגיות, רוקנרו ולחנים איכותיים.

אשמח לציין גם את הזמר והיוצר שמואל פרדניק שנחשף השנה במלא ייחודיותו בשני סינגלים מוצלחים. פרדניק בוגר התכנית 'הקול הבא' בגר ליוצר מרתק שהעולם כאילו נעצר כאשר הוא שר ומנגן. אל תפספסו אותו.

השנה יצא גם אלבום האקאפלה הישראלי המשובח של יונתן שטרן שהראה שאפשר לעשות מוזיקת אקאפלה איכותית גם בישראל.

כוכב פופ נוסף שהשנה הראה את כוחו הוא מאיר גרין שהלהיט שלו 'אני יהודי' כבש בעיקר את בני הנוער שעוקבים אחריו בעניין רב.

השנה יצאו מעל ל-1000(!!!) שירים חדשים שפורסמו ב'כיכר השבת', כולי תקווה ששנת תש"פ תהיה אף היא פוריה ומעניינת בסימן תהיה שנת פוריות מוזיקלית ויצירתית. שנה טובה ומתוקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר