האווירה בירושלים של מעלה

ערב חג: הגברים ב'מינים', הילדים בקוישיקלך והנשים בקניות

מאות מגיעים לחוש את אווירת הסוכות בשכונת מאה שערים, אך רק צלם 'כיכר השבת' מצליח להביא הצצה למתרחש בין התושבים עצמם • הצטרפו לסיור ברגעים הקטנים של הימים העמוסים (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

רחובותיה הצרים של שכונת מאה שערים בירושלים, עמוסים בימים אלו מעבר לרגיל. מאות מגיעים לשכונה לשווקי ארבעת המינים או לרכוש את הנצרך להם לסוכותיהם - אך רבים יותר מגיעים רק כדי לחוש מעט את אווירת ערב החג.

אם בערב החג כך, בימי חול המועד סוכות - על אחת כמה וכמה. אלפים ינהרו למעמדי שמחות בית השואבה, לחזות בחסידים הירושלמים רוקדים ושמחים.

אך מעבר לאווירה הכללית המורגשת ברחוב, יש גם את תושבי השכונה, אלו שפעולותיהם גורמות לאווירה העליזה, שרק מי שחווה - יבין.

שוק ארבעת המינים

צלם 'כיכר השבת' לוקח אותנו מבעד לעדשת מצלמתו, אל הרגעים הקטנים שעושים את התמונה הגדולה. הצטרפו לסיור המצולם, ואולי תבינו על מה מדובר.

הגברים:

כבר בימים לפני לפני יום כיפור, עסוקים הם בבחירת ארבעת המינים. שעות רבות יבלו במכירה הגדולה ב'זופניק' או במכירות קטנות יותר במוקדים רבים ברחבי השכונה.

ממיינים הדסים

מחזה לא נדיר בימים אלו ברחובות מאה שערים: אנשים הצועדים להם ברחוב, שקועים באתרוג או בלולב, בלי לשים לב למאות המתרוצצים סביבם, בקניות ערב החג.

יש בלעט'ל?

את הסוכות, רובם כבר בנו. הדירות הישנות, שנבנו ללא מרפסות, מאלצות את תושביהן להקים את הסוכה על הרחבה המרוצפת בחצר הגדולה למטה.

בימי חול המועד סוכות, מומלץ להגיע שם לסיור (בקבוצה קטנה ובלי לעשות רעש...) ולשמוע את השירה המשותפת, הדיבורים וקולות הצחוק מן הסוכות.

סיור בין הסוכות הצמודות

ואל תגידו שלא הזהרנו: בואו בלי עגלות. לא בכל מקום תצליחו להעביר את עגלת התינוק, בשל דוחק הסוכות הצמודות אלו לאלו.

הנשים:

בזמן הזה, הנשים יעשו את הקניות, כאשר השנה הן צריכות להספיק לרכוש מוצרים גם לכבוד השבת, וגם לקראת החג הקרב ובא.

במקביל לעבודות הבית השגרתיות כגון כביסה, יבשלו הן בכמויות גדולות ובשפע, כמקובל במשפחות הירושלמיות להכין כמות כפולה של אוכל ממספר הסועדים.

קיפול ומיון הכביסה

מלבד זאת, עבודה מיוחדת מוטלת עליהן בימים אלו: תליית הבדים הלבנים על דפנות הסוכה, עליהם יתלו בהמשך את קישוטי הסוכה. יש את המסתפקים ביצירות שהביאו הילדים מהגן, החיידר ובית הספר, משפחות אחרות ישקיעו יותר וסוכתם תקבל את הכינוי: "סוכת הפלא".

ובליל התקדש יום טוב ראשון של סוכות, יצעדו יחדיו הילדים הקטנים בין סוכה לסוכה, כל ילדה תתפאר לעיני חברתה בנוי שתלו, בתקווה לנצח בתחרות השכונתית.

הילדים:

אם כבר הזכרנו את הילדים, עוד לפני סוכות גם להם יש לא מעט תעסוקה ברחוב הירושלמי. רבים מהם יהפכו לרוכלים בקרנות הרחוב.

הקוישיקלאך

בשעות הצהריים בשכונת מאה שערים, ניתן למצוא את ילדי השכונה עוצרים לרגע מהמשחקים המלווים אותם מידי צהריים, לטובת מכירת מוצרים לחג הסוכות.

הבנים ימכרו קוישיקלך, או כפי שיש המכנים אותם: קויישלך, אותם ארגו מעלי לולבות פסולים שקיבלו ממוכרי ארבעת המינים.

הבנות ימכרו בדרך כלל קישוטים לסוכה, במחירים מוזלים ובדגמים שנדיר למצוא כיום בחנויות. אלו ואלו ימכרו בנוסף גם דיסקים משמחת בית השואבה בתולדות אהרן, תולדות אברהם יצחק וישיבת המתמידים.

לקול צלילים אלו, הנשמעים בכל קרן רחוב בימים אלו בשכונה שבדרך כלל פס-הקול בה הוא של הכרזת לוויות והפגנות, נסיים את הסיור בברכת: לשנה הבאה, בירושלים הבנויה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר