הצצה לתופעה • צפו

בשירה ובזמרה: 'החסידים החדשים' שמחפשים ריגוש רוחני

מנייני תפילה בנוסח ר' שלמה קרליבך בלב הריכוזים החרדיים, בליווי כלי נגינה? מה שהיה נשמע לדבר תלוש מהמציאות לפני שנים מועטות, מצליח לסחוף מאות ואלפים, המתחזקים במניינים אלו (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
התפילה בחול המועד סוכות ב'ברדיטשוב' בני ברק (צילום: באדיבות המצלם)

בתי כנסיות פעילים, מניינים מיוחדים בחול המועד והופעות אורח של ממשיכי דרכו של ר' שלמה קרליבך - וכל זאת, בלב הריכוזים החרדיים.

הפרקים הקודמים בפרויקט 'החסידים החדשים':

לפני שנים לא רבות, מניין קרליבכי בליל שבת היה נחשב לדבר מחתרתי, כזה המתקיים רק אחת לתקופה בסלון ביתו של אדם שהעביר את המידע רק לאנשים מועטים, מפה לאוזן.

אך הצורך הרוחני של צעירים רבים להשתתף בתפילות בצורה פעילה, והרצון שלהם להגיע לבית כנסת - אך לכזה שמכיל אותם ומבין את צרכיהם, הביא להתפרצות התופעה במלוא עוזה.

בתי כנסיות, הנושאים בדרך כלל את השם 'ברדיטשוב' קמו להם בזה אחר זה, חלקם הצליחו יותר - אחרים נסגרו בעיקר בשל בעיות תקציביות ולא בשל חוסר במשתתפים...

בליל שבת יתפללו קבלת שבת בנוסח קרליבך, כאשר כלל המתפללים משתתפים בשירה, ובחול המועד יקיימו תפילות בליווי גיטרות, קלרינט ועוד כלי שיר.

אחד מאנשי הקהילה בבני ברק, הוא איש היח"צ חזקי שכטר, המספר ל'כיכר השבת', כי הקהילה מאופיינת בקבלת כל אדם באשר הוא, מה שגורם לכך שבמנייני התפילה השונים ניתן יהיה להבחין בחסיד סאטמר שמתפלל לצד האברך הליטאי ובבחור ישיבה מבני עדות המזרח שרוקד בסמיכות לאברכים חסידים.

הנוסח של התפילות הוא בנוסח קרליבך, ובליל שבת האנשים מתפללים בחושך לאור הנרות, מה שגורם לדבריו לתחושה של דבקות נפלאה, מה שסוחף אחריו אנשים חדשים ששמעו על הקהילה ומעוניינים להיות חלק ממנה.

קהילת ברדיטשוב ממוקמת בכמה ערים בהם בני ברק, אשדוד, ביתר עילית ואלעד, ולדברי שכטר המטרה של הקהילה היא לא להתרחב כמה שיותר, אלא לתת לדברים להתרחש מעצמם, וכך אנשים חסידים שמשתייכים לקהילות ממוסדות, הופכים להיות חלק מקהילה השונה מהותית מהמקום בו הם גדלו.

מניינים נוספים, על ידי צעירים, מוקמים באזורים נוספים בכל רחבי הארץ, של צעירים, ברובם חסידים חדשים, המעוניינים דווקא במקום בו הם יהיו חלק מהקהילה, ולא במקום בו הם מוגדרים לעתים כסוג ב', ומקבלים יחס שונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר