שמיני עצרת: השמחה שאינה עוצרת גם בקשר הזוגי

חג שמחת תורה נמצא במדרגה הגבוהה ביותר של חגי תשרי, זאת כי בשמחת תורה נוצר החיבור החזק ביותר של עמ"י לקב"ה, החיבור ע"י כלי התקשורת שלנו – התורה וכך גם בזוגיות (זוגיות)

שונמית דרעי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לאורך כל הדורות, גם בתקופות קשות שעבר עמ"י, נחגג שמחת תורה. הוא מגיע אומנם לאחר שבעת ימים שחגגנו בסוכה, אך חג שמחת תורה עומד בפני עצמו. זהו יום בו אנו מסמלים את סיום המחזור השנתי של קריאת ספרי התורה והתחלה של מחזור מחדש. על אף שזו אותה תורה, אנו חוגגים את התחדשות המחזור בכל שנה, במעגלים של ריקודים ומחולות עם ספרי תורה, בו גם מברכים את ברכת הגשם בציפייה לשפע.

חג שמחת תורה נמצא במדרגה הגבוהה ביותר של חגי תשרי, זאת כי בשמחת תורה נוצר החיבור החזק ביותר של עמ"י לקב"ה, החיבור ע"י כלי התקשורת שלנו – התורה.

הדיבור בין עמ"י לקב"ה באמצעות התורה, כמוהו כתקשורת בין בני הזוג. קשר בין בני זוג יכול להיות מושלם בכל התחומים ואם יחסר ביניהם רק הדיבור המחבר, ההנחה שזוגיות טובה ככל שתהיה, ללא תקשורת, יהיה בה קושי לבני הזוג להתחבר.

שלבי הדיבור שלנו לאחר שהשקענו את ימי הסליחות ובר"ה העתרנו בתפילות ובתרועת קול השופר, התחרטנו בעשרת ימי תשובה וביקשנו סליחה, ביוה"כ לפני ה' כשאנו ניצבים וצמים כמלאכים, זכינו והגענו לחג הסוכות בביטחון ואמון מלא, עד כדי יציאה ממקום בטוח לסוכה ארעית, חגגנו שבעה ימים בהלל ובשמחה גוברת - רק לאחר כל התהליך בא חג שמחת תורה.

חז"ל מלמדים אותנו כי התהליך הזה הוא מדרג של התחברות והתקשרות – ללא מחיצות. זה חיבור אינטימי בין הקב"ה לעמ"י, בו אנו מגיעים לתחושת שמחה מהותית ומשפיעה. בשלב הזה השמחה כ"כ גדולה עד כדי שיש קושי להיפרד מאותה שמחה הממלאת את הלב, זה אך טבעי שיש רצון להמשיך ועושים הקפות שניות ברוב עם.

כך בקשר הזוגי, לאחר השקעה נמרצת בעקביות, תקשורת בדו שיח, ע"י הדיבור נוצר חיבור, עד כדי הגעה לאמון וביטחון אחד בשני וכשנמצאים בחיבור אמיתי, הדבר יוצר אווירת שמחה כ"כ גדולה שבני הזוג נהנים ומתאווים לשהות במחיצת אותה אווירה כל השנה.

גם המחול והריקודים הם במעגלים, זה מסמל כי אין ראשון ואין שני, אלא כל אחד במעגל משלים בחשיבותו וממשיך לשלם. כמו כן, בשמחת תורה אנו מברכים את ברכת הגשם – גשם מסמל צמיחה ושפע, לאחר שזרענו בעמל רב לפני הבורא, התקדמנו בשלבי הקרבה, בתפילה, בקשה והודיה, יש ציפייה גם לצמיחה – לתוצאה מצמיחה ולאורך השנה כולה.

כך גם בקשר הזוגי, ניתן לנצל את האנרגיה, השמחה הזו שנוצרה לאחר ההשקעה ולהשביח בה את השנה כולה, גם אם זו "אותה תורה", לחגוג כל פעם מחדש. בכוח הדיבור לקשר וליצור חיבור ולהעלות את בני הזוג למדרגה גבוהה של חיבור רגשי והתקרבות ביניהם לחורף בריא.

כותבת המאמר היא יועצת זוגית ומשפחה, פסיכותרפיסטית ומנחת סדנאות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר