חשיפה • פרשה מסתורית

אם חטפה את בנה, והגר"נ קרליץ יצא לדרכו - לתא המעצר

לאחר שפוסק הדור הגר"נ קרליץ הסתלק לעולמו - ונקבר היום בהלוויה המונית - חושף "כיכר השבת" פרטים מפרשה מסתורית, שטלטלה בעבר את המדינה, ואת חייהן של כמה משפחות חרדיות (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הגאון רבי נסים קרליץ זצ"ל (צילום: 'בקודש פנימה' / shutterstock)

סידורים אחרונים בבית שברחוב רבי מאיר, והרב בעל הדרת הפנים כבר היה מוכן לצאת לדרכו. הטלית והתפילין נלקחו בנרתיקן הקבוע, ובעליהן, הלא הוא הגאון רבי נסים קרליץ, יצא את דלת ביתו לעבר יעד בלתי שגרתי בעליל: משרדי 'היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה' של משטרת ישראל, בעיר לוד.

במשך עשרות שנים, פרטי המקרה החריג, בגינו פוסק הדור זומן לחקירה במשטרה, היו תחת מעטה כבד של חשאיות. מתי המעט ממקורביו ובני משפחתו שהיו אז בסוד העניינים, שמרו על שתיקה מוחלטת בשל רגישות הנושא.

כעת, לאחר שהגר"נ קרליץ זצ"ל הסתלק לעולמו ונקבר היום בהלוויה המונית, חושף 'כיכר השבת' חלק מפרטי הפרשה המסתורית; אלו שכבר ניתן לפרסם.

הבן, רבי אברהם ישעיה, נפרד מאביו. היום (צילום: חיים גולדברג)

השנה היא תשמ"ח, ו'ר' ניסים' - כפי שכונה אז בפי כל - נקלע לטלטלה רגשית עצומה: סיפרו לו, כי תלמידו הקרוב, אברך מ'כולל חזון איש' בראשו עמד, סר מדרך הישר. ואם בכך לא די, אשת האברך דרשה בעקבות כך לפרק את החבילה, אך זה סירב, וכרך את מתן הגט בדרישות מפליגות.

האישה, שהיתה לעגונה, עמדה לטענתה בפני תביעות כספיות מופקעות, אך הגרוע מכל היתה המחלוקת שפרצה מול הבעל באשר ל'חזקה' בילדם המשותף, בן השש, שהפך ל'בן ערובה' במאבק בין הוריו.

כמה אברכים מבני ברק, מהחשובים שבהם, החליטו להיכנס לעובי הקורה. חלקם התגייסו לעזרה כספית, אחרים בחרו לנסות ולהציל את את הילד מחינוך שאינו חרדי, כפי שצפו שהאב יעניק לו אם ינצח בקרב מול אשתו.

לאחר סאגה ארוכה של כיפופי ידיים בין הצדדים, שגלשו לזירה המשפטית, הגיע השיא: בצעד כמעט חסר תקדים, הוברח הילד לארה"ב כשהוא מחופש באופן מקצועי ל...ילדה, תחת דרכון מזויף אותו הפיק 'מומחה' לענין - שכיום הינו משפיע חסידי נחשב.

בשלב זה פרצה הפרשה לתקשורת הכללית: העיתונים התחרו ביניהם בכותרות צהובות - מ'פרשת יוסל'ה 2' ועד אזכור עברה הססגוני של האם בתחום הבידור. למסע ההסתה האנטי-חרדי גויס שלא בטובתו גם יוסל'ה שוחמכר, מי שהמדינה סערה סביב חטיפתו מהוריו בידי חרדים קנאים בשנות ה-50', שרואיין כניצול ממזימה דומה.

אחת מהכתבות - בשיא הסערה התקשורתית (צילום מסך: מתוך 'מעריב')

רגע הזוי נרשם, כשכתב העיתון מעריב נפל בהונאה שתכננו מקורביה של האם, לאחר שנלקח כביכול לראיון עמה במקום מסתורה בשכונת מאה שערים בירושלים, כשעיניו מכוסות, בעוד היתה זו אישה הדומה לה בחזותה החיצונית. כל זה, במטרה להסוות את עובדת היותה בחו"ל, לצד בנה.

אלא שכאן הגיעה ההכרעה הגורלית של הגר"נ קרליץ, שהורה להשיב את הילד לתחומי ישראל ולנסות להגיע להסדר מוסכם על החזקתו בין הוריו המסוכסכים. "בפיקחותו, הבין ר' נסים שמהלך החטיפה חסר סיכוי", אומר היום אחד ממקורביו בשיחה ל'כיכר השבת'.

לדבריו, "לרב זצ"ל היה ברור כי צעד דרמטי זה רק ירע את מצבה של האם ביחס לבנה, לפחות בפן המשפטי - כפי שאכן אירע בהמשך - וכמובן שגם 'חילול השם' שנגרם בפרשה חרה לו מאוד".

מיד לאחר שהילד ואמו שבו לארץ, יצאה המשטרה לגל מעצרים, ואברכים נשואי פנים נאלצו לשבת שעות רבות בחדרי החקירות כחלק מניסיונות המשטרה לפצח את העומדים מאחורי החטיפה.

בשלב זה הגיעה יציאתו של פוסק הדור לחקירה משטרתית - שתיאורה פתח חשיפה זו. ל'כיכר השבת' נודע, כי הגר"נ אף חשש שחקירתו זו תסתיים במעצרו, אך לכך היא כמובן לא הגיעה בסופו של דבר.

תנ"צ (בדימוס) שמעון סביר, ראש היחידה החוקרת (צילום: דוברות המשטרה)

הבסיס לזימונו של הרב לחקירה, היתה קרבתם אליו של כל המעורבים בפרשה המסועפת, והחשד כי אף הוא היה מעורב חלילה בפן הפלילי שלה.

"לסיום, כדאי לספר אנקדוטה מרתקת", מוסיף מקורב לפוסק זצ"ל: "תת-ניצב שמעון סביר (סוויסה), מי שפיקד אז על היאחב"ל, כל כך התרשם ממידת האמת של הרב וממסירות נפשו לסייע לאישה האומללה, שמאז תום הפרשה, ובמשך שנים רבות, הוא הפך אותו לרבו, והיה מגיע להתייעץ איתו בכל ענייניו האישיים".

הערת מערכת: יודגש, כי חלק מהפרטים עדיין תחת חיסיון, בשל הרגישות המובנת בפרשה הנוגעת לחייהן הפרטיים של המשפחות המעורבות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר