פרסום ראשון

למרות תמונות לא צנועות: 'הצהרת הדת' לא תיפסל מיידית

בג"ץ קבע למחוק את העתירה שהוגשה נגד צה"ל בגין ההחלטה לפסול תצהיר דת של בחורה, בשל העובדה כי פרסמה ברשת החברתית תמונות בלבוש לא צנוע, והורה לערוך לה ראיון נוסף (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: Noam Moskowitz/Flash 90)

שופטי בג"ץ קבעו כי הצהרת דת של בחורה שביקשה לקבל פטור מגיוס, לא תידחה למרות שמצאו ברשת החברתית תמונות שלה בלבוש לא צנוע.

כידוע, אחד הדרכים של צה"ל לבחון את מבקשות הפטור על רקע דתי, הוא על ידי בדיקת הפרופיל שלהם בפייסבוק, כדי לראות כיצד הן מתנהגות בחיי היומיום.

בדיון בבג"ץ אמרו השופטים כי מדובר בתמונות שפורסמו ציבורית ואין בעיה בבדיקתם, אך העותרים טענו כי מבחינת החוק די בהצהרה הקיימת, ואין כללים ברורים בשאלה מיהו דתי.

העתירה, הוגשה לבג"ץ בחסות עמותת איחוד הישיבות באר"י וארגון 'חומותייך', על ידי עורכי הדין נדב גדליהו וגל נשרים ממשרדו של עורך הדין גדליהו.

לדברי עורכי הדין, בעבר, כל פעם שמצהירה שנפסלה וחויבה בגיוס פנתה לבג"ץ בבקשת סיוע, נתן בג"ץ גיבוי מלא לצה"ל במדיניותו זו, ויתרה מכך - בג"ץ אף עודד את צה"ל להרחיבה, בכך שהביע גישה לפיה בנות הציבור המסורתי-דתי יכולות וצריכות להתגייס לצה"ל. כלומר גישה לפיה גם בנות שמקיימות אורח חיים דתי אינן מנועות מגיוס, ושיקול הדעת בנושא מסור באופן בלעדי לצה"ל.

הפגנה בירושלים על 'גיוס בנות' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בעתירתם, טענו עורכי הדין גדליהו ונשרים כי יש לבטל את החלטת צה"ל לפיה נפסלה הצהרתה של בת דתייה רק בשל כך שצה"ל איתר אודותיה תמונות בלתי צנועות ברשתות החברתיות - וזאת אפילו שהוכח כי היא שיקרה בפני גורמי צה"ל לגבי העובדה שהיא מתלבשת כך, ונתפסה בשקר זה במהלך ריאיון שערכו לה.

הטענה של עורכי הדין הייתה, שמאחר שמדובר בנערה שלמדה באולפנה לבנות דתיות, אשר גם מגיעה מבית דתי ומקיימת את יתר המצוות, חוסר הצניעות שבמלבושיה אינו יכול להוות גורם בלעדי לפסילת הצהרתה, וגם אם שיקרה בעניין - עובדה זו לבדה אינה הופכת את כל הצהרת הדת שלה לשקרית, ואינה מאפשרת לפסול אותה מקבלת הפטור. בנוסף טענו עורכי הדין כי הריאיון שערכו גורמי צה"ל לנערה לא היה תקין שכן וועדה חיצונית היא שאמורה לבחון מקרים שכאלו, מה גם שממילא בוצע בצורה מגמתית.

באופן תקדימי, שלושה משופטי בג"ץ - יעל וילנר, ג'ורג' קרא ויצחק עמית (שאף ידוע בעמדתו הנחרצת בעד גיוס בנות דתיות / מסורתיות לצה"ל), קיבלו את עמדתם של עורכי הדין גדליהו ונשרים, ובעקבות זאת חייבו את צה"ל לערוך לנערה ראיון חוזר, הפעם בצורה תקינה.

זאת ועוד, לאור טענותיהם של עורכי הדין, במהלך הדיון נזפו השופטים בנציג הפרקליטות שייצג את צה"ל בעתירה, על כך שבמשך יותר משנה ומחצה צה"ל אינו פועל על-פי החוק החדש, שלפיו בחינת הצהרות הדת של הנערות צריכה להיעשות אך ורק על-ידי וועדה חיצונית מיוחדת שהוכשרה לעניין.

את השופטים הרגיזה במיוחד העובדה שזכות הערעור על החלטת הועדה המיוחדת הינה בפני בית המשפט המחוזי, ורק בשל מחדל זה של צה"ל, פעם אחר פעם דווקא בג"ץ הוא זה שנדרש לעסוק בסוגייה הרגישה. בהמשך לכך, נציג הפרקליטות הבטיח לשופטים כי יעביר את המסר הנחרץ לצה"ל.

גורמים המעורים בעניין, גורסים כי ישנה סבירות גבוהה לכך ששינוי תקדימי זה במדיניות בג"ץ, ביחד עם הנזיפות הקשות כלפי צה"ל מצד שופטיו כפי שהובאו במהלך הדיון, יובילו להפחתה משמעותית בפסילת הצהרות הדת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר