180 שנה להסתלקותו

החתם סופר: הפוסק שלמד לימודי חול והתנגד להשכלה

בעולם החרדי מציינים היום את הילולת מרן ה'חתם סופר', שבצל התנגדותו העזה לתנועות הרפורמה וההשכלה, סבר כי יש לאפשר להתמקצע בלימודי חול - אחרי לימודי קודש (יהדות)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: יצחק אלמקייס - אמנות יהודית)

בעולם התורה והישיבות מציינים היום את תאריך כ"ה בתשרי, יום פטירתו של בעל 'החתם סופר' רבי משה סופר זיע"א.

רבי משה סופר נולד בשנת תקכ"ג בעיר פרנקפורט לאביו שמואל ולאמו רייזל ושם המשפחה נגזר מהיותו של אביו סופר סת"ם.

רבי משה למד בילדותו אצל רבי משולם זלמן חסיד וכבר בגיל 13 דרש בציבור בענייני הלכה.

בנוסף לשקידתו בתורה למד ה'חתם סופר' לימודים כלליים, בהם היסטוריה, מתמטיקה ואסטרונומיה, בהם גילה בקיאות וידע רב.

בשנת תקמ"ו הגיע רבי משה בשליחות רבו לעיר פרוסניץ כדי להפיץ את תורתו, ושם נשא לאשה את הרבנית שרה מלכה ירוויץ, ולאחר נישואיו נעשה לראש הישיבה של העיר.

במשך השנים ביקשו רבים למנות את ה'חתם סופר' לרב עיר, תפקיד אותו סירב לקבל על עצמו, עד שנת תקנ"ד מחוסר פרנסה הסכים לקבל על עצמו משרת רבנות בעיר דרזניץ.

בשנת תקס"ז התמנה רבי משה סופר לרב בקהילה היהודית בפרשבורג שהייתה אז הקהילה הגדולה והחשובה ביותר בהונגריה, שם המשיך להרביץ תורה בישיבה אליה הגיעו ללמוד תלמידים מארצות רבות.

ה'חתם סופר' התנגד מאד לתנועת הרפורמה וההשכלה, שהחלה לצמוח בימים ההם והוא ראה בהם פגע גדול ופיתוי שיוביל לאי שמירת התורה והמצוות ולהתבוללות, עד כדי כך שבאחד מדרשותיו התבטא ואמר כי המצב שנוצר בו המגמה של עם ישראל הוא להתקרב אל שרי המלוכה, וללכת בחוקותיהם ולעזוב תורה ומצוות מרצונם, זהו שעבוד של ממש.

למרות התנגדותו הנחרצת לשינוי בסדרי התפילה ובלבוש המסורתי, סבר רבי משה סופר שאפשר ללמוד גם לימודים כלליים בתנאי שהם באים אחרי לימוד התורה. "קודם תורה ואח"כ מדע".

ל'חתם סופר' היה יחס מיוחד מאד לארץ ישראל וליישובה, כך שהוא ראה בה את מקור הרוחניות ותמצית הקדושה של העולם, והאמין בכל מאודו שעיקר החשיבות של קיום התורה והמצוות הוא דווקא בארץ ישראל.

בין הספרים המפורסמים שחיבר רבי משה הוא ספר חידושי תורה על הש"ס 'חידושי חתם סופר', שו"ת חתם סופר ובו מאות תשובות הלכתיות, ו'תורת משה' שבו חיבר פירוש על התורה ועל המועדים.

רבי משה סופר הסתלק לעולמו בתאריך כ"ה בתשרי בשנת ת"ר ועל קברו הוקם אוהל המשמש את המתפללים הרבים במשך כל השנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר