הראיון המלא • צפו

מיוחד: ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מדבר על הכל

הזיכרונות ממרן זצ"ל; חקירת ניר חפץ; המתקפה על עמית סגל; הפרשיות נגד רה"מ נתניהו; היחסים עם אריה דרעי; הטענות נגד ליצמן וההצעה לשמש כיועץ החרדים • אהוד אולמרט בראיון מיוחד (TV)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: יוחנן בלייך. תמונה: חיים גולדברג)

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט יושב במשרדו בתל אביב ומביט במתרחש במערכת הפוליטית, סערות חקירת עד המדינה ניר חפץ והפלונטר הפוליטי שצפוי להוביל את מדינת ישראל לבחירות שלישיות בתוך שנה אחת בלבד.

בראיון מיוחד ל'סוגרים שבוע עם ישי כהן' אולמרט מדבר על הכל. הזיכרונות ממרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, הפלונטר הפוליטי, פרשיות ראש הממשלה והנתק עם יו"ר ש"ס ומי שהיה חברו הטוב אריה דרעי.

"הקשר שלי עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל", פותח אולמרט ומספר: "התחיל כשהייתי ראש העיר ירושלים, כשנבחרתי וכשהיו סוגיות שונות של הציבור החרדי בירושלים, ציבור של ש"ס בירושלים, שאני פעלתי, פעלתי נכון מתוך גישה שאומרת כל תושבי העיר, בלי שום קשר לרקע וההקשר הדתי והמפלגתי, זכאים לקבל דברים מסוימים בשוויון מלא. חינוך ותנאי חינוך, בניתי בתי ספר רבים שהיו מיועדים לציבור הנמנה על מצביעי ש"ס".

אהוד אולמרט בראיון לישי כהן

אולמרט מתייחס לראשי עיר שמצרים את דרכם של החרדים: "אני חושב שזו מעילה באימון, מעילה במחויבות לתושבים, של ראש העיר לתפקיד להם. אנחנו חיים במדינה שבה צריך להיות שוויון גמור לכל האזרחים".

במהלך מלחמת לבנון השנייה, אולמרט הופתע כאשר אלי ישי הגיע אליו סמוך לכניסת השבת והזהיר בשמו של מקובל על פגיעה בספינה ישראל, ואכן כך היה: "אני שמעתי את זה ואמרתי 'אוקיי'. כשאדם שאני מכבד אותו אומר שהוא מאמין בסיפור הזה -אני לא מזלזל בו. אני מכבד את העובדה שהוא מאמין, אני לא האמנתי.

"העובדה היא שהוא (אלי ישי. י-כ) הזהיר אותי על דבר ספציפי, לא הזהיר סתם. הוא אמר 'הרב אומר שאוניה ישראלית תותקף', ואחרי שעתיים אוניה ישראלית הותקפה. הייתי בהלם. אבל מה שחשבתי שמאותו יום והילך, אמרתי למזכיר הצבאי שלי: כל פעם שאלי ישי מגיע אליי עם איזו אזהרה מהרב שיפנה את את תשומת לב אנשי המודיעין לדבר הזה".

אולמרט ואלי ישי בכנסת (פלאש 90)

בספרו, 'בגוף ראשון', אולמרט מרבה לתקוף את פרקליט המדינה דאז משה לדור ובכירי הפרקליטות. דבריו של שר המשפטים אמיר אוחנה מתונים לעומת דבריו של אולרמט.

אך אולמרט זועם על ההשוואה: "אל תעליב אותי, אל תעמיד אותי במקום אחד עם אמיר אוחנה. הוא לא שר ולא משפטים, הוא שליח לדבר עבירה של ראש הממשלה. אני לא התקפתי את הפרקליטות אלא גורמים בפרקליטות. וכל זה עשיתי שנים רבות אחרי שפרשתי מתפקידי. אין שום דרך להשוות ביני לבין ראש הממשלה נתניהו, הוא משתמש בסמכויות שלו כרה"מ כדי לשבש את כל אורחות חיינו".

כשאולמרט נשאל על חשיפותיו של העיתונאי עמית סגל בחדשות 12 סביב פרשת חקירת עד המדינה ניר חפץ, הוא זועם ותוקף את סגל: "תגיד לי, כששיחדו את עד המדינה נגדי, שילמו לו מיליונים כדי שיעיד נגדי, אדם שאמר על עצמו 'אני נוכל, זייפן וגנב', שילמו לו מיליונים כדי שהוא יעיד נגדי, אתה שמעת את עמית סגל מדבר? עמית סגל הוא דובר של ראש הממשלה, נקודה. אדם חסר מצפון, חסר אמת, חסר יושרה". עמית סגל בחר שלא להגיב לדברים.

אולמרט ונתניהו בכנסת (פלאש 90)

ועדיין, הוא לא מאמין לעדי מדינה: "מה אתה חושב שעדי מדינה הם מתנדבים להעיד? הם בדרך כלל מתנדבים להעיד כאשר הם יודעים שאו שהם מעידים או שהם בעצמם יעמדו לדין ולשלם מחיר יקר מאוד. לפעמים הם אומרים אמת, הרבה פעמים הם משקרים. מה הם עשו עם מי שהייתה העוזרת שלי שולה זקן? אחרי שהיא הורשעה והייתה צרכה לשבת שש שנים, היא הייתה מוכנה למכור להם כל בלוף והיא מכרה להם בלופים".

בהמשך הראיון מסביר אולמרט מדוע, לשיטתו, ש"ס לא צריכה ללכת אחרי הימין: "אין שום זיקה אמיתית בעמדות הפוליטיות בין ש"ס לבין הימין, לא הימין הישן ולא הימין החדש, וגם לא אנשי הליכוד הקנאים הקיצוניים, אין. העמדות של הרב עובדיה יוסף, מי שמנסה להסתמך על התשתית הרוחנית והמורשת של הרב עובדיה יוסף, לא יכול לתמוך במדיניות של להחזיק שטחים גם במחיר של סיכון נפש מדינת ישראל, ויש סיכון של הרבה מאוד נפש".

אהוד אולמרט בראיון ל'כיכר השבת'

ושנים ארוכות אתה חבר של אריה דרעי, אין לך את הטלפון שלו להגיד לו את זה?

"קודם כל אני אף פעם לא רבתי עם אריה דרעי, אבל בוא נאמר כך: בשנים האחרונות הוא עסוק בכדי להיות איתי בקשר, אני מבין את זה. הוא שר, תפקיד חשוב, צריך להנהיג את ש"ס, צריך לייעץ לביבי, הוא צריך לתמוך בביבי, הוא צריך לחבק את ביבי ולכרות איתו ברית עולם, אז קשה לו קצת ליצור איתי קשר ואני מבין את זה. לעומת זאת יענקי נמצא איתי בקשר לא מעט, הבן שלו".

אולמרט ודרעי (עוזי ברק)

במצב הנוכחי, בני גנץ ויאיר לפיד יכולים לחיות בשלום עם החרדים בממשלה אחת?

"לפי דעתי גם הם יכולים לחיות בשלום עם החרדים וגם החרדים צריכים ללמוד לחיות איתם. צריך להפסיק את מלחמת ההחרמה הזו וההצהרות אנטי כחול לבן רק בגלל שיש להם איזה חשבון אישי עם יאיר לפיד, לפיד לא עומד להיות רוה"מ".

הוא גזר את הגזירות הכי נוראיות...

"רק בדמיון".

חוק הגיוס...

"סליחה, חוק הגיוס הוא חוק שנתמך על ידי חלק ניכר מהציבור, דרך אגב לי יש גישה אחרת בנושא הזה ומי שידבר עם בני גנץ יגלה שאפשר לדבר אתו. אם מישהו יגיד דרעי כן מרגי לא, יכול להיות דבר כזה? בשביל מה להגזים? זה הכל הצגות והעמדות פנים.

"סליחה שאני אומר לכם את זה כי אתם בכל זאת מקורבים לש"ס. אני לא מאמין לאף מילה בנושא הזה שנובעת מאיזה עומק אמיתי של רגש ושל מחויבות אידיאולוגית, זו פוליטיקה בגרוש שיכולה להשתנות מחר.

"אם תהיה היתכנות להידברות עם החרדים, אני אשמח לעזור לחרדים למצוא את הדרך להידבר עם הציבור שכרגע הם לא רוצים לדבר אתם, לא כיועץ של 'כחול לבן' אלא כיועץ של החרדים".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר