תופעה מעיקה

מדוע אנחנו חוטפים מכות חשמל סטטי בכל מקום?

אין אחד שלא חווה את זה בימים האחרונים - זרם חשמל מקפיץ מנגיעה אקראית בידית, כניסה למכונית, לבישת סוודר חדש או אפילו חיבוק לילד. מה גורם להיווצרות חשמל סטטי, האם הוא מסוכן וכיצד ניתן להימנע מהתופעה המעיקה? (מעניין)

חיה כהן | כיכר השבת |
חשמל סטטי בכל מקום (צילום: shutterstock)

לפני כניסה לחדר, אתם מהססים רגע מחשש לזרם חשמלי מקפיץ? אתם לא לבד. בימים האחרונים כולנו סובלים מאחת התופעות המעיקות ביותר שיש: חשמל סטטי באוויר. כתוצאה מכך, כל נגיעה במתכות כמו דלתות הרכב, ידיות מכל סוג, מכשירים חשמליים שונים ואף מגע באדם אחר עלולים לגרום לזרם חשמלי לא נעים.

כיצד נוצר חשמל סטטי?

כל חומר בטבע בנוי מאטומים בעלי מטען חיובי המוקפים באלקטרונים בעלי מטען שלילי. תפקידם לאזן אלה את אלה, אך כאשר איזון זה מופר, מתקבל חשמל סטטי.

חוסר האיזון נגרם בשל חיכוך או אף מגע בין שני עצמים, במהלכו אלקטרונים עוברים מעצם אחד לשני, מה שמוביל לעודף במטען שלילי בעצם אחד ועודף במטען חיובי בעצם השני. הפרש המתחים בין העצמים מוביל להתפרקות בצורת ניצוץ שעובר אלינו בזרם.

כאשר מזג האוויר יבש, מוליכות האוויר פוחתת וכך מצטברת כמות גבוהה יותר של מטען חשמלי ש"קופצת" (תרתי משמע) על כל הזדמנות להתפרק. בריחת האלקטרונים מגופנו היא הזרם החשמלי אותו אנחנו מרגישים.

עוצמתו של הזרם החשמלי תלויה בשטח המגע בין העצמים. ככל שהשטח קטן יותר, עוצמת הזרם מהירה וחזקה יותר.

האם מכת חשמל סטטי מסוכנת?

לרוב, פגיעתו של הזרם החשמלי תגרום לאי נוחות בלבד, אך במקרים מסוימים עלול להיגרם נזק ממשי, בעיקר לרכיבים אלקטרוניים עדינים ומעגלים מודפסים הרגישים להתפרקויות מתח קטנות. כך, לפני לחיצה על כפתורי מעלית או נגיעה במשטח קוד אלקטרוני, רצוי לגעת קודם בחפץ מתכתי אחר כדי לפרוק את המטען הסטטי בגוף.

עובדת בונוס: מסך של מחשב מכיל כמות עצומה של אלקטרונים, מה שהופך אותו לבעל מטען שלילי וגורם לו להיות מגנט בעל עוצמה חלשה המושך אליו אבק כל הזמן.

כיצד ניתן להימנע ממכת חשמל סטטי?

ככל שריכוז הלחות בחדר יעלה, הסיכוי להיווצרות חשמל סטטי יפחת. בתים רבים מחוממים בחורף על ידי הסקה או מזגן, מה שמגביר את היובש באוויר. כדי להוסיף לחות בחדר ניתן להשתמש במכשיר אדים / להניח במקום סיר עם מים רותחים / לפזר צמחים לחדר / לתלות את הכביסה הרטובה בחדר.

כמו כן, שמרו על עור לח והקפידו למרוח קרם לחות אחרי המקלחת או בכל בוקר. בנוסף, מרחו קרם ידיים במהלך היום, מה שיפחית את היווצרות החשמל הסטטי.

בדים מחומרים טבעיים עדיפים על בדים סינתטיים כיוון שהם אוספים פחות מטען חשמל מהסביבה.

תוכלו לשפשף רהיטים מרופדים בבית ובמשרד ואת כיסאות המכונית בדפי מייבש כביסה, מה שיכול לנטרל מתח חשמלי. וכן, להעביר סוללה על בגד שגורם לחשמל סטטי - מהצד הטעון חיובית (הפלוס) והיא תספח אליה את האלקטרונים השליליים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר