בראיון ל'כיכר'. צפו

ח"כ אחמד טיבי: 'ביבי פרחח; מצפה שהחרדים ינהגו אחרת'

בכיר 'המשותפת', חבר הכנסת אחמד טיבי, לא בוחל במילים בוטות כדי להביע את דעתו על נתניהו - שקרא לו תומך טרור; ממעיט בסיכוייה של 'ממשלת מיעוט' ומספר על אכזבתו מחבריו החרדים (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הראיון עם ח"כ טיבי (צילום: אבי רבינא, כיכר השבת. תמונה, ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90)

מעט יותר מיממה לפני החזרת המנדט של יו"ר 'כחול לבן' לנשיא, תוך התפוגגות אפשרות מעשית כלשהי לרעיון 'ממשלת המיעוט' בעזרת הרשימה הערבית, ובכיר המפלגה ח"כ אחמד טיבי לא תולה תקוות רבות שהיא תתממש.

בראיון שהעניק היום (שלישי) ל'כיכר השבת', אומר טיבי (הרשימה המשותפת) על אופציית ממשלת המיעוט כי היא עדיין קיימת על השולחן אך מכנה אותה "היריון מדומה", מאוכזב מהחרדים ותוקף במילים בוטות את ראש הממשלה.

נתניהו אמר כי הרשימה המשותפת רוצה להשמיד את המדינה. אכן כך?

טיבי: "ניכר בראש הממשלה שהוא באטרף, מאבד את העשתונות ומסית. פירומן אמיתי. הוא יודע מה יכולה להיות התוצאה של ההסתה הזאת; זה כבר הצליח לו עם ראש ממשלה אחר...".

"ההסתה הזאת שלו מביאה עלינו מבול של איומים ברצח, ולכן הוא נושא באחריות לכל פגיעה שתהיה בנו - חברי הרשימה המשותפת. מעבר לזה, ההתנהגות הזאת היא כמו של פרחח ברחוב. לא של ראש ממשלה מכהן. האיום הקיומי היחידי עליו, זה כתב האישום באשמת שוחד".

אומר נתניהו 'אני לא נגד הערבים, שבחלקם ציונים, אלא רק נגד הרשימה המשותפת שתומכת בטרור'.

טיבי: "אם נתניהו היה מחובר למכונת אמת בזמן שאמר את דבריו, היא הייתה נשרפת. זה כלל יסוד בדמוקרטיה: יכול להיות שאמרת ערבים-ציונים? אנחנו ערבים, לא ציונים. אנחנו לא רוצים להיות ציונים. יש לנו וויכוח נוקב עם הציונות".

"ביבי היה מעדיף אותנו כמו כמה חברים ערבים ממפלגות הימין, אבל לא: אנחנו הנהגה אותנטית של הציבור הערבי, ונמשיך לומר את דעתנו - גם אם היא חורגת מהקונצנזוס".

זה נראה שהכל פוליטיקה; במליאה אתה מתעמת עם נתניהו, בעוד מחוץ לה - אתה מתחבק איתו...

טיבי: "ראית אי פעם שאנחנו מוותרים בהצעת חוק על העמדות שלנו? בחיים לא. אני מוכן לומר 'בוקר טוב' ולשתות קפה עם אנשים רבים, אבל זה לא משפיע על העמדות שלנו. העימות עם נתניהו הוא אמיתי. הוא חצה את כל הקווים. לא יהיו הנחות בנושא הזה".

לרוב ישנה אידיליה בין החרדים לבין המגזר הערבי, בשל שיתופי פעולה רבים שנוצרו. משהו נסדק באידיליה הזאת לאחרונה? אתם מצפים לקצת יותר גיבוי?

טיבי: "מספר רב של פעמים יצאתי נגד מי שמדיר את החרדים, למרות התהום הפוליטית הפעורה בנינו לבין המפלגות החרדיות. זו עמדה מצפונית. אבל לאחרונה הם הצטרפו למכתב שביבי יזם, וחתמו להדיר את הרשימה המשותפת. זו הייתה טעות, גם של ש"ס וגם של יהדות התורה".

"אני מצפה מהם שלא יהיו חלק מההסתה והמבול של מתקפת נתניהו נגד הציבור הערבי והנהגתו. זה זב"שם (בעיה שלהם). אנחנו נמשיך לדבוק בעיקרון שלנו".

האם ערבים, כאלו שאינם ציונים, יכולים לתמוך במפלגה בה מכהנים שלושה רמטכ"לים לשעבר?

טיבי: "נעשה מה שטוב לציבור הערבי. ננצל כל הזדמנות כדי לשים קץ לתופעה של ההסתה נגדנו על ידי בנימין נתניהו - המסית הגדול ביותר נגד הציבור הערבי, אבל בלי לוותר על העקרונות שלנו".

יש סיכוי לתמיכה בממשלה בראשות בני גנץ - מבפנים?

טיבי "במשך חודשים היו מגעים בינינו, אבל רק מגעים. לא הייתה הצעה רשמית, לא משלחת מול משלחת. אנחנו מדברים עם עופר שלח ואבי ניסנקורן (מ'כחול לבן'), זאת מלבד המפגש עם בני גנץ. הרבה מגעים - אבל התוצאה היא: היריון מדומה...".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר