עושים סדר בפלונטר הפוליטי

אין מנוס מבחירות או שתקום בסוף ממשלה? 21 ימי הכרעה

בני גנץ החזיר את המנדט לנשיא המדינה לאחר שגם הוא, כמו בנימין נתניהו, לא הצליח במלאכת הרכבת הממשלה בשל התוצאות, הבלוק והחרמות • לאן הולכים מכאן? אבי רבינא מסביר (פוליטי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש ואהרון קרון, פלאש 90)

ח"כ בני גנץ הודיע הערב (רביעי) לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין כי הוא מחזיר את המנדט, לאחר שלא הצליח במלאכת הרכבת הממשלה - והכניס את המערכת הפוליטית לטלטלה, למרות שהייתה די צפויה מראש.

איך הגענו למצב בו נראה כי יש יותר סיכוי למערכת בחירות שלישית ברציפות? בשורות הבאות, ננסה לעשות מעט סדר.

השלב הראשון: לאחר תוצאות הבחירות ובשל העובדה שקיבל יורת ממליצים, הטיל קודם כל נשיא המדינה את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכשל והחזיר את המנדט.

השלב השני: נשיא המדינה העביר את המנדט לידי יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ - שנכשל אף הוא, וכאמור, הערב הודיע על החזרתו לידי הנשיא.

נתניהו, מגיב הערב לגנץ

הניסיונות שכשלו: ממשלה צרה הייתה יכולה לקום רק עם אביגדור ליברמן בתמיכת הח"כים הערבים מבחוץ. הצהריים הבנו את כוונותיו של ליברמן כי לא יתמוך בממשלת מיעוט ולא בממשלת ימין צרה.

הצדדים ניסו למצות את מהלך האחדות עד תום. אחרי שגנץ לא הצליח להשביע ממשלה צרה הפוליטיקה נכנסת למרחב דמדומים שלא הייתה בו מעולם. כל ח"כ צריך 61 חתימות. בתקופה זו צריכה להתקבל הכרעה בתיקי נתניהו מה שיקשה יותר על הקמת ממשלת אחדות.

במהלך ה-21 יום שנותרו, אם אחד המועמדים יצליח לגבש את החתימות הנדרשות – 61 במספר, הוא יקבל עוד 14 ימים בהם ינסה להרכיבה ממשלה ולהשביע אותה.

השלב השלישי: השלב שהחל כעת, אומר כי לאחר שכשלו ההליכים הקודמים, עומדת לרשותם של חברי הכנסת תקופה של 21 ימים, שבמהלכה רשאים 61 חברי כנסת לפחות לבקש מנשיא המדינה בכתב, להטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר כנסת מסוים כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בשני השלבים הקודמים ובלבד שהסכים לכך בכתב.

שלב זה יסתיים ביום רביעי, עוד שלושה שבועות בשעה 24:00. לרשותו של חבר הכנסת שהוטל עליו התפקיד להרכיב ממשלה בשלב זה יעמדו 14 ימים בלבד.

השלב הרביעי: אם גם שלב שלישי ואחרון זה לא יוביל להרכבת ממשלה ,הכנסת תתפזר באופן אוטומטי ויתקיימו בחירות בתום כ-90 ימים. ואלו התאריכים המסתמנים: 3.3.20 או 17.3.20, שבוע לפני או אחרי חג הפורים תש"פ.

כל עוד לא תמה תקופת 21 הימים – ניתן יהיה למצות תקופה זו ולהגיש בקשה חדשה; אם תמה התקופה ולא הוגשה בקשה נוספת לפני תום התקופה – אזי המשמעות היא כי כשל ההליך, ועל כן תתפזר הכנסת ויתקיימו בחירות בתוך 90 יום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר