מאחורי הקלעים של הפיקוח

גלש ב"חנות אינטרנט" כשרה - והמידע הועבר אל המשגיח

בחור חסידי ישב ב'חנות אינטרנט' בירושלים, כאשר לפתע נחסם על ידי הגוף המפקח, שלטענתו אף העבירו את התיעוד למשגיח בישיבה. בארגון חות"ם מאשרים כי מעבירים מידע אך לא תמונות (בארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בחור ישיבה חסידי שהגיע בשבוע האחרון לחנות אינטרנט בשכונת גאולה בירושלים, נחסם על ידי ארגון 'חות"ם' - גוף המפקח על חנויות אלו, ולטענת הבחור, תיעוד שלו יושב בחנות הועבר לידי המשגיח בישיבה. ב'חות"ם' מכחישים חלק מהטענות.

תופעת חנויות האינטרנט התפשטה מאוד באזורים החרדיים בעיקר לאור העובדה שלחלק מהציבור אין מחשבים בבית, כך שחנויות אלו משמשות את הזקוקים לכך לגלישה באינטרנט.

ארגון 'חות"ם' הוא גוף שהוקם בתיאום עם 'הוועד לטוהר המחנה' על מנת לפקח שיהיה סינון על האינטרנט באותן חנויות. לדברי גורמים בגוף, ששוחחו עם 'כיכר השבת', הם פועלים בגיבוי רבני מלא, בכל עיר לפי הנחיות רבני הערים. כך לדוגמה בבני ברק, לדרישת הגר"י סילמן, אין כניסה לנשים לחנויות אלו.

לדבריהם, בכל הערים, כחלק מהתקנות של הארגון, אין כניסה לבחורים ומתברר כי הארגון דורש מבעל החנות היושב במקום לפקח על כך ולמנוע את כניסתם. בחנויות בהם אין אדם היושב במקום, אלא התשלום והשימוש במחשב נעשה עצמאית, הם דורשים התחברות למצלמות האבטחה שמציב במקום בעל החנות.

כך גם במקרה שאירע בשבוע האחרון. הבחור, הלומד באחת הישיבות החסידיות המוכרות בירושלים, נכנס לחנות אינטרנט, הטעין כרטיס שיאפשר לו שימוש של שעה וחצי והחל לגלוש.

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לפתע, כך הוא מספר, קפץ נציג של 'חות"ם' בצ'ט מולו, וביקש ממנו לעזוב את המחשב והחנות שכן המקום אינו מיועד לבחורי ישיבות. הבחור התעלם והמשיך לשבת במקום - עד שלדבריו נחסם על ידי נציגי הארגון.

למחרת, פנה אליו המשגיח בישיבה וביקש לדעת היכן היה ב'סדר שלישי'. הבחור ניסה להתחמק אך לטענתו, המשגיח הציג תצלומי אבטחה בהם הוא נראה יושב בחנות האינטרנט.

בעל החנות טען בשיחה עם 'כיכר השבת' כי לא הוא זה שהעביר את התמונות, וכי אם הדבר אכן קרה - זה לא בידיעתו והוא מתנגד לכך. בעל החנות אף פנה לבקש הבהרות מארגון 'חות"ם'.

מהארגון נמסר בתגובה ל'כיכר השבת': "חות"ם - פיקוח חדרי מחשבים בארה"ק. הוקם לבקשת כלל הקהילות, תחת אגודת טוהר המחנה, בהכוונת הרב מנחם מנדל פוקס. כללי הפיקוח נבנו לפי דרישות הוועדות הטכנולוגיות של הקהילות, ובכל עיר ישנן התאמות לפי דרישות בתי הדין ורבני העיר.

"הפיקוח מתפרס כהיום בכלל ארה"ק. ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, בית שמש, ביתר, חיפה, אשדוד, אופקים, צפת, ואנו כרגע בקשר עם עוד ערים בישראל שנמצאים שם ציבור חרדי שאינם מכניסים אינטרנט בבית כהוראתם של גדולי ישראל שליט"א.

"בכל חנות ישנו תעודה הכוללת את כל תנאי מתן הפיקוח (כשרות) ובו מופיע, כדרישת הרבנים, שאין לבחורים כל היתר לשימוש במחשבים. ככל שנקנה ע"י בחור (הקריטריון להגדרת בחור הינו פנימי) והמפקח בסיור או באמצעות הפיקוח הטכנולוגי מזהה זאת. הלקוח מקבל הודעה על איסור המשך שימוש. ודרישה לסיים שימוש במחשב. לאחר סיום השימוש החשבון ננעל. ואת היתרה יכול לבקש מהנהלת החנות".

"הפיקוח בקשר אישי ורצוף עם כל הנהלות הישיבות בארה"ק, בשתו"פ מלא וענייני. אין העברת תמונות או אמצעים אלקטרוניים כלל. וככל שנטען על כך אין לכך כל קשר לפיקוח, ולכאורה גם לא לבעלי החנות".

עם זאת, גורמים בגוף המפקח על חנויות האינטרנט אישרו בשיחה עם 'כיכר השבת' כי הם מעבירים מידע על בחורי ישיבות הנכנסים לחנויות האינטרנט למשגיחים בישיבות בהם לומדים הבחורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר