לאחר 35 יום

אחד החיילים החרדים שוחרר לבסוף מהכלא

שחרור ראשון של חייל נצח יהודה שהורשע במסגרת כתב האישום באירוע בתחנת הדלק: החייל שעניינו נדון בבית הדין שוחרר לאחר 35 ימים בכלא הצבאי. ההורים זועמים (צבא)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: אסתר רוביאן, פלאש 90)

בגישור שנערך בפני נשיא בית הדין הצבאי אל"מ ווהבי אתמול (שני), הגיעו הצדדים להסכמות ולפיהן ימחקו עבירות שיבוש הליכי המשפט והתקיפה החמורה שיוחסה לחייל, ובמקומם יודה החייל שדרך את נשקו שלא כדין יורד מדרגת רב"ט לדרגת טוראי, ונגזרו עליו 38 ימים מעצר ובניקויים הוא שוחרר מיידית.

אתמול בצהריים נתן הרכב בית הדין בראשותו של סא"ל גרינברג תוקף להסכם וקבע שבנסיבות העניין מדובר בהסדר טיעון סביר ולכן הוחלט לכבדו.

עורך דינו איתמר בן גביר אמר שאמנם מדובר בשחרור ראשון של חייל שהוגש נגדו כתב אישום בפרשה, אך לדבריו: "מדובר בהסדר טיעון שנערך בדיעבד ורק לאחר שהחייל כבר ישב 35 ימים בכלא הצבאי. לטעמי לא היה מקום להגשת כתב אישום נגדו וגם נגד יתר החיילים שעדין עצורים. מי שצעק לחיילים אני אדקור אותך מסתובב חופשי ואילו לוחמי צה"ל בכלא. לצערי המדיניות של צה"ל היום היא להפקיר את לוחמיו ולפגוע בהם. גם אם החייל דרך את נשקו ללא סיבה ראויה אם כי לדעתי צה"ל טועה בעניין זה ,עדין לא היה מקום להעמידו לדין פלילי, אני מקווה ששר הביטחון ייתן דעתו לנושא כי אחרת חיילים כבר חוששים להגיב ולהסתבך ואת המחיר יישלם עם ישראל"

גם הורי החיילים הנוספים שעצורים זועמים על יחס צה"ל לנושא והודעת דובר צה"ל בשבוע שעבר כי "החיילים הודו במיוחס להם במסגרת הסכמי טיעון".

ממטה ההורים למען חיילי נצח יהודה העצורים נמסר: "אנו מוחים על הודעת דובר צה"ל לדבריה: 'חלק מהלוחמים בחרו לקחת אחריות, הודו במיוחס להם במסגרת הסדרי טיעון, והורשעו בדין'. ההודעה הזו מעוותת את המציאות, ופוגעת בשמם של לוחמי צה"ל".

ההורים מסבירים: "בנינו לא 'בחרו' ולא 'הודו'. הם נאנסו להסכים בלית ברירה לעסקת הטיעון, כיון שהם נמצאים בכלא כבר שלושים וחמש יום ברציפות, תחת לחץ פסיכולוגי, מטולטלים ממקום למקום, מאוימים על ידי בני מיעוטים, ובחברה המנוגדת לאורח חייהם הדתי".

"הם הואשמו בחמש עבירות חמורות, על סמך ראיות מפוקפקות. רובם ככולם רצו להוכיח בבית המשפט את היותם חפים מפשע, אך הוסבר להם כי המערכת בנויה כך, שאם לא נכנעים ו'מודים', הם צפויים להרשעה גורפת בכל ההאשמות ולענישה מחמירה. תמורת 'הודאה' בעסקת טיעון הם 'יורשעו' רק בעבירות מעטות. ואין שום אופציה אחרת", תוקפים ההורים ומוסיפים, "שמו את הבנים הללו בסד אכזרי, שאין להם יכולת חוקית לצאת ממנו, בלי לשאת עונשים חמורים, שיזיקו להם רבות בהמשך חייהם".

ההורים הביעו תמיהה על סגנונה של הודעת הדובר: "ממתי דובר צה"ל הפך להיות 'הפסיכולוג' של החיילים, ומצהיר 'בחרו לקחת אחריות'? וכי מישהו מדובר צה"ל שאל את החיילים מה הם חושבים? לדובר צה"ל יש מנדט למסור עובדות בלבד, ולא לעסוק בהצהרות אישיות בדויות, כביכול בשם לוחמים, שננטשו על ידי הצבא".

כזכור, 14 חיילים מגדוד "נצח יהודה" בחטיבת כפיר, נעצרו לפני למעלה מחודש, על ידי המשטרה הצבאית, בחשד שתקפו לפני מספר ימים קבוצת בדואים, במהלך קטטה בתחנת דלק באזור באר שבע.

התקרית, כך מתברר, התרחשה, כאשר החיילים חזרו מהלווייתו של הנער החרדי אשר חזות ז"ל, שנפטר לאחר שנפגע ממכת ברק בחוף זיקים בחול המועד סוכות.

לפי טענת החיילים, כאשר הם עצרו בתחנת הדלק, קבוצת בדואים החלה להתגרות בהם ולקללם, ואחד מהם אף התבטא: "בוא חייל, אני אדקור אותך". המ"כ החל לחתור למגע ועצר את הבדואי המאיים, ובשלב זה החלה מהומה במקום, כאשר הבדואים ניסו לתקוף את המ"כ והחיילים הגיעו כדי להגן עליו וכך התפתחה קטטה במקום.

החיילים גברו על הבדואים, ערכו חיפוש על הבדואי שאיים וגילו שאין עליו סכין. בשלב זה, עזבו החיילים את המקום. ולאחר כמה ימים לקחה המשטרה הצבאית את החיילים לחקירה וחלקם נעצרו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר