"לא הייתה כוונת זדון"

בדיקה ראשונית: עשירית מחיילי צה"ל ה"חרדים" - חילונים

כשלוש מאות חיילים שגויסו על ידי המנהלת המיוחדת והוגדרו כחרדים, הם חילונים ללא כל רקע דתי • בצה"ל מעריכים כי לא הייתה כוונת זדון מצד האחראים על הדיווח המספרי בשנים האחרונות (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: Yaakov Lederman/Flash90)

הבדיקה הראשונית שערך צה"ל בנוגע לאחוזי גיוס החרדים, העלה כי כשליש מהחיילים שגויסו כחרדים, אינם עומדים בקריטריונים היבשים של החוק - כך מדווח באתר ynet.

לפי הדיווח, בצה"ל מתנחמים בעובדה כי לכל הפחות מדובר בבוגרי החינוך החרדי, שגדלו בעבר במשפחות חרדיות, גם אם כיום הם אינם משתייכים למגזר החרדי.

עם זאת, כשלוש מאות מהחיילים, הם חילונים לכל דבר ועניין ונעדרי רקע דתי לחלוטין. עדיין לא ברור מדוע גויסו דרך המנהלת החרדית.

דובר צה"ל התייחס בצהריים לפרסומים ואמר כי הטענה על זיוף נתוני גיוס החרדים - אינה נכונה. "במסגרת בדיקה שיזם צה"ל שנעשתה לאחרונה", מסר דובר צה"ל, "נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה"ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב.

"במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי".

עוד מסר דובר צה"ל כי "מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה"ל להטעות בנתונים. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני כמה שבועות. בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תוכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו".

"צה"ל הוא גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה, כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה"ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה"ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל' רוני נומה", נמסר מדובר צה"ל.

ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, דחה הבוקר את הטענות לזיוף וטען כי הפרשנות לחוק הגיוס שנתן הצבא היתה לא מדויקת. בראיון ל'כאן רשת ב'', אמר אלמוז כי "לא התכוונו לנפח את המספרים", אך ציין כי "יכול להיות שנעשו טעויות".

"הנושא של מיהו חרדי הוא מסובך", הוסיף אלמוז, "רצינו להביא אותם לצה"ל". לדבריו, "גילינו כי ההגדרה שלנו לחרדי לא עמדה בהגדרות הפורמליות, הבנו שמדובר בחרדים - אך לא לפי הגדרת החוק. לא הייתה כוונת זדון".

כפי שדווח מוקדם יותר, העיתונאית כרמלה מנשה חשפה הבוקר ב'כאן רשת ב'', כי צה"ל זייף, במשך שנים, את מספר החיילים החרדים שהתגייסו לצבא, אך בצבא טענו מנגד כי הייתה טעות בספירה והופקו לקחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר