"למה הוא דרך שם?"

סערה ברבנות ובמשרד הדתות: הבכיר החרדי שפרגן ל'צהר'

חזקיהו סאמין, מנהל אגף הנישואין במשרד הדתות, ביקר במשרדי צהר, שגם לדבריו פועל לכאורה בניגוד לתקנון הרבנות, ופרסם דו"ח מפרגן • קרב גרסאות בין הרבנות למשרד הדתות (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
חזקיהו סאמין (צילום: יעקב כהן)

חזקיהו סאמין, מנהל אגף הנישואין במשרד הדתות, ביקר במשרדי 'צהר' בלוד ופרסם דו"ח מפרגן לארגון הרבנים, שגם לדבריו פועל לכאורה בניגוד לתקנון הרבנות הראשית, ועורר סערה ברבנות ובמשרד לשירותי דת.

בתקנון 'רישום הנישואין' נקבע כי רב ראשי יכול לפתוח תיקי נישואין רק בתחום העיר בה הוא מכהן, וזה בהחלטת מועצת הרבנות הראשית בראשות הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והרב הראשי הגאון רבי דוד לאו. ברבנות הראשית זועמים כי גם החלטה זו לא מנעה ממנהל אגף רישום נישואין במשרת הדתות, חזקיהו סאמין, לקיים ביקורת רשמית, שהסתיימה בפרגון רב, במשרדי ארגון 'צהר' בלוד. יצוין כי ב'צהר' טוענים שברשותם חוות דעת משפטית המתירה את הרישום.

סאמין קיים ביקור בלשכתו של הרב דוד סתיו, ראש ארגון צהר, ולאחר מכן במשרדי צהר בלוד. בסיום הביקור, חתם סאמין על דו"ח בו הוא מהלל ומשבח את תפקוד רשמי הנישואין של הארגון, שכאמור פועל בניגוד לתקנון של הרבנות הראשית.

בדו"ח מציין סאמין: "ניכר כי כל העוסקים במלאכה הם מהבקיאים והמקצועיים בתחום. תיקי הנישואין מושלמים ומסודרים למופת. השירות הוא מעולה, ההרגשה והתחושה הכללית היא של עבודה מתוך שליחות".

סאמין, שמודע לטענה כי משרדי 'צהר' פועלים לכאורה בניגוד לתקנון הרבנות הראשית, מדגיש זאת בדו"ח: "מועצת הרה"ר מאשרת למורשה נישואין ונותנת לו את הסמכות לפתוח תיק רק בתחום העיר בה אושר. ובנד"ד תחום סמכות הרב דוד סתיו הוא שוהם". סאמין מציין שב'צהר' הסבירו לו כי: "יש בידם חוו"ד משפטית כתובה ש"רישום נישואין" הוא חתימת המורשה, וזה אכן נעשה בתחום שיפוטו – קרי: שוהם".

סאמין אף מחדד ומצטט את התקנון: "על שני בני הזוג להופיע אישית בפני רושם הנישואין במשרדי הרבנות כאמור", ומגיע למסקנה: "משמעו דווקא בתוך תחום שיפוט העיר שוהם ולא מחוצה לה. נמצא פתיחת תיקים בעיר לוד עומד לכאורה בניגוד לסמכות שהוקנתה לרב".

מתוך הדו"ח עליו חתם חזקיהו סאמין

הביקור והדו"ח של סאמין עוררו סערה גדולה במסדרונות הרבנות הראשית ובמשרד לשירותי דת: "הוא כתב דו"ח שתכליתו להחניף ל'צהר'. הוא מודע שהוא מבקר במשרדים הפועלים בניגוד לתקנון הרבנות הראשית, למה בכלל הוא דרך שם?", תקף בכיר במשרד לשירותי דת.

לדבריו: "במעשיו הוא העניק הכשר ל'צהר', וזה בניגוד לעמדת הרבנים הראשיים, מה הוא מנסה להשיג בזה? היה מצופה ממנו לפעול אחרת ולא לפגוע ברבנות וברבנים הראשיים".

בכיר ברבנות אמר: "זה אבסורד שהגוף שאחראי לאכוף את החוק והתקנות (משרד הדתות) מתעלם מהמעבר אליהם ועוד נותן מחמאות על הפעילות של ארגון שעוקף את הנהלים - זהו דבר שיעודד רבנים אחרים לצפצף על החוקים".

סאמין הוביל גם לקרב גרסאות בין הרבנות למשרד לשירותי דת. במשרד טענו כי סאמין הגיע לביקור לאחר שברבנות החליטו 'להקפיא מצב' ולאפשר את הרישום של הרב סתיו בלוד: "הייתה ישיבה לפני כחמש שנים במשרד לשירותי דת יחד עם נציגי הרבנות הראשית לישראל ושם הוחלט על הקפאת מצב עד לבירור משפטי. הקפאה הזאת מאפשרת לצהר לפעול בלוד לכן הקפיד הרב סמאין להגיע דווקא לשם".

מנגד, ברבנות הראשית הכחישו זאת ואמרו: "לא היה. אמנם הייתה ישיבה שהתקיימה בנושא אך לא סוכם על הקפאת מצב". יצוין כי גם סאמין עצמו, כאמור, מדגיש כי: "נמצא פתיחת תיקים בעיר לוד עומד לכאורה בניגוד לסמכות שהוקנתה לרב (סתיו. י-כ)". סאמין עצמו סרב להתייחס לנאמר בכתבה והפנה לדובר המשרד לשירותי דת.

הראשון לציון נגד 'צהר'

מ'צהר' נמסר: "ארגון רבני צהר עובד על פי חוק ועל פי ההנחיות שקיבל מהגורמים המוסמכים במדינת ישראל.

"לאחרונה נערכה פגישה בין רבני צהר לבין גורמים ברבנות שהתרשמו מאוד מעבודת הארגון בכל הקשור לנישואין ואף הביעו אמון בעשייה של רבני צהר. בשנים האחרונות הכפלנו את כמות הזוגות שמתחתנים דרך הארגון ואנו תקווה שמספר הזוגות שמביע בנו אמון ימשיך ויעלה".

ברבנות הראשית הזכירו דברים שאמר מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל חודשים לפני הסתלקותו נגד יו"ר 'צהר' הרב דוד סתיו. כך גם מתקפה של הרב הראשי, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, נגד הארגון: "לצערנו הרב רבני צהר עושים דברים חמורים ביותר, הולכים ממנים רבנית והיא צריכה לדורש לפני כל הציבור בליל שבת, ה' ירחם. מזמנים אשה לברך ב'שבע ברכות' את 'יוצר האדם' - 'יוצר הבהמה'. איך אפשר ככה?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר