היום ההדחה

הסיפור המלא מאחורי ההדחה של הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ • כל הפרטים

בית הנבחרים האמריקאי יעמיד הלילה את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ להדחה, הפרשן חמי שלו, מסביר ל'כיכר השבת', מה באמת קורה שם, מהו הליך ההדחה ומה הסיכויים לכך (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

בית הנבחרים של ארצות הברית יתכנס הלילה (רביעי), כדי להצביע על הדחתו של הנשיא דונלד טראמפ, מדובר בפעם הרביעית בתולדות ארצות הברית שנשיא עומד בפני הליך ההדחה.

כדי להבין את התמונה הרחבה, מהו הליך ההדחה, ההיסטוריה של ההדחות, תיאוריות הקונספירציה, ולהבין את השלבים של ההדחה, ביקשנו מחמי שלו, פרשן לענייני ארצות הברית של 'הארץ', לצלול יחד איתנו לנושא הסבוך ולפשט אותו עבור קהל הקוראים של 'כיכר השבת'.

הנשיא האמריקאי בעולם הדמוקרטי הוא אחד השליטים החזקים ביותר שיש, יש לו כוח עצום בכל מיני תחומים - הרבה יותר מאשר ראש הממשלה הישראלי או כל ראש ממשלה במדינה אחרת.

הוא לא תלוי באף אחד הוא לא תלוי בכנסת או בקואליציה, ואם הוא מחליט משהו כמעט אין סיכוי שהדבר לא יקרה, בנוסף כל החוקים שעוברים בבית הנבחרים ובסנאט חייבים לקבל את אישורו.

ג'ארד קושנר מספר על סעודות השבת עם טראמפ. צילום: באדיבות 'חדשות 13'

"בארצות הברית, שום גוף או בן אדם לא יכול להפיל נשיא שנבחר", מסביר שלו, "כאשר הקימו את ארה"ב, האנשים שחוקקו את החוקה האמריקאית - בדיוק השתחררו מהעול המכביד של מלך אנגליה".

"לכן כשהם התיישבו לכתוב את החוקה, הם רצו שכן יהיה משהו שירסן את הנשיא במידה והוא ימעל בתפקידו, במידה והוא; יגנוב את הקופה הציבורית, או ימנה אנשים מקורבים ולא נכונים, או שהוא יבצע פשעים של שוחד מרמה והפרת אמונים".

מהו הליך ההדחה?

לכן נוצר הליך ההדחה?

"אכן, בשל כך נוצר תהליך ההדחה, אך בשביל שזה באמת יבוצע זה חייב להיות שהנשיא עשה פשע או משהו שנחשב למעשה לא ראוי, התהליך מתבצע בשני שלבים,

השלב הראשון הוא אישור של בית הנבחרים והשני מצריך אישור של הסנאט (בהמשך נבהיר מה תפקידו של כל בית, ח"ב), הלילה - בשעון ישראל,אנו נצפה בסוף השלב הראשון כאשר בית הנבחרים יצביע בעד או נגד ההדחה".

נתניהו וטראמפ. יונתן זינדל, פלאש 90

איך זה בדיוק עובד הליך ההדחה?

"אם נדמה את זה למה שקורה אצלנו בישראל, אז השלב הראשון - זה חקירת משטרה ודיונים בפרקליטות על הגשת כתב האישום, כאשר בית הנבחרים מחליף את התפקיד של המשטרה והפרקליטות. והשלב השני זה המשפט עצמו - שזה יתבצי אל מול חברי הסנאט".

"הלילה כאמור, תתקיים ההצבעה בבית הנבחרים, וככל הנראה שההצעה תאושר כי רוב הדמוקרטים יצביעו בעד - ויש רוב לדמוקרטים בבית הנבחרים, ובשביל להדיח בבית הנבחרים, לא צריך רוב מיוחד".

הסיכוי שהנשיא טראמפ יודח

"המשפט עצמו - נערך כאמור מול חברי הסנאט - שנקרא הבית העליון שם יש 100 נבחרים ולרפובליקנים יש רוב מוחץ של 53 מול 47, ובשביל להדיח לא מספיק רוב רגיל כמו בבית הנבחרים אלא רוב יותר גדול ולכן נראה שהסיכוי להדחה בסנאט הוא מזערי".

מוחים נגד הקשרים של טראמפ ופוטין. שאטרסטוק

למה הסיכוי הוא מזערי?

"מכיוון שכמו שאמרתי לרפובליקנים יש רוב, אך לא רק בגלל זה. אלא בגלל שפה הרוב צריך להיות רוב גדול יותר של לפחות שני שליש ובשביל שדבר כזה יקרה 20 סנאטורים רפובליקנים צריכים לערוק לצד השני וסיכוי שדבר כזה יקרה שואף לאפס".

"יחד עם זאת, עדיין יש פרומיל של סיכוי, כי יש את התקדים של הנשיא ריצ'רד ניקסון (שעבר גם הוא הליך הדחה והיה הנשיא הראשון שעבר ניסיון שלא צלח בסוף. ח"ב), אך המקרים שונים".

"עדיין לא יודעים מה יהיה בדיון בסנאט, לכאורה מדובר על משפט קצר ואין סיכוי שידיחו אותו אך אי אפשר לדעת מה יהיה הדינמיקה ואיזה עדים יבואו להעיד נגדו שיוכלו לשכנע את חברי הסנאט להדיח אותו".

לצד הנשיא טראמפ; נרות חנוכה בבית הלבן. צילום: הבית הלבן

"כי מה שקרה אצל ניקסון זה שהרפובליקנים יתייצבו כולם לצידו, אך במהלך השימוע בפני חברי הסנאט, הגיעו עדים רבים ששפכו אור אחר על הפרשה מה שגרם לכך שהרבה רפובליקנים עברו צד ושינו את דעתם, ולמעשה הוא לא הודח בבית הנבחרים כי הוא התפטר לפני הביזיון שהיה עלול להתרחש".

"בסך הכל בכל ההיסטוריה האמריקנית, הנשיא טראמפ הוא הרביעי המועמד להדחה, קדם לפני הנשיא ג'ונסון לפני קרוב ל-130 שנה, לאחר מכן ניקסון והנשיא ביל קלינטון, שאף אחד מהם לא הודח בסופו של דבר לכן קשה להאמין שזה יקרה הפעם".

ההאשמות שיש כנגד הנשיא טראמפ

בוא נחזור לעניין העיקרי שלשמו התכנסנו, במה הנשיא טראמפ מואשם?

"כבר לקראת סוף הבחירות החלו רינונים שרוסיה מתערבת בבחירות בארצות הברית וטראמפ הוא האיש שהיא שלחה לכס הנשיאות ולפי הטענה היא אף עזרה לו להיבחר, אך חקירת הFBI בראשות החוקר המיוחד רוברט מילר חקרו ולא מצאו קשר ישיר עם הוכחות של טראמפ לרוסים".

איור פוטין וטראמפ, שאטרסטוק

"בינתיים, כבר טראמפ הצליח לייצר הסתבכות חדשה, ב-25/7/19 קיים טראמפ, שיחת טלפון עם וולדימיר זלנסקי, הנשיא היהודי של אוקראינה, באותה שיחה הוא ביקש או תבע מהנשיא שיספק לו מידע אפל על יריבו הפוליטי, ג'ו ביידן - מי שכיהן כסגן הנשיא של ברק אובמה".

"טראמפ אף דרש באותה שיחה, כי זלנסקי יורה למשטרה בארצו לדווח כי היא פתחה בחקירה על עסקיו האפלים של ביידן באוקראינה, אך כנראה שבקשתו של טראמפ לא נענתה על ידי הנשיא האוקראיני".

איך נודע על השיחה הזו של טראמפ?

"אז ככה, יש מישהו במערך המודיעין האמריקאי שהגיש תלונה על רקע זה שבמקביל לאותה שיחה, לפתע ארצות הברית החליטה להשהות את הסיוע הצבאי לאוקראינה. טראמפ סירב לקיים את הפגישה עם זלנסקי עד שהוא לא יענה על התביעות שלו".

פרשן 'הארץ', חמי שליו

"זה כבר דבר חמור מאוד וזה נחשב לסחיטה באיומים. בעקבות כך נפתחה חקירה וטראמפ נכנס לפאניקה ופרסם את התמליל של השיחה שלו עם זלנסקי והוא טען שאם הציבור יחשף לתמליל הזה - זה יזכה אותו. אך למעשה זה רק סיבך אותו, כי כולם חשבו שהשיחה הזו בעיתית וזה מה שגרם לבית הנבחרים לפתוח בהליך הדחה"

הקונספירציות

מתנגדיו של טראמפ פיתחו תיאורית קונספירציה, לפיה, טראמפ ערך את השיחה עם האוקראינים כדי להסיר ממנו את החשש שהוא בעד רוסיה, מכיוון שרוסיה היא האיוב של אוקראינה, אך מה שהשתבש זה בכך שהוא הפסיק לאוקראינים את הסיוע הצבאי - שזה החלום הרטוב של הרוסים - מה שעלול לסבך אותו.

מה אתה חושב על התיאוריה? "תיאוריות הקונספירציה הן רבות אך אין לכך הוכחות ישירות, שטראמפ עובד בשביל הרוסים בכך שהוא מונע סיוע צבאי מאוקראינה במלחמתן נגד הרוסים"

פילנתרופים חרדים חגגו בערב הוקרה לנשיא טראמפ. צילום: מתוך חשבון הטוויטר @hasidic_1

"אך אין ספק שטראמפ הוא החלום הרטוב של הרוסים, מאז שנכנס לתפקידו הוא מחליש את נאטו, עוזב את סוריה - שזה אינטרס רוסי מובהק והוא רוצה שהעולם יסלח לרוסיה על כיבוש חצי האי כרים, בנוסף הוא מפלג את ארצות הברית והוא הלכה למעשה עושה את מה שהרוסים היו רוצים ממנו לו באמת היה מוכח שהם סייעו לו להיבחר".

ההשפעה על הבחירות הקרובות לנשיאות

האם הליך הדחה יכול לגרום לטראמפ להפסיד בבחירות?

"זה לא לגמרי ברור איך זה משפיע על בחירות הקרובות לנשיאות ב-2020, עדיין לא מוכח שזה הורס לו. כי בסקרים יש חפיפה מוחלטת בין אלו שרוצים שהוא יודח לבין אלו שלא רוצים וזה באמת המצב בדעת הקהל בבחירות של אלו שרוצים אותו בעוד קדנציה כנשיא".

"אם קרה משהו מאז שהחל הליך ההדחה זה שהרפובליקנים יותר מאוחדים סביב טראמפ והדמוקרטים יותר שונאים אותו אך לטראמפ זה פנטסטי כי זה משרת אותו "בבייס", ובפריימריז בתוך המפלגה הרפובליקנית זה משרת אותו מאוד כי אנשים מרגישים אליו סימפתיה - בשל תחושת הרדיפה".

בפריימריז שיש לטראמפ במפלגה שלו - במפלגה הרפובליקנית, יש למישהו סיכוי להביס אותו?

"לא נראה לי, כלי מי שמתמודד מולו הם 'צייליגיערס' (סלנג באידיש, לאנשים לא מוצלחים. ח"ב) ובנוסף אלו שמות לא מוכרים ואין להם סיכוי להדיח אותו. מה שכן? הם יכולים להביך אותו במידה ויהיה מועמד שיביא 20% תמיכה זאת תהיה השפלה לטראמפ"

טורקיה וארה"ב סיכמו: הפסקת אש בסוריה. צילום: האתר הרשמי של נשיאות טורקיה

"אך בל נשכח את העיקר, העובדה שאין מתמודד רפובליקני חזק מולו, למרות שיש הרבה כאלו על הספסל - זה מראה את הפחד שמפחדים ממנו ואת העוצמה שיש לו בתוך המפלגה שלו".

מה זה 'בית נבחרים' ומה זה 'הסאנט'

"השיטה האמריקאית לקוחה מהשיטה הבריטית, אצל הבריטים יש את בית הלורדים - הבית התחתון שמשרת את הבית העליון. בארה"ב יש את בית הנבחרים ששם יש - 435 חברים שנקראים חברי קונגרס או חברי בית הנבחרים, שהם מחולקים ל-435 איזורי בחירה שאמורים לשקף את האוכלוסיה באותו איזור, וכך יוצא שהאמריקאים מקבלים ייצוג מדויק לכל מקום ברחבי ארה"ב".

"הסנאט" לעומת זאת שונה מסביר שליו, "בסנאט כל המדינות שוות ערך לרמת ההשפעה שלהן למרות שהן לא שוות גודל לכמות האוכולסייה. בארה"ב יש 50 מדינות ולכל מדינה יש 2 סנאטורים ולא משנה מה גודל האוכלוסיה של אותה מדינה כולם מקבלים את אותו ייצוג - זה נקרא הבית העליון."

"לכן, למרות שיש יותר דמוקרטים בארצות הברית כפי שאנחנו רואים בבית הנבחרים שם יש רוב לדמוקרטים, אך לרפובליקנים יש יותר מדינות ולכן בסנאט יש להם רוב גדול יותר ובשל כך טראמפ זכה במספר גדול יותר של אלקטורים".

איך עובדת החקיקה?

"החקיקה מתחילה בדרך כלל בבית הנבחרים, לאחר מכן היא עוברת לאישור בסנאט ואז לאישורו הסופי של הנשיא. בגדול הסמכות הייחודית של בית הנבחרים זה בכל מה שקשור לתקציב ארצות הברית כל דבר שקשור לתקציב חייב להיוולד בבית הנבחרים ".

"בשאר הדברים הסנאט יכול לפתוח את הדיון ולאשר אותו, לסנאט יש ייחודיות שהוא יכול לאשר את המינויים הבכירים בשירות הציבורי כמו שופטים ושאר נושאי משרות בכירות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר