נאום ביטחוני מקיף

הרמטכ"ל כוכבי: יש אפשרות שנגיע לעימות עם איראן

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי נשא נאום בכנס במרכז הבינתחומי בו התייחס לסוגיות הביטחוניות החמות שעל הפרק כולל המתיחות מול איראן והטילים המדויקים שמועברים (צבא)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: המרכז הבינתחומי בהרצליה)

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי נשא הבוקר (רביעי) נאום בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה, תחת הכותרת "צה"ל - האתגרים והמענה", בו התייחס לסוגיות הביטחוניות החמות שעל הפרק.

"מדינת ישראל היא הצלחה פנומנלית ותפקידו של צה"ל הוא להגן על מה שהושג. עלינו לספק הגנה וביטחון, אבל המושג צריך לקבל משמעות רחבה יותר. העניין הוא לא רק לספק ביטחון במובן הצר אלא לייצר תקופות ארוכות שבהן יש ביטחון בעוצמה גבוהה, אין מלחמות", הצהיר הרמטכ"ל בפתחו של הנאום שארך כמעט שעה.

הוא הסביר, כי "לא די בלנצח את המלחמה. אנחנו צריכים לנהל את הביטחון בצורה כזו שלא תעמיד את העם מול מצב ביטחוני כל שנתיים שלוש. כדי שעם ישראל ירצה להישאר פה אנחנו צריכים לדאוג לתקופות של ביטחון ויציבות".

"משיגים את זה באמצעות כוח גדול ובאמצעות המוכנות להפעיל אותו בעת הצורך וכממבצע או מלחמה מתרחשת צריך שתהיה תוצאה מאד ברורה שתדחה או תמנע את המתיחות הבאה ולשם כך צריך כוח אפקטיבי בכוח בגודל וביכולות ובהתאמה למציאות המשתנה כל העת", אמר הרמטכ"ל והוסיף כי "כח כזה יסייע לתכלית העל - יצירת מצב של ייאוש אצל האויבים מהיכולת להשיג את היעדים שלהם".

כוכבי התייחס למצב בעוטף עזה והוסיף: "נעשה הכל להעצים את תחושת הביטחון ולא רק את הביטחון עצמו. אבל עלינו לזכור בראש ובראשונה שביטחון קודם לתחושת הביטחון".

הוא התייחס למצב בצפון והמתיחות מול איראן: "יש שינוי והחרפה באיומים - כל הזירות שמקיפות אותנו במעגל ראשון הן פעילות. בחודשים האחרונים לא הייתה זירה עם לפחות 2 התרעות. האמל"ח מעיראק עובר על בסיס חופשי ואנו לא יכולים שזה יקרה בלי טיפול. בסוריה יש כוחות קודס וחיזבאללה ובעזה יש שלוחים של האיראניים". הוא הוסיף: "יש נפח עצום לפעילות החשאית בתוך המערכה ואנחנו נמשיך את הפעילות הזאת שבמוקד שלה מניעת התעצמות כוחות קודס בסוריה ומניעת איום הטילים המדויקים, נמשיך לפעול בכל המעגלים והמדינות".

על הטילים המדויקים שבידי חיזבאללה אמר: "שטכנולוגיה זמינה פוגשת אנשים קיצוניים ואויבים מרים כבר לא צריך תעשייה צבאית שתומכת מאחור או מעצמה מדינתית לטובת חסמי ג'י.פי.אס או יכולת חדירות בסייבר. זה מאפשר לדייק את הטילים באופן קל יותר ואנו במאמץ גדול לא לאפשר לאויבנו להצטייד בפעילות כזאת ויש מקרים שזה ייקח אותנו לסף עימות או לעימות. איראן ממשיכה לייצר טילים שמגיעים לישראל - זה מאות טילים וזה קצת עובר מתחת לרדאר. התעשייה הצבאית האיראנית גדולה יותר מכל התעשיות הביטחוניות בישראל. לכוחות קודס בסוריה ולחיזבאללה יש חסמי ספקטרום וטילי נ"מ מתקדמים".

הרמטכ"ל אמר כי ישראל תפעל אפילו במחיר של עימות מול האיראנים: "אין תגובה, אין פעולת תגמול ואין הרתעה מול הפעולות של האיראנים. הם שינו גם כלפינו את המדיניות אבל אנו מגיבים ונמשיך להגיב. יש אפשרות לא בלתי סבירה שנגיע לעימות עם איראן: אנו נערכים לכך ולא מעודדים זאת. עלינו להמשיך לעקור את האמל"ח האיראני בסוריה. היה טוב יותר אם לא היינו היחידים שפועלים נגד האיראנים. היום איראן היא אויב מיידי".

על המצב בעזה מול חמאס וחיסול בהא אבו אל עטא אמר: "עיקר עניינו של חמאס הוא לשפר את רווחת תושבי הרצועה. יש רצון עז של חמאס לא להסלים את המצב. מי שניסה לפגע בכך הוא מנהיג הגא"פ בעזה בהא אבו אל עטא והוא אחראי ל-99% מהפיגועים בשנה האחרונה מעזה. התוצאה כעת היא הזדמנות לפתחנו: חמאס חזרה להכתיב את סדר היום ואנו בתהליך בסיוע המצרים, שבו בתמורה לשיפור בביטחון ניכר לתושבי הדרום אנו נאפשר הקלות אזרחיות. זו לא מדיניות שלי אלא של הממשלה ואני תומך בה. היא יכולה לייצר שקט".

הרמטכ"ל התייחס גם לתחקיר שפורסם אתמול בנוגע למשפחה הפלסטינית שנהרגה בדיר אל בלח במהלך חיסולו של בהא אבו אל-עטא ואמר "יכולות לקרות טעויות כפי שקרה לצערי בחגורה שחורה. תחקרנו זאת במשך עשרות שעות והלקחים הופקו. לא פשוט להטיל פצצה של חצי טון באופן כירורגי. האויב מתחקר שעות למה הוא לא פגע באזרחים".

על רקע קידום החקירה בהאג על פשעי מלחמה כביכול של ישראל אמר כוכבי, "הסיבה שבגללה נוכל להפעיל את צה"ל במלוא עוצמתו כי עשינו את הכל כדי לא להגיע למצב הזה של מלחמה. אבל ברגע שהגענו אליו נפעיל את כל עוצמתו של צה"ל, גם במרחבים האורבנים. מלחמה היא המוצא האחרון, אבל מלחמה ומבצע הם פתרון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר