הפרק השני בסדרה

במסגרות לחסידים המבוגרים: טיולים - והקפדה על הלימוד

תופעת הבחורים החסידים המבוגרים: מספר מסגרות הוקמו בשנים האחרונות במיוחד עבור בחורי ה'קיבוץ' • הצצה: מהקומזיצים והנסיעות לקברי הצדיקים - ועד להקפדה על סדרי הלימוד (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: Miriam Alster/FLASH90)

אחרי סיקור תופעת הבחורים המבוגרים בישיבות החסידיות, מתברר כי יש גם מי שמבין את הבעייתיות ופועל על מנת לפתור את המצב.

הראשונים לזהות את הצורך הייחודי בהקמת מסגרות מתאימות לבחורים אלו, היו בחסידויות 'גור' ו'בעלזא' - שם הקימו כבר לפני למעלה מעשור ישיבות עם סדר לימוד מותאם עבורם, לצד חלוקת מלגות לאלו המצליחים, למרות הקושי, לשמור על המסגרת הישיבתית שהוקמה עבורם.

בנוסף, האדמו"רים מגור ובעלזא נותנים דגש מיוחד בטיפול בבחורים ובמאמצים למצוא עבורם זיווגים מתאימים, ובכך לגרום להם להמשיך את חייהם בצורה סדירה.

מלבד בקהילות הנ"ל, הטיפול בבחור החסידי המבוגר בשאר הקהילות לוקה בחסר, וכדי לצמצם את הנזקים הוקמו בשנים האחרונות מסגרות נוספות שפועלות בתחום, ומיועדות לכלל הציבור החסידי.

ישיבת 'אורייתא':

הישיבה הוקמה לפני קרוב לעשור על ידי הרב דוד שאפער, אברך חסידי צעיר שנחשף לראשונה למצוקת הבחור החסידי המבוגר, במהלך לימודו בישיבת 'נזר התורה', ישיבה שהייתה מהמפוארות במגזר הכלל חסידי, וסגרה את שעריה לפני כמה שנים.

רבי דוד החליט להרים את הכפפה והקים את ישיבת אורייתא המונה היום כ-150 בחורים, שנהנים מסדרי לימוד במסגרת ישיבתית תוססת וחברתית.

האדמו"ר מספינקא שר, השנה בחנוכה, עם בחורי אורייתא (באדיבות המצלם)

"כאן אנחנו חלק ממשפחה. אנחנו קבוצה גדולה של בחורים מבוגרים, כך שאנחנו לא מרגישים פחות מכובדים" מסביר שלוימי בן ה-23 מישיבת אורייתא.

המסגרת באורייתא, פחות נוקשה מהישיבות החסידיות הרגילות, אך עדיין מקפידים על שלושת סדרי הלימוד ועל התפילות בצוותא, יחד עם הצוות המסור של הישיבה שנותן יחס חם ואוהב ותקווה גדולה לבחורים.

שלוימי מספר כי כדי להנעים את שהותם של הבחורים בישיבה, נערכים במשך השבוע קומזיצים שונים, אליהם מוזמנים אורחים, זמרים, ואנשי חינוך ותוכן, שמגיעים להעביר את הזמן יחד עם הבחורים.

הייחודיות של הישיבה ניכרת בכך שהכול נעשה יחד עם הצוות, ולא מאחורי גבם. כשבחורים מעוניינים לצאת למסע קברי צדיקים, הם יעשו את זה בהסכמה מלאה של משגיח הישיבה שאפילו יתן להם זריקת עידוד, אומר שלוימי.

אחד מהמשפיעים בישיבה הוא הרב ישעיה גוטפרב, תושב שכונת מאה שערים, ואחד מאנשי הצוות בישיבה מאז הקמתה. בשיחה עם 'כיכר השבת' מסביר ר' ישעיה כי בישיבה יש שלש מגמות לימוד עבור הבחורים.

לימוד הלכות שחיטה, שכולל בין היתר הבאה של שוחט מוסמך ולימוד כל ההלכות הנדרשות להלכה למעשה, לימוד סופרות, במסגרתה בחורים לומדים להיות סופרי סת"ם, וכולל הבאה של סופר סת"ם מוסמך שמלמד באופן אישי את הבחורים, והמגמה הנוספת היא לימוד נושא הכשרות, שבה הבחורים בראשות הרב ישכר קופולוביץ לומדים את כלל ההלכות, ואף נבחנים אצל גדולי ישראל מידי תקופה על החומר הנלמד.

בנוסף הישיבה עורכת מידי שנה שבת התאחדות בעמוקה, מסע לקברי צדיקים בחו"ל, קעמפ שנתי ועוד.

"דברים אלו", אומר ר' ישעיה, "גורמים לבחורים להרגיש טעם לחייהם הבוגרים, ולא להיכנס לדיכאון, או לדברים חמורים יותר, וכאשר אני רואה היום אברכים שלמדו בישיבה והקימו משפחות ב"ה, זה עושה לי נחת רוח גדולה, משום שבלי המסגרת בו הם למדו אני בטוח שהם לא היו שורדים את חיי הרווקות".

כולל 'עמלים בתורה':

כולל עמלים בתורה הוקם לפני כמעט 9 שנים על ידי הרב משה בוקשפן שראה לנכון להעניק מסגרת לבחור החסידי המבוגר, כאשר המסגרת מיועדת בין היתר לבחורים מבוגרים שמצאו תעסוקה כלשהי וכבר יצאו לשוק העבודה, ואינם מעוניינים לזנוח את הרוחניות ואת לימוד התורה.

בכולל, שבראשו עומד הגאון רבי טוביה בוקשפן, ישנה מגמת לימוד גמרא והלכה בשעות לפנה"צ, וגמרא וספרי חסידות בשעות אחה"צ.

ההבדל בין הכולל לבין ישיבות אחרות הוא שכאן לא מדובר במסגרת ישיבתית, אלא הצוות רואה בבחורים עצמם כאחראים להגיע לסדרים, בעוד שבמקומות אחרים המשגיחים הם אלו שצריכים לדאוג שהבחורים יהיו נוכחים, מסביר יוסי, הלומד בכולל.

יוסי ממשיך ואומר כי "בכולל, תחושת הבדידות כמעט ואינה מורגשת, שכן אנשי הצוות דואגים ומתעניינים בשלומם של הבחורים מידי יום, ואף עוזרים אישית לבחורים שזקוקים לעזרה בשלל תחומים".

בנוסף לסדרי הלימוד דואגים בכולל למלא את שעות הפנאי של הבחורים בשבתות התאחדות, בקומזיצים שונים שנערכים בדרך כלל בליל שישי, וגם במסע לקברי צדיקים והתרעננות בחו"ל, כפי שהתקיים רק במהלך החודש האחרון.

לסיום השיחה מבקש יוסי להעביר מסר נוקב לעסקנים השונים להם הוא קורא לקחת את נושא הבחורים המבוגרים לידיהם בצורה רצינית. לדבריו, "אם כל אחד היה נותן מעצמו שעה בשבוע, וחושב איך אפשר לעזור לבחור או לנערה המתבגרים, היו נבנים המון בתים בישראל".

ישיבת חיי תורה:

מסגרת נוספת הוקמה לפני כשנתיים - ישיבת 'חיי תורה', בראשות הגאון רבי חיים שמרלר.

את הישיבה הקים אברך תושב ביתר עילית, ר' יעקב הולצמן, שמינה את הגר"ח שמרלר לתפקיד ראש הישיבה, לאחר שפרש מתפקידו כראש ישיבת אורייתא, בשל חילוקי דעות עם צוות הישיבה.

בישיבה מעניקים פיתרון ישיבתי של ממש לבחורים החסידים המתבגרים, בדגש על התנהגות חסידית קלאסית ולימוד הלכה וגמרא, כאשר ראש הישיבה נוהג למסור שיעורים כלליים אחת לתקופה בהיכל הישיבה.

בחורי חיי תורה בעמוקה (צילום: ח.ג.)

הישיבה הוקמה בירושלים, ולאחר מכן עברה למבנה קבע בעיר ביתר עילית.

גם ב'חיי תורה' דואגים להעשיר את שעות הפנאי של הבחורים בנסיעות למקומות הקדושים, ובשבת התאחדות שנתית שמתקיימת בל"ג בעומר באזור היישוב מירון.

ישיבת תורה לשמה:

ישיבת תורה לשמה הוקמה לפני קרוב לשבע שנים ע"י הרב ר' יוחנן גומבו, ומי שעומד בראשות הישיבה, הוא הרב אליעזר דוד שפירא שמוסר שיעורים בהיכל הישיבה באופן קבוע, ואף בוחן אישית את הבחורים.

בישיבה לומדים קרוב למאה בחורים שקובעים לעצמם את סדר היום, והיכן ישהו בשבתות, והכול נעשה בליווי צמוד של אנשי הצוות שאחד מהם אף דואג אישית לשידוכים עבור הבחורים.

ב'תורה לשמה' נוהגים לערוך מידי שנה נסיעה לקברי צדיקים הטמונים בחו"ל, ואף קעמפ ושבת התאחדות שנתית.

בישיבה ישנם כמה בחורים שמוסרים שיעור באופן קבוע בדף היומי, בהלכה ובספרי חסידות, וזאת על מנת להציע לבחורים אופציה נוספת ללימוד תורה.

לפני כחודשיים התקיים כנס חיזוק בישיבה בו הבהירו ראשי הישיבה את הכללים ואת הסדרים, ואף דאגו להוצאת הדברים הפסולים מתוך כותלי הישיבה.

אחד מבוגרי הישיבה אומר ל'כיכר' כי רק בזכות לימודו בישיבה הוא הצליח לשרוד את ימי הרווקות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר