כל מה שחשוב

מכת שפעת: האם הנגיף השנה קטלני יותר?

איזה זן שפעת הכה השנה בארץ והאם מדובר בזן קטלני יותר מבעבר? וגם, האם החיסון יעיל מול המחלה ומה הסיכוי שהוא עצמו יגרום לשפעת, והאם השפעת היא זו שהורגת (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מחלת השפעת מדאיגה רבים לנוכח העלייה במספר החולים שהגיעו ממנה למצב קשה ואפילו למוות. למרות שמספר הנפטרים מהמחלה נמוך השנה לעומת החורף שעבר, מספר החולים שאושפזו במצב קשה בעקבות המחלה גדול יותר מפי שניים מהשנה שעברה. השנה אושפזו 98 חולים בבתי החולים השונים, לעומת 45 אשתקד.

האם השנה הנגיף קטלני יותר מבשנה שעברה? על פי הרופאים הזן שהכה השנה הוא נגיף שפעת החזירים, H1N1 הזכור משנת 2009 אז נפטרו כ-95 בני אדם מהמחלה וסיבוכיה. מדובר בזן אלים יותר מבשנים שעברו הגורם לסיבוכים רבים.

באופן מעניין לא הנגיף הוא זה שהורג במקרי השפעת אלא הגוף של החולה פוגע בעצמו בעקבות נוכחות הנגיף. לאחר שהווירוס חודר לגוף הוא מנסה להתרבות באמצעות תאים קיימים באף ובגרון אליהם בדרך כלל הוא חודר ראשון.

הגוף שמזהה את פעילות הנגיף מתחיל לתקוף באמצעות מערכת החיסון ולהשמיד רקמות שמכילות את הנגיף על ידי תאי דם לבנים. בגוף בוגר ובריא ברוב המקרים זה מסתיים בהתאוששות של הגוף לאחר מספר ימים, אבל לפעמים מערכת החיסון פעלה בעוצמה רבה כל כך שהיא פגעה גם בהרבה רקמות בריאות שנהרסו בתהליך.

בחלק מהמקרים לא נגיף השפעת עצמו מעורר תגובה חיסונית בעייתית, אלא דווקא זיהום משני, מחיידק או וירוס אחר שמנצלים את העובדה שמערכת החיסון "עסוקה" בניסיון להשמיד את נגיף השפעת והם גורמים בחלק גדול מהמקרים לדלקת ריאות מסוכנת.

כרגע במשרד הבריאות מקווים שכמה שיותר אנשים יתחסנו מפני המחלה, זאת למרות שעל פי ההערכות אין מספיק חיסונים בארץ ונותרו רק כ-150 אלף מנות חיסון בלבד כשאחוז המתחסנים בישראל עומד על 16% בלבד.

כרגע ההמלצה להתחסן עומדת בעיקר כלפי פעוטות מגיל חצי שנה ועד 5 שנים, קשישים (מגיל 65 ומעלה), נשים בהיריון ואנשים שמערכת החיסון שלהם נפגעה בעקבות מחלות.

על פי משרד הבריאות, החיסון מונע כ-60% מהסיבוכים הכרוכים בשפעת והוא עצמו אינו גורם כלל למחלה, שכן מדובר בחיידק מומת כבר.

בימים האחרונים מדווחים על עלייה משמעותית במספר המתחסנים כשעשרות אלפים התחסנו רק בסוף השבוע האחרון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר