"קודחים לנו בספינה"

תיעוד: 'זעקת השבת' של הגרב"צ הכהן קוק

"קודחים לנו בספינה. אנחנו בסכנה", במילים אלו זעק הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, בשיעורו השבועי של הראשל"צ הגר"י יוסף, על חילולי השבת המתרבים ברשויות המקומיות (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: דר וסוחרת)

הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית הוראה הכללי ירושלים ורב מרכז פתח תקווה, נשא דברי התעוררות בצל סערת חילולי השבת בתחבורה הציבורית בערים הגדולות.

בפתח שיעורו השבועי של הראשון לציון והרב הראשי, הגאון רבי יצחק יוסף, פתח הרב קוק את דבריו ואמר: "רחמנא לצלן, הפרהסיה של השבת נפרצה חמורות. לא היה כדבר הזה כאן בארצנו הקדושה מאז קום המדינה. מתלוננים שאין תקציב, אבל מממנים תחבורה ציבורית בשבת חינם אין כסף".

הרב פנה לראשי הערים הממנים תחבורה ציבורית: "יש לכם תקציב? תנו לדברים טובים. אתם לא מבינים מה הערך של לימוד תורה? אל תשקיעו בלימוד תורה. אבל תפקחו עיניים, תראו מאיזו מצוקה סובלת הרפואה הציבורית. יש לכם כסף? תנו אותו לבתי החולים בעירכם".

הגרב"צ קוק סיפר כי: "שנה לפני פטירתו של אבי מורי (הגאון רבי שלמה קוק זצ"ל, רב ואב"ד רחובות. י-כ) תכננו לקיים מרוץ מכוניות בעיצומה של השבת בעיר אשקלון. אבא לא נח לרגע. פנה לכל הגורמים האפשריים, הזעיק עולמות לבטל את חילול השבת. משכלו כל הקיצין ולא עלתה בידו, קרא למאה רבנים מרחבי הארץ שישבתו יחד עמו בשבת המיועדת באשקלון. כל רב היה אמור להביא איתו אוכל מביתו, לישון על מזרן בבית ספר דתי ובבוקר השבת ייצאו כולם יחד למקום החילול הנורא להסיר חרון אף מישראל.

"ה' עזר, ביום שישי בצהריים, ראש העירייה אמר: לא אתן למלחמת אחים בעיר שלי – והמירוץ הועבר ליום ראשון.
"באותם ימים צלצלו מהתקשורת לבית הוריי. אבא לא היה בבית. אמי מורתי ע"ה ענתה לטלפון. שאלו אותה: הרבנית, מה הקשר של הרב של רחובות למרוץ מכוניות באשקלון? אם היה ברחובות, אפשר להבין. אבל מה הוא מתערב שם באשקלון?.

"אמא השיבה במשל הידוע אודות אחד שקדח בתאו בספינה. נוסעי הספינה שמעו את המקדחה וביקשו לפרוץ פנימה. אמר: מה אתם רוצים? אני קודח בתא שלי, שילמתי עליו. אמרו לו: אם באים מים בתא שלך – זה מציף את כל הספינה ומטביע את כולנו למוות.

"חילול שבת איננו עניין פרטי. הוא נוגע לכל יהודי. אנחנו בסכנה גדולה. כולנו בספינה אחת של עם ישראל. זוממים להטביע לנו את האונייה".

הרב קוק הוסיף כי "מסופקני אם עצרת רבנים במקום החילול תהיה אפקטיבית עם ההסתה של היום. אני אישית החלטתי לחזק את השיעורים בהלכות שבת, בלימוד נושאים שאפילו בני תורה לא מתמצאים בהם. נניח ש'מבשל', 'בורר', 'מוקצה' - כולם יודעים. הלכות שטרי הדיוטות – מה מותר לקרוא בשבת, הלכות הדיבור בשבת, הלכות שכר שבת. כמה יודעים מה מותר מה אסור.

"זו המלחמה שלנו. תמכתי יתדותיי בהררי קודש, רבינו ישראל סלנטר – שבימיו היתה פרצה נוראה בחומות השבת בפאריז, ולמרות שהתגורר במרחקים, בליטא, אמר: אם אנחנו נתחזק בשבת, גם בפאריז יתחזקו בשמירת שבת".

הרב קוק גם עורר את עניין לימוד ההלכה במסגרת המחזור החדש של הדף היומי: "עכשיו מסיימים רבבות אלפי ישראל את הש"ס. כפי שעוררו גדולי הדור – מרן הרב אלישיב ומרן הרב עובדיה יוסף – בסיום המחזורים הקודמים, צריך להתחזק בלימוד ההלכה למעשה היוצא מהסוגיות בגמרא. עכשיו החיוב שבעתיים. להתחזק בלימוד ההלכה בכלל, ובפרט בלימוד הלכות שבת, וזה יסתום את החור בספינה ויציל אותנו מהסכנה".

הראש"ל הגר"י יוסף הודה לרב קוק על דברי החיזוק הנרגשים והזכיר את המחאה הציבורית שהביעה מועצת הרבנות הראשית בנשיאותו מול חילולי השבת הרשמיים בחוצות הערים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר