הטור השבועי

'בית מדרש' גלובלי ענק // הרב בן ציון נורדמן

כל תעתועי הבחירות, כל הספינים והספקולציות, לא יחזיקו מעמד יותר מהזמן הקצר בו הם יהיו בתוקף... ולעומת זאת, הזמן שנצליח להקדיש לעצמינו – לנפשינו, בלימוד הדף היומי במשך יום יום, יצטרף ויהווה עבורנו נכס לכל החיים (מאמרים)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
כותב השורות (צילום: אבי רביבו)

בימים האחרונים כלי התקשורת בארץ ובעולם המגזרים והכללים מדווחים בהרחבה ובשידורים חיים מאירועי סיום הש"ס.

וכשנדמה שאין עוד מה לחדש בתחום, השבוע נחשפתי ליזמה מקורית ומרעננת, שיעור 'דף היומי בעשר דקות'! שיעור קצרצר ותמציתי שנמסר על ידי ידידי ורעי הרב נפתלי וסרמן כאשר כל אחד מרחבי העולם יכול להקשיב ולהאזין לשיעור בזמן הפנוי לו בנסיעה, ספורט , המתנה לרכבת או לטיסה ...

הרעיון כל כך מצא חן בעיני, פשוט להצטרף למין 'בית מדרש גלובלי' ענק – ובהתמדה של יום יום, נוכל להיפגש בעוד כשבע שנים – ולסיים יחד את הש"ס כולו!

במסגרת תפקידי השונים, ובהוראת רבותי, אני שומר על תקשורת קבועה עם מעגל מכרי וידידי לצורך שליחותי הציבורית ,ומתחזק כמה חשבונות ברשתות החברתיות, מפעם לפעם אני משתף ביזמות ובפעילויות חיוביות מרעננות, כאשר ראיתי את הפרויקט החלטתי לשתף אותם בפרסום עם מסר שהוכן עבור תושבי העיר חדרה תחת הסלוגן "גם בחדרה לומדים דף היומי".

לפי הצפי שלי, היו אמורים להיענות להודעה שכזו מספר מסוים ומוגבל של מתעניינים, אך לא צפיתי לרגע להד כה רב כתגובה לפרסום שכזה. אך למרבה ההפתעה, הפידבק העצום, הרושם הרב וההתעניינות העצומה שהרעיון צבר – הדהימו אותי ממש!

כל כך הופתעתי לגלות כי תוך זמן קצר הצטרפו ליזמה הזו למעלה מ-250(!) חברים, החל מתלמידי התיכון שלנו, חברי ועובדי העירייה, מנהלים ובכירים במשק הישראלי, ועוד. אגב , גם מספר גדול מאוד נשים פנו להרשם ואף ביקשו לצרף את בעליהם למסגרת השיעור הייחודי בדף היומי.

• • •

רעיון 'הדף היומי', הוכרז בעיצומה של אסיפת רבנים עולמית שהתקיימה באירופה בשלהי שנת תרפ"ג, (1923) על ידי רב שהיה צעיר לימים רבי מאיר שפירא זצ"ל שכיהן כראש ישיבת חכמי לובלין, בהתייעצות עם גדולי הדור בשעתו, החפץ חיים וגדולי האדמורי"ם החסידיים דאז. הרעיון שמאחורי הרעיון היה לאגד את כל הציבור היהודי ברחבי העולם סביב סדר לימוד קבוע, כך שגם שני סוחרים יהודיים שנפגשים אי שם ברכבת ימצאו שפה משותפת ביניהם – 'הדף היומי' של אותו יום.

הרעיון אכן התקבל בתפוצות ישראל, והחל מיום ראש השנה תרפ"ד החלו קבוצות קבוצות מרחבי העולם היהודי כולו בלימוד הדף, מאז הרעיון צובר תאוצה נרחבת בכל שדרות הציבור היהודי, כך תלמידי חכמים, אברכים, ואף בחורי ישיבות צעירים, כמו גם בכל שדרות הציבור, בעלי בתים העסוקים לפרנסתם, מנהלים ואנשי עסקים – קובעים עיתים לתורה בלימוד משותף של הדף היומי.

מאז ועד היום נוספו עוד ועוד יזמות ברוכות של קביעות מקבילה בספרי מוסר, הלכה, ועוד ועוד. כאשר המכנה המשותף הוא לימוד קבוע לכל יום ויום, כך במשך זמן מסוים זוכים כל המשתתפים לסיים ולרכוש עוד ועוד חלקים נרחבים בתורה.

בשבוע זה אנו מגיעים לסיום הש"ס במחזור השלושה עשר, וכנהוג מתחילים מיד בלימוד מסכת ברכות – כהתחלה של המחזור הארבעה עשר.

החגיגות כבר בעיצומן, מאות אלפי יהודים ברחבי העולם מציינים את השמחה הגדולה של הסיום, באירועים חגיגיים ובמעמדים רבי רושם המתקיימים במקומות רבים על פני הגלובוס, וחלקם כאמור, אף תפסו מקום נרחב בדיווחי התקשורת הכללית, כך עם ישראל כולו נחשף ליוזמה הכבירה של לימוד הדף היומי.

חשבתי לעצמי על משמעות תזמון האירועים הללו מיד בשבוע שבו מסתיימים ימי החנוכה. ומצאתי את ההקשר...

יוזמה זו, שנעשתה על ידי אדם אחד, שהלך בדרכם הסלולה של החשמונאים, בעוז רוח ונחישות, מתוך כוונה טהורה לזכות ולרומם את כל כלל ישראל – זכתה אף היא להצלחה מסחררת, להאיר לשעה ולדורות, בבחינת 'מוסיף והולך'... כאשר מאז ועד היום מתווספים עוד ועוד יהודים מכל רחבי העולם כולו ליזמה הברוכה. שיעורים חדשים נפתחים, בכל השפות, בכל הסגנונות, ברמת עומק ועיון שונים המתאימים לכל אחד ואחד. זה הוא כוחו של יחיד שפועל למען הכלל, לקדש שם שמים, ומצליח בצורה למעלה מן המשוער, ואף למעלה מדרך הטבע.

וכך ראיתי בעיני, כי גם בדורנו ניתן לבצע יוזמות תועלתיות, ובמעשה קטן אחד אפשר להוביל מהפכות חיוביות עוצמתיות!

בימים אלו בהם אנו חוזרים בבת אחת אל ימי החולין, חשבתי להאיר מהמסקנות הללו – את חיי היום יום שלנו, בזמן הזה בו השגרה עמוסה בכותרות וספינים מצקלונם של הפוליטיקאים שמאיימים להטביע אותנו בדיווחים כאלו ואחרים, הצד השווה שבהם שהם עוסקים בנושאים ש'חיי המדף' שלהם קצרים ביותר, ו'פג התוקף' שלהם הוא כמעט באותו קצב בו הם עולים לאוויר...

בתוך כל הגלים הללו, ניצב לו בגאון אירוע 'סיום הש"ס', אירוע עולמי ייחודי שמאגד ומאחד בתוכו מאות אלפי יהודים מרחבי העולם כולו, שזכו לנצל רגעים יקרים מחייהם מידי יום ביומו במשך שבע וחצי שנים, עד שהגיעו לסיום החגיגי שנחגג בימים אלו.

ובמבט עם הפנים קדימה, הרי כל תעתועי הבחירות, כל הספינים והספקולציות, לא יחזיקו מעמד יותר מהזמן הקצר בו הם יהיו בתוקף... ובאותו רגע הם ייעלמו מהתודעה כלעומת שבאו.

ולעומת זאת, הזמן שנצליח להקדיש לעצמינו – לנפשינו, בלימוד הדף היומי במשך יום יום, יצטרף ויהווה עבורנו נכס לכל החיים! בעולם הזה, ובעולם הבא!

אז, להתראות בעזרת השם בעוד כשבע שנים! רשמו לעצמכם, סיום הש"ס במחזור הארבעה עשר... בחודש סיון – לקראת חג השבועות תשפ"ז... יחד שבטי ישראל!

שבת שלום הרב בן ציון (בנצי) נורדמן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר