שולחים את בגדיכם לניקוי יבש? כדאי שתקראו את זה

מחקר מראה כי כימיקלים בהם משתמשים במכבסות הם בעלי תופעת לוואי מפחידה: חולי בסרטן. לא זאת בלבד, הם נמצאו גם בחומרי ניקוי אחרים ובמי השתיה. אז האם עליכם לדאוג? (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אין כמו ללבוש חולצה נקיה או זוג מכנסיים שהגיעו היישר מהמכבסה, אבל האם עטיית בגדים ששהו במכון לניקוי יבש יכולה להיות מסוכנת? מחקר שנערך על ידי מרכז המחקר לחקר הסרטן הדני, גורס כי חשיפה לטריכלורואתילן (TCE), חומר כימי שנפוץ במכונים לניקוי יבש מאז שנות החמישים, עשויה להגדיל את הסיכוי שלכם ללקות בסרטן.

למרות שה-TCE ידוע כחומר מסרטן בקרב בעלי חיים, דו"ח של מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית, שפורסם בשנת 2011, העלה השערה כי הוא עשוי לגרום גם לסרטן אצל בני אדם - ובכל זאת, הכימיקלים משמשים עדיין לניקוי יבש, מדללי צבע, דבקים ומוצרי ניקוי אחרים. מדאיג עוד יותר: עקבות של TCE התגלו במי שתיה.

כדי לקבוע את השפעת ה-TCE על בני אדם, החוקרים במרכז המחקר לחקר הסרטן הדני עקבו אחר למעלה מ- 40,000 אנשים משנת 1947 עד 1989 ופיקחו אחר רמות החשיפה שלהם ל-TCE ואחר מקרים של תחלואה בסרטן. במהלך אותה תקופה, החוקרים שמו לב שגברים שנחשפו ל-TCE היו בעלי סיכון גבוה יותר ב-8 אחוזים לחלות בסרטן ובאופן מטריד, נשים היו בסיכון גבוה יותר ב-23% לקבל את המחלה.

אז האם עליכם להשליך לפח את פריטי הלבוש היוקרתיים שלכם, שניתן לכבסם בניקוי יבש בלבד? עדיין לא. נבדקי המחקר נחשפו לרמות גבוהות יותר של TCE בהשוואה לאנשים כיום. "בימים אלו, טריכלורואתילן משמש בדרך כלל רק להסרת כתמים במכונים לניקוי יבש", אומר מחבר המחקר הראשי, ד"ר ג'וני הנסן.

למעשה, ענף הניקוי היבש איננו עוד מקור עיקרי לחשיפה ל-TCE, אומר הנסן. מכיוון שהחומרים הכימיים באים לידי שימוש בכמויות גדולות בהרבה בתעשיית המתכת, אנשים שעובדים בתחום זה צריכים להיות מודאגים הרבה יותר מרמות החשיפה שלהם, אומר הנסן.

"רמות החשיפה ירדו פי חמישה עד עשרה במהלך 40 השנים האחרונות", הוא אומר.

אמנם קשה לומר אילו כמויות חשיפה הן "בטוחות", אך רמות גבוהות יותר מהוות סיכון גבוה יותר, אומר הנסון. לכן אנשים שעובדים בעבודה שמאלצת אותם להיחשף ל-TCE כל יום (כמו עובדי מתכת) צריכים להיות מודאגים הרבה יותר מהסיכון לסרטן שלהם, מאשר מישהו ששולח את בגדיו לניקוי יבש באופן קבוע.

ובאשר ל-TCE שאתם עשויים להיחשף אליו כשאתם שותים מים? "הוא נמצא בריכוזים נמוכים במיוחד", אומר הנסן, כך שלא סביר שישפיע על הסיכון לסרטן שלכם.

פסק הדין: אל תדאגו משימוש בניקוי יבש. במכונים לניקוי יבש משתמשים רק בכמויות קטנות של TCE ורבים מהם אינם משתמשים בו יותר. אם אתם באמת רוצים להימנע ככל האפשר מחשיפה לכימיקלים, יש פתרון קל: פשוט שאלו את העובדים במכבסה אם הם משתמשים ב-TCE.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר