"לאורו ניסע ונלך"

סיקור מיוחד: מעמד סיום הש"ס המרכזי • תיעוד

במעמד אדיר שנערך אמש (שני) ב'היכל מנורה' שבתל אביב חגגו רבבות משתתפים את סיום הש"ס במחזור הי"ג של הדף היומי, בראשות מרנן ורבנן גדולי ישראל • סיקור ותיעוד (חרדים)

(צילומים: מאיר לביא, שוקי לרר, אלי קובין, אלי סגל, משה גולדשטיין)

במעמד אדיר שנערך אמש (שני) ב'היכל מנורה' שבתל אביב חגגו רבבות משתתפים את סיום הש"ס במחזור הי"ג של הדף היומי, בראשות מרנן ורבנן גדולי ישראל.

החל משעות אחר הצהריים המוקדמות החלו אלפים לזרום לעבר שכונת יד אליהו בתל אביב, לצד עשרות מוקדי שידור בארץ ובעולם מקריית שמונה ועד אילת, מרוסיה ועד לונדון. האולם המקומי, היכל מנורה מבטחים, אינו רגיל למחזות כאלו. בימי שגרה ממלאים את היציעים אוהדים לבושים בגדי צבעונים שמריעים לתרבות יוון על שלל גווניה.

אמש, נראו מחזות אחרים לגמרי. נחיל שחור שהגיע מבני ברק, ירושלים, מודיעין עילית, אלעד ושאר ערי הארץ, מילא את הרחובות והסמטאות הסמוכים של השכונה התל אביבית השקטה. לקראת השעה חמש אחר הצהריים נפתחו השערים ובסדר מופתי נכנסו האלפים אל ההיכל שהתמלא מפה לפה.

כניסת גדולי ישראל למעמד

ח"כ אורי מקלב הסביר לכלי התקשורת הרבים שסיקרו את המעמד כי "פה העיקר זה ההתחלה, אנחנו מייקרים את התורה, אין מקום אחד ריק בעשרות נקודות בארץ, אלו דברים שלא רואים כל יום, כולם מתחברים לשמחת התורה".

הרב שלמה פולק, מארגן המעמד המרגש, אמר כי מדובר היה באירוע של קידוש השם אמיתי. "הכבוד העצום לגדולי ישראל, השמחה המתפרצת והשמירה על הסדר הציבורי כיאות לבני תורה. המכלול הזה מגדיר את סיום הש"ס המאוחד והמרכזי כאירוע היסטורי של פעם בדור שייצרב לעד בלב המשתתפים".

עוד קודם שעת פתיחת האירוע התרוקנה הרחבה שמחוץ לאולם, כאשר קציני המשטרה מביעים התפעלות מהארגון הדייקני שיצא לפועל בתוך ימים ספורים ובלוח זמנים קצר. מאות סדרנים שאבטחו את הכניסות יחד עם שוטרי משטרת ישראל עמדו בקפדנות על ההוראות שקיבלו ואפשרו את ההפקה המרשימה וההיסטורית. את האירוע אבטחו כשלוש מאות מאבטחים לצד עשרות שוטרים, פרשים ואנשי בילוש ששמרו על ביטחונו של הציבור.

לקראת השעה שבע בערב נעמד הקהל כולו לתפילת ערבית ברוב עם, כאשר אברכים ובני ישיבה נעמדים על היציעים לתפילת שמונה עשרה בקול דממה דקה, כאשר כשליח ציבור עובר הגאון רבי מנחם דן מייזלס, רב שכונת רמה ג'2 בבית שמש.

מנהלי האולם סיפרו בהתפעלות כי שנים רבות לא ראו מעמד מרגש שכזה, כאשר אלפי תלמידי ישיבות ואברכים שמחים לכבודה של תורה. רגע השיא של המעמד היה ללא ספק כניסתם של גדולי ישראל מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי וראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, וכן כניסתו של כ"ק האדמו"ר מבעלזא שבאופן חריג הטריח את עצמו מירושלים למרות מזג האוויר הסוער.

את שולחן המזרח הענק, אליו היו נשואות עיני הכל, פיארו גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. במשך שעה ארוכה נעמד הקהל על הרגליו ושר לגדול הדור. "לאורו ניסע ונלך" ו"צהלי ורוני יושבת ציון". השירה בקעה את כתלי ההיכל והתגלגלה בסמטאות העיר העברית הראשונה. היציעים העמוסים בני תורה נעו לקול הזעקה המתפרצת מן הלב.

בפני הרבבות נשאו דברים ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין; כ"ק האדמו"ר מבעלזא; הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר המועצת ורבה של רמת אלחנן; הגאון רבי ראובן אלבז, חבר המועצת וראש מוסדות 'אור החיים'; הגאון רבי אשר וייס, גאב"ד 'דרכי תורה'; הגאון רבי ברוך רוזנבלום, מגיד מישרים.

בסיום הש"ס כובד הגאון רבי ברוך דב פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז' שגם אמר את הקדיש ונשא דברי חיזוק בפני האלפים; הגאון רבי מאיר צבי ברגמן, חבר המועצת, כובד בהתחלת הש"ס וכ"ק האדמו"ר ממודז'יץ כובד בהתחלת סדר זרעים.

הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי הביא מדברי אביו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי. הגאון רבי ניסים דרעי כובד בקריאת מכתבו של נשיא המועצת ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן והגאון רבי מנחם ארנסטר, ראש ישיבת ויז'ניץ, כובד בקריאת מכתבו של כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ למעמד.

הרב יהודה מנדלוביץ, דובר המעמד, אמר כי מחזה כזה של עשרות אלפי אנשים לומדי הדף היומי שמחים בשמחת התורה אינו דבר של מה בכך. "התאספו כאן מכל הארץ כל העדות והחוגים לצד עשרות מוקדי שידור בארץ ובעולם לשמוח בשמחת התורה, ואין ספק שמעמד זה יחרט על ליבם של כולם שנים רבות".

את הערב הנעימו גדולי הזמר החסידי מרדכי בן דוד, אהרל'ה סמט, זאנוויל וינברגר לצד חברי מקהלת שיח סוד המורכבת מבעלי צרכים מיוחדים שהופיעו לראשונה מול קהל עצום וריגשו את כולם תחת הניצוח המוזקאלי של יהודה גלילי.

על האירוע הגדול שקדו בעמל רב במשך למעלה מחודשיים, האנשים שמאחורי הקלעים לא הדירו שינה מעיניהם, שבתי מרקוביץ, מוישי מילר, יהודה אייזנברג, שלמה פולק, אברהם קורנפלד, יהודה מנדלוביץ, שמואל וולף, ואנשי טיפ הפקות. בסיומו של האירוע בירכו על המוגמר וציינו בסיפוק רב מאוד את ההצלחה הגדולה והמרשימה. את הקטעים המוזיקלים הנדירים הביא מוישי רוט שניצח על ההרכב הענק לצד מרדכי בן דוד, מקהלת מלכות ומקהלת הילדים חסידימלך, שלום וגשל ניהל והפיק מוזיקלית את האירוע ובמת המוזיקה, ויוסי פרנקל מארגנו של יהודה גלילי סייע בכל הנדרש.

במערך השידורים המורכב במעל ארבעים ושמונה נקודות שידור ברחבי הארץ והעולם, בפעילותם של יעקב מורגנבסר ודוד וורצמן, צפו מעל למליון וחצי צופים תוך שהם מתחברים לשמחת התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר