ממתינים לערב

לקראת פרסום עסקת המאה: הפלסטינים נערכים להפגנות

בשעה 19:00 שעון ישראל צפוי הנשיא דונלד טראמפ להציג באופן רשמי את פרטי תכנית השלום שלו - "עסקת המאה". הפלסטינים מתנגדים באופן גורף לתכנית והודיעו על "יום זעם" מחר (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פלסטינים שורפים בובת טראמפ עם דגלי ישראל וארה"ב (צילום: עלי אחמד, פלאש 90)

היום בערב (שלישי), סמוך לשעה 7 בערב על פי שעון ישראל צפוי הנשיא דונלד טראמפ להציג את "עסקת המאה" - תכנית השלום הישראלי פלסטיני עליה עבד ממשלו בשלוש השנים האחרונות. הפלסטינים שמתנגדים לתכנית לחלוטין, מאיימים כי יערכו הפגנות ענק. על פי הדיווחים, אבו מאזן הודיע לאנשיו לאפשר לתושבי הרשות הפלסטינית להתפרע ב"יום זעם" שנקבע למחר, יום רביעי, כנגד התכנית.

בישראל מקווים, כי הרש"פ תרסן את אנשיה וכי ההפגנות לא יהפכו ל"אינתיפאדה" ולאירועי טרור וירי לעבר ישראלים. יצוין, כי למרות ההתנגדות הפלסטינית, רבות ממדינות ערב מתכוונות לשלוח את שגריריהן היום לבית הלבן להיות נוכחים בהכרזתו של הנשיא על התכנית.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, תקף קשות אמש את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשיחה עם חברי הועדה המרכזית של פתח. "כלב בן כלב, הוא לא יאיים עלי", אמר אבו מאזן והוסיף, כי טראמפ הוא "איש זיפת, ערס שרוצה לכפות עלינו תכנית שאנחנו לא רוצים בה". לקינוח הפטיר: "ממשל של כלבים".

הבבא ברוך: לא תהיה עסקה, בגלל המשיח

שמרית מאיר, פרשנית לענייני העולם הערבי הביאה בחשבון הטוויטר שלה כי אבו מאזן המשיך: "בזמן שנשאר לי בחיים האלה אני לא אהפוך לבוגד. סירבתי לדבר עם טראמפ. אמרו לי, אתה תשלם מחיר על הצעד הטפשי שלך. אני אומר לכם - אני אשא בתוצאות הסירוב, לא משנה מה יהיו. אומרים לי תגיע לפסגה עם נתניהו, חוצפה שאין כדוגמתה".

לסיום איים הראיס בהסלמה, "הולכים לימים קשים מאוד. נתתי למנגנוני הביטחון הוראה לא להפריע לשום צורה של מחאה ולא להגיע לאזורי העימות. תורידו את השביבה (הצעירים) לרחוב".

בכרוז של פת"ח שפורסם אמש נכתב: "איננו צריכים לחכות לשום הכרזת תיאטרון של עמדת הממשל האמריקני - השותף העיקרי לכיבוש. הממשל האמריקני הוא שותף מרכזי בכיבוש אדמתנו ובהרחבת ההתנחלויות. אנו נמצאים במצב של הגנה עצמית מתמדת על אדמתנו ועל וזכויותנו, ובזה לא נכנע לשום לחץ, הפחדה או פיתוי. מעשיו של טראמפ דחויים ואנחנו נתנגד להם בכל האמצעים הלגיטימיים. צעדיו של טראמפ לא ימצאו פלסטיני אחד שיקבל את ביטול זכויותיו וערעור הפרויקט הלאומי שלו".

(צילום: עומר מירון, לע"מ)

מוקדם יותר אתמול נפגש הנשיא טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולאחר מכן גם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, לקראת הצגת התוכנית היום. עם תחילת הפגישה עם נתניהו בחדר הסגלגל, אמר הנשיא האמריקני: "עבדנו על זה הרבה מאוד שנים, הרבה ממדינות ערב תומכות בכך וחושבות שזו התחלה נהדרת. בלי הפלסטינים אין עסקה, אנחנו חושבים שיש סיכוי שהם ירצו את התוכנית, נראה איך זה יעבוד. אם זה יצליח זו תהיה תרומה חשובה מאוד, ואם לא החיים יימשכו".

גם גנץ שתמיכתו בתכנית לא הייתה ברורה אמר לאחר פגישתו עם הנשיא, "אני מבהיר שוב, תוכנית השלום של הנשיא, היא אבן דרך משמעותית והיסטורית. מיד לאחר הבחירות אפעל ליישומה בממשלת קבע ותוך תיאום עם מדינות האזור. בשיחה דיברנו גם על חשיבות השיח מול הפלסטינים, מדינות האזור ומלך ירדן".

על פי המידע שפורסם עד כה, התוכנית כוללת בין השאר סיפוח של 30-40% משטחי C לישראל; השארת 15 התנחלויות מבודדות בריבונות ישראלית במעין מובלעות ללא רצף טריטוריאלי; השארת כל ירושלים בריבונות ישראלית, כולל הר הבית והמקומות הקדושים (כל מה שמעבר לגדר ההפרדה בירושלים יועבר לפלסטינים); מנגד גם הפלסטינים מקבלים לא מעט, בדמות סוג של מדינה ללא צבא, הצעה להקמת מנהרה בין עזה לגדה המערבית שתהיה "מעבר בטוח"; השתלטות הרשות על רצועת עזה - דבר שמהווה את חלומו של אבו מאזן כבר שנים והענקת 50 מיליארד דולר לרשות.

"עסקת המאה" - תוכנית המתפרסת על יותר מ-50 עמודים - היא תולדה של מאמצים שנמשכו שלוש שנים, בעיקר מצד יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, היועץ אבי ברקוביץ' ושליחו לשעבר של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. טראמפ שנמצא בשנת בחירות רוצה להציג את התכנית כהישג של ממשלו, זאת למרות הסיכוי הנמוך כי היא אכן תבוצע לבסוף בשל ההתנגדות הפלסטינית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר