שוב אלימות שוטרים

המשטרה תפצה מפגין שנעצר שלא לצורך

המשטרה תפצה את ראש אגף הפעילים בארגון 'אם תרצו', לאחר שהורחק שלא כדין ממקום מחאה נגד אירועי הנכבה, נאסר עליו לתעד את מעצרו והמתרחש בינו ובין השוטר (ארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ניסני והשוטר האלים (צילום: "אם תרצו")

שופטת ביהמ"ש השלום בחיפה, רויטל באום, פסקה, כי על המשטרה לפצות את תום ניסני, ראש אגף הפעילים בארגון 'אם תרצו', שמחה נגד כנס יום הנכבה באוניברסיטת חיפה לפני כשנתיים וחצי, בכ 9,000 ש"ח. שוטר שהגיע למקום הרחיק את ניסני מהמחאה, פגע בחופש הביטוי שלו ובזכותו למחות, מנע ממנו לתעד את מעצרו, עצר אותו בצורה אלימה ולאחר מכן אף הסתיר את המתרחש מעיני חבריו של ניסני וממצלמותיהם.

ניסני תבע את המשטרה בטענה שהשוטר באירוע פגע בחופש הביטוי, המחאה והתנועה של ניסני, וכי מדובר במעצר שווא, כליאת שווא ואף תקיפה.

לאחר המקרה אמנם ננקט הליך משמעתי נגד השוטר על ידי מח"ש והמשטרה, אך הוא הועמד לדין משמעתי בפני דן יחיד ולא בפני ביה"ד למשמעת, בו יושבים לדון משפטנים. לאחר ההליך נקבע כי שהשוטר פעל כשורה, והוא זוכה מעבירת המשמעת שיוחסה לו.

החלטת ביהמ"ש השלום בחיפה סותרת את החלטת מח"ש לאחר ההליך המשמעתי, וקובעת כי אכן הייתה "פגיעה בזכות התובע למחות מחאה שקטה ולא אלימה, הפגיעה בחופש הביטוי שלו, הרחקתו שלא כדין מהכנס, הדרישה ממנו שלא לתעד את האירועים, הגפת התריס במשרד.. כדי שלא יהיו לא ראיו להוכיח את שאריע בחדר, אף בגין מעצרו של התובע והותרתו המעצר לילה שלם.. אני סבורה שעל הנתבעת לפצות את התובע".

השופטת פירטה, כי לא הייתה הצדקה להרחקת ניסני ממקום המחאה, כי לא היה טעם לבקשת השוטר מניסני להפסיק לצלם, כי אכן הייתה קטטה בחדר הסגור בין השוטר לניסני, כי לא היה כל מקום למעצרו של ניסני וכי בגין כל זאת על המשטרה לפצותו.

האירוע התרחש ביום העצמאות תשע"ז (לפני כשנתיים וחצי), עת עמד תום ניסני, ראש אגף הפעילים בארגון 'אם תרצו', עם דגל ישראל בכניסה לאירוע לציון יום הנכבה בקמפוס של אוניברסיטת חיפה שהיה פתוח לערבים בלבד. למרות שנוכחות התובע עם הדגל "לא חרגה ממחאה הולמת בחברה דמוקרטית" כנכתב בתביעה, זימנה האוניברסיטה משטרה על מנת להרחיקו מהמקום.

השוטר רוני כהן, מפקד תחנת דליית אל כרמל, הגיע למקום וביקש מניסני להתפנות. ניסני התלווה לשוטר ללא התנגדות, בעודו מצלם את השוטר ואת המתרחש, בעודו תוהה מדוע הלה מורה להרחיקו מהמקום חרף מחאתו הדמוקרטית. השוטר החל להתווכח עם ניסני על חוקיות הצילום ודרש שיפסיק, ואילו ניסני סירב. לאחר הסירוב ביקש ממנו השוטר להיכנס לבניין סמוך, תוך שהוא מפטיר "תכף אתה לא תוכל לצלם, בוא.. תכף תבין למה, בוא".

בתוך המבנה המשיך השוטר לדרוש מניסני להפסיק לצלם, בעוד חבריו של ניסני צילמו את המתרחש מבחוץ. בתיעוד נראה השוטר מניף ידו לעבר ניסני, וממשיך לדרוש ממנו להפסיק לצלם, בעוד ניסני מסרב. בזמן הזה אנשי הביטחון של האוניברסיטה סגרו את הצילוניות, ובכך לא ניתן היה לראות מה נעשה בתוך החדר.

ניסני המשיך לצלם בתוך החדר את השוטר, שהיכה פעמים מספר שלא כדין בטלפון של ניסני על מנת לאכוף בכוח את דרישתו הלא חוקית. לאחר שאנשי האבטחה סגרו את הצילוניות היכה השוטר פעם נוספת בטלפון, והחל לצעוק לעבר התובע כי התובע דחף אותו, דבר שלא היה אלא אמתלה של השוטר להפגין כוח על ניסני שיפסיק לצלם. לאחר מכן השוטר הפעיל עליו כוח, צעק עליו שהוא עצור והכניס אותו לחדר סגור. כאן הופסק הצילום של התובע, בעוד חבריו מבחוץ לא יכולים לראותו.

בתוך החדר הפנימי דחף השוטר את ניסני על כסאות, וכתוצאה מכך נקרעה חולצתו של ניסני והוא נפגע יד ימין. ניסני הגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים אשר העמידה את השוטר לדין משמעתי, אך הוא זוכה מעברת המשמעת שיוחסה לו. כאמור, ניסני תבע את המשטרה וביהמ"ש פסק כי על המשטרה לפצותו.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו המייצג את תום ניסני מסר: "אירוע זה ממחיש את הגישה הסלחנית של מח"ש ויותר מכך של אגף משמעת במשטרת ישראל לגבי פגיעות מצד שוטרים, ובפרט בכירים כנגד אזרחים. השוטר זוכה בדין המשמעתי למרות שקיימים סרטים שמציגים אותו תוקף את התובע בסיוע של שניים אחרים שמגיפים תריסים".

"גם ביהמ"ש שקיבל את התביעה נקט ביד רכה בכל הנוגע לגובה הפיצוי, תיק זה היה צריך לחייב את המשטרה ב-20 אלף ש"ח לפחות, ולא ב-9,000 ש"ח כולל הוצאות. אנו לא אמרנו את המילה האחרונה בתיק-מעבר לאלימות יש כאן תרבות רמייה ושקר שאחזה במשטרה, ובמקרה זה שוטר שהוא נושא משרה בכירה במשטרה שכתב דוח כזב נגד מרשי וגרם למעצרו. אנו שוקלים את צעדנו להמשך", הוסיף.

במשטרת ישראל לא נתנו לעובדות או להחלטת בית המשפט לבלבל אותם, והמשטרה חוזרת בתגובתה על כך שהיא זיכתה את אותו השוטר בדיון משמעת פנימי זאת למרות שהסרטונים וההוכחות שאושרו בבית המשפט מוכיחות כי השוטר שיקר וכי הוא זוכה לשווא: "לפני קרוב לשלוש שנים הוזעקה המשטרה למקום ע"י מערך הביטחון של אוניברסיטת חיפה בשל חשש כי אזרח מנסה לפגוע בסדר הציבורי. נשוא פנייתכם נעצר לאחר שהפר את הסדר ופגע בפעילות מוסדרת ומאושרת שהתקיימה באזור. עדות לתקינות פעילותו של הקצין ניתן למצוא הן בזיכויו בהליך משמעתי של דן יחיד שנערך לו, והן בהחלטת בית משפט השלום שהורה על הרחקתו של מר ניסני ל-30 יום לאחר שהובא בפני בימ"ש בסמוך למועד המקרה. יחד עם זאת אנו מכבדים את הכרעת בימ"ש, שהחליט לפסוק על פיצוי נמוך בהרבה מזה שנתבקש בכתב התביעה. משטרת ישראל תמשיך לסייע לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם כחוק, הכל תוך שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור, בטיחותו וביטחונו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר