קול דממה דקה • 'באשר תלכי'

דממה. שתיקה ועולם כמנהגו נוהג // מאמר

הכל נראה צפוי, זורם ונינוח. מסע חיים שלרוב מאיר פנים ולעיתים קצת פחות. אך מאחורי הדממה, מאחורי השתיקה הרועמת, זועקת הקריאה על לב השמים • הזעקה! (משפחה)

אילוסטרציה (צילום: יח"צ)

המוני נשים יקרות, טהורות לב וגיבורות רוח, מוצאות את עצמן בסופה ובסערה, בהתמודדות אישית ומשפחתית אדירה השואבת אותם אל מחזות כמעט בלתי אפשריים.

גירושין.

חשבתם פעם כמה תהומות, מהמורות ותלאות טומנת לעיתים המילה הזו?!

דלה באמצעים, חמושה בגבורת רוח וטהרת לב, היא שם. עוד אשה ועוד אחת. מתמודדת, מחזיקה מעמד מול גלי הים התנפצים לרגליה בזעף. היא מחזיקה, מחניקה זעקה, קריאה ולעיתים גם דמעה, בציפיה ובאומץ לנסות ולבנות את הכל מחדש. מהתחלה...

"באשר תלכי" פועלת בחלל הזה במסירות ובגבורה. תומכת, מסייעת, מקשיבה ומעצימה. מלווה יד ביד לאורך המסע הבלתי אפשרי הזה את גיבורות הללו ולילדיהן. היאי מעניקה מרחב חדש ומעצים, המתמודד בגבורה, מביט אל קו האופק ויוצא לדרך חדשה של בניין חיים.

המוני קריאות מתוך הדממה. המוני גיבורות שרויות בחשכה וקוראות אלינו, שרק נאמין, שרק נקשיב וניתן יד . נשמע את הקולות, את שפת הלב, את הנשמה .לא נשאיר אותן לבד!

ניתן להן הזדמנות אמיתית להיבנות ולבנות. חיים מלאים ממתינים לנו היום.

בחברה החרדית המושג גירושין היה מעין טאבו במשך שנים רבות. גם אם מישהו התגרש, הדבר נעשה בשקט ושאיש לא ידע. כיום, מראים נתוני הסטטיסטיקה, כי ישנה עליה באחוזי המתגרשים בקהילות החרדיות השונות אם כי ההתמודדות עדיין קשה מנושא. בתהליך גירושין נאלצת האישה פעמים רבות להתמודד עם ביקורת חברתית קשה שעשויה להגיע עד מצב של בידוד מוחלט, חרם משפחתי, היעדר תמיכה נפשית וכלכלית, סחיטה, בריונות, וחוסר ידע מוחלט על זכויות חוקיות שמגיעות לה.

בעקבות חוויה אישית שלה, הקימה פייני סוקניק את עמותת "באשר תלכי", שמטרתה הענקת מענה וליווי לנשים בשלב גירושין. מדובר ביוזמה חסרת תקדים שהביאה לשינוי שיח ושינוי תפיסה מחשבתית שהיתה מקובלת במגזר החרדי. הקמת העמותה מהווה למעשה כתובת שהיא בית לכל דבר: סיוע משפטי, מידע על זכויות, תמיכה נפשית ואף סדנאות מעשיות כדי לדעת לחיות לבד. העמותה שצמחה בתוך המגזר החרדי, ומלווה על ידי צוות מוביל ועשרות מתנדבות ומתנדבים יוזמת שינויים הכרחיים ומייצרת תהליכים מאחורי הקלעים, בשקט, שלא לגרום לזעזועים נוספים לאישה החרדית המתמודדת. מטרת העל של 'באשר תלכי' היא לגרום לשינוי המציאות הקשה עבור הנשים ובני משפחותיהן.

היחודיות של באשר תלכי , בין שאר הארגונים היא בין השאר בעובדה שהיא נותנת מענה הוליסטי בתוך תקופת הגירושין ולא רק אחר מתן הגט. (תהליך שלוקח בין חודשים לשנים ארוכות) , בכך שהיא ארגון ארצי המלווה נשים וקבוצות בתוך הקהילות החרדיות בכל רחבי הארץ ובעובדה שהיא מהווה בית תומך ומלווה גם לנשים צעירות גרושות ללא ילדים. המנסות לשקם את חייהן לאחר חווית נישואין קצרה אך טראומטית.

פעילות העמותה

"באשר תלכי" מבוססת על פעילות התנדבותית, ויוזמת קורסים, סדנאות, טיפולים, מסיבות ואירועים שונים עבור נשים הנמצאות בשלב הסבוך של חייהן. לעתים זו תהיה סדנת הנדיוומן, כדי שלא יפלו לניצול בעלי מקצוע וכדי לחזק אותן מוראלית, ולעתים זו תהיה מסיבה בלי סיבה, כי מגיע להן לצאת ליהנות. יש כמובן קבוצות תמיכה, מערך טיפולים רגשיים, מפגשי העצמה, הפנייה לבעלי מקצוע עבור הנשים או ילדיהן, ומעל לכל סיוע משפטי לכל אורך הדרך.

לתרומה כנסו >>

הרבנית ימימה מזרחי בקריאה לעזרת הארגון

על הסיוע המשפטי של באשר תלכי:

עמותת 'באשר תלכי', מפעילה עשרות עורכי דין בהתנדבות, כאשר מטרת העל שלהם היא לסיים את הסכסוך בין בני הזוג בצורה הטובה ביותר כפי שניתן. מתוך עיקרון, פועלים מתנדבי 'באשר תלכי' להנמכת האש בזמן התהליך, אינם נוקטים צד כזה או אחר נגד בן הזוג חלילה, ופועלים מעבר לאופן המקצועי הנדרש, גם ברמה אישית ערכית – לוודא שדרכה של האישה תהיה לסיים את התהליך מתוך אנושיות ואכפתיות עד כמה שניתן בכל מקרה לגופו.

על מנת להמשיך לייצר את התהליך המדהים של "באשר תלכי", שיצר מעגל השפעה על מאות משפחות במגזר החרדי, זקוקה העמותה גם למשאבים כספיים ותרומות, לאפשר פעילות מקצועית בשטח. יותר מ-2500 נשים חרדיות כבר נעזרו בסיוע כזה או אחר של 'באשר תלכי', ומספר הנשים שמחכות לקבל מענה רק הולך וגדל

מכתבי התודה זורמים יום וליל אל משרדי העמותה ומשמשים עדות חתומה בדמעות, על הפעילות.

"פייני היקרה. רציתי לספר לך באופן אישי שהתארסתי עם _______ בחור מהמם עם יכולות רגשית וקוגנטיבית מפותחת מאוד. עשינו ביחד תהליך שמשלב היכרות מהמון זוויות וחלק מהפגישות היו גם אצל אנשי מקצוע. בחיים לא האמנתי שאוכל להגיע להגיע לרגע הזה בכ"כ שלמות, שלוות נפש ושמחה.

לתרומה כנסו >>

בשבילי זו נקודה של סגירת פרק בחיים ופתיחה של פרק חדש, וזו הזדמנות בשבילי להודות לך על כל התקופה שהיתה. זכות בשבילי להכיר אישה מדהימה כמוך, הרצון שלך להיטב ולעשות טוב, כל הפעילות של הארגון ובעיקר המפגשים של קבוצת הצעירות נתנו לי לעבור את הפרק הזה של החיים בצורה בריאה, חוויתית בתחושה של שייכות וביחד. עברתי גם סדנאות של פרק ב' שהותאמו ספציפית לגרושות ללא ילדים ונתרמתי מהן המון.

לקחתי את המילים שלך, להכיר בפחד אבל לא לתת לו לנהל אותי, ללכת איתו יד ביד קדימה. למדתי לצאת מהמשבצת ומאזור הנחות שלי ולצעוד קדימה, קבלתי בונוס של התקדמות בכל תחומי החיים. למדתי לקחת את התקופה הזו ולמנף אותה למקום טוב, בונה, מקדם. בכל שלוש השנים האלו, הלכתי לטפל ולהכיר את המקומות התקועים שלי, השלמתי בגרויות, סיימתי תואר ראשון, ירדתי 15 ק"ג, עשיתי דברים שעושים לי טוב והכרתי את עצמי בסקלה רחבה ומאפשרת. במובנים מסוימים נולדתי מחדש.

תמיד הערכתי, תמיד הכרתי את הצורך של הארגון החשוב הזה ואת כל מה שאת עושה ועשית למעני ולמען כל אחיותינו לסטטוס.

רוצה להודות לך באופן אישי, אין לי ספק שללא הארגון שהקמת וכל ההיכרויות שלי עם שאר הבנות והפתיחות והקבלה שנושבת, לא הייתי במקום שנמצאת בו היום .

מתפללת עבורך רק לטוב ושתמשיכי תמיד להיות מהנותנים, להיות במקום המיטיב ותזכי לס"ד בכל מה שתעשי בחיים האישיים והארגוניים".

לתרומה כנסו >>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר