"אדישות ושאננות"

בחירות שלישיות - בתוך שנה? לתלמידי הישיבות זה נמאס

עולם הישיבות ומערכות בחירות הלכו תמיד שלובי זרועות, כשעולם הישיבות מספק כוח אדם טרי ורענן למטות הבחירות הסוערים - אך נדמה, כי לקראת הסיבוב השלישי של הבחירות - לא עוד (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: Nati Shohat/Flash90)

עולם הישיבות ומערכות בחירות הלכו תמיד שלובי זרועות, כשעולם הישיבות מספק כוח אדם טרי ורענן למטות הבחירות הסוערים, ומערכות הבחירות מספקות לתלמידי ישיבות תעסוקה מהנה, כשרה ומועילה לבין הסדרים, כשלעתים גם מתן שכרה בצידה.

טובי האברכים נזכרים בערגה בימי עלומיהם, ימים בהם השתתפו במערכות הבחירות הסוערות אז יכלו להוציא מרץ ולפרוק אגרסיות בכשרות ובהיתר.

אחד הקודקודים של מטה הבחירות ב'דגל התורה' משתף אותנו בזכרונותיו: "ימי הבחירות היו הימים הכי יפים שלי בישיבה. מבחור ממוצע, הפכתי למרכז העניינים. כבר אז הייתי בקשרים טובים עם ראשי המפלגה, מה שעזר לי לסדר ג'ובים שווים לחבריי לוועד (משקיף קלפי בבני ברק ואחראי על חלוקת הסנדוויצ'ים למתנדבי המפלגה. א"ר), ולהעביר את אותו זמן חורף בתחושת שליחות תוך תעסוקה תמידית".

בחורי ישיבות חוגגים במוצאי הבחירות בירושלים. ארכיון (באדיבות המצלם)

כל זה שייך לעבר הרחוק ואפילו לעבר הקרוב, אך לפני שנה. אם בבחירות סבב א' בשנה שעברה, המשגיחים של עולם הישיבות חששו מסיום הזמן שבועיים קודם, ומאווירת קלות הראש האופפת את תקופת הבחירות - הרי שבסבב זה חל מיאוס מההתבוססות החוזרת ונשנית בביצה הפוליטית.

ממסדרונות עולם הישיבות עולה דממה ואדישות מוחלטת בכל הנוגע למערכת הבחירות השלישית. כך מתאר חיים (שם בדוי), תלמיד ועד רביעי בישיבת 'תושיה' בתפרח, את המתרחש בימים אלו בישיבה: "נמאס לנו מלהתעסק בפח האשפה הפוליטי הזה. יש בחורים בודדים שמתעדכנים בצורה כזו או אחרת, ומדווחים לכולם אם קורה משהו דרמטי. נגיד, מה שקרה עם סמוטריץ' ופרץ העסיק אותנו בחדר אוכל אבל לא הרבה מעבר".

כותב השורות מעיד על עצמו שזכה לקבל יותר משיחה אחת בתקופה האחרונה. ה'חברמנים' של 'עטרס' ו'סילבר' מנסים לעקוף דרכי את המערכת ולהשיג לעצמם ג'וב שישתלם בכיס במערכת הבחירות הקרובה. ספוילר: "לא הבטחתי כלום לאיש".

לעומת זאת, בישיבות הספרדיות הגישה שונה. שם, העיסוק בבחירות נוכח גם בסבב זה. אם תשאל אסטרטג מצוות הקמפיין של ש"ס הוא יתלה זאת בכריזמטיות של יו"ר ש"ס השר אריה דרעי שאינה נגמרת בסיבוב אחד או שניים, ומצליחה גם בפעם השלישית לסחוף אחריה את הדור הבא של מצביעי ש"ס.

ובחזרה לעולם הישיבות הליטאי. ישיבת רש"י ידועה תמיד כמעורבת במיוחד בפעילות המפלגה, ראש הישיבה הרב מילצקי מחדיר בתלמידיו אמונת חכמים ורוח ליטאית סוחפת, ומתיר להם בסמוך לבחירות לעסוק במיטב הפעילות הנחוצה. הפעם, מספרים לנו תלמידים: "בחורים לא מתעניינים במה שלא מעניין ת'רב. אם הרב יגיד לנו לפעול בשביל ג' אנחנו נצא. אבל עכשיו, זה לא מעניין אותנו".

אבי, ועד חמישי בישיבת חברון, מספר: "הפוליטיקה הפנים חרדית מעולם לא העסיקה אותנו כל כך. ב'חברון' מתעניינים דווקא בפוליטיקה הכללית אולי גם קצת בספורט בין הסדרים, כך שאין חריג בבחירות, ובוודאי שלא בבחירות הללו".

אבי מוסיף בנימה אישית: "יש לי תחושה שהתרדמת מסוכנת למפלגות החרדיות וטובה לעולם הישיבות. אמנם הבחורים שקועים בלימוד, אבל השאננות עלולה להתהפך על המפלגות החרדיות".

לסיכום, מתוך המפלגות החרדיות נשמעת צעקה: "חייבים לעורר את השטח או כמו שאמרו פעם קודמת 'כל קול קובע' כך גם הפעם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר