היסטוריה ואקטואליה

לכבוד ט"ו בשבט: טיול ב"גבעת התיתורה"

לקראת ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, יצא ישראל שפר לאחד המקומות הקסומים ביותר בארץ, כדי לראות את הפריחה הנפלאה באחד המקומות שאפוף ניחוחות היסטוריים (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
גבעת התיתורה (צילום: ישראל שפר)

לקראת ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, יצאתי עם קבוצת מטיילים לשבילי ארצנו הקדושה, לאחד המקומות הקסומים ביותר, כדי לראות את הפריחה הנפלאה ואת מאמר חז"ל "בְּאֶחָד בִּשְׁבָט, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ" (ראש השנה א א). לא רבים יודעים שהמחלוקת על התאריך תלויה במציאות, האם עברו רוב הגשמים מתחילה השנה החדשה, ובזה תלויה פריחת הפרחים והפירות.

עשינו את צעדינו ל"גבעת התיתורה" בפאתי העיר מודיעין הצופה על נוף מקסים ביותר. זה שאבותינו חז"ל הקדושים התגוררו במקום - זוהי עובדה שאיננה ניתנת לוויכוח. המקווה העתיק בגבעה נותן לנו הוכחה מוצקה לענין, גם מחילות המסתור מימי מרד בר כוכבה בה זחלו אבותינו הינה חוויה יוצאת דופן.

(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)

ישנם חוקרים הסבורים שזו העיר מודיעין ההיסטורית, שברחובותיה מתתיהו כהן גדול הניף את נס המרד וקרא "מִי לַ-ד' אֵלָי!", וממש פה התחברו אליו "גִבּוֹרִים וטְהוֹרִים, מְעַטִּים צַדִּיקִים וחַלָּשִׁים שניצחו את היונים הּטְמֵאִים והרְשָׁעִים", כדברי מחבר "על הניסים", ומלכות ישראל חזרה לשכון בבית המקדש מעל מאתים שנה (כלשונו של הרמב"ם).

הגבעה ממוקמת על הדרך לירושלים, שלמעשה כבר בימי אדם הראשון התגוררו בה (התקופה הכַלְקוֹליתית). מסתבר אגב, שבעת העלייה לרגל לבית המקדש עברו במקום המוני עולי הרגל וטבלו במקווה הגדול שנבנה לצורך זה. לא רק מקווה מהודר ישנו במקום, מעל 180 בורות מים ישנם בגבעה - מהם שתו תושבי האזור עד שנת תש"ח.

(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)

מדוע הגבעה מכונה "תיתורה"?

בתקופה הצלבנית (1099-1260) שכנה על הגבעה מצודת דרכים שהגנה על הדרך ושמה: טרנטה. לימים שובש השם על ידי ערביי המקום שקראו לגבעה "קלעת א-טנטורה" - שפירושו בערבית מצודת המגבעת המחודדת, לימים הכפר הערבי במקום כונה "אל בורג'".

בקום המדינה חברי ועדת השמות הממשלתית קבעה את השם 'תיתורה', שפירושו: שולי המגבעת, שם המזכיר את צורת הגבעה, וגם מצלצל את השם הקודם שהוא טנטורה-תיתורה.

(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)

מהגבעה, נשקף נוף מטריף על כל האזור. ביום של ראות טובה ניתן להשקיף על העיר רמאללה, נבי סמואל, מישור החוף, אשדוד ואפילו על עזה.

גובהה הרם של טנטורה, גרם לכך שבכל המלחמות בארצנו, ננטש קרב עז על הגבעה, המפורסמת בהם היא בשנת 1917. במרומי הגבעה התנחלו פרשים אוסטרלים, ובחודש טבת בלילה נטול ירח החלו הטורקים לתקוף אותם, האוסטרלים החזירו מלחמה שערה, ויותר מ-100 חיילים טורקים נהרגו בקרב. בשנת 2012 נערך שחזור צבעוני ע"י עמותת מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל, שבו הגיעו פרשים אוסטרלים לחנוך שלט המספר את קורות אבותיהם בארץ הקודש.

(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)

קרב תש"ח - הקו הירוק

הגבעה משקיפה על הקו הירוק שהיווה גבול במשך 19 שנים בין מדינת ירדן לישראל. הגבעה נכבשה בחודש תמוז תש"ח במסגרת מבצע לרל"ר של חטיבת יפתח שמטרתה הייתה לכבוש את לוד רמלה לטרון ורמאללה.

לאחר כיבושם של העיר לוד ורמלה, חששו הערבים שצה"ל ימשיך לכבוש את לטרון ורמאללה, ולכן כוחות ירדנים גדולים ניסו לכבוש את "גבעת התיתורה" ובכך למנוע את המשך המבצע.

בחסדי ה' כוחותינו ניצחו, והגבעה נשארה מאז ועד הלום תחת שלטון יהודי, כוחותינו ספגנו 3 אבדות לעומת 30 הרוגים של הירדנים, תוצאות קרב אל בורג' קבעו את מיקומו של הקו הירוק באזור, מה שמשליך השלכות פוליטיות עד היום.

(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)
(צילום: ישראל שפר)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר