בסיום הש"ס

זאנוויל וישראל אדלר עם היצירה של מונה

היצירה בוצעה במעמד הסיום בארה"ב לראשונה ע"י זאנויל ויינברגר וישראל אדלר, מקהלת 'מלכות' ו'שירה' יחד עם 'יידישע נחת', בליווי תזמורת 'המנגנים' ו'פרייליך'. צפו (מוזיקה)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

יצירה כזו לא נכתבה כבר שנים רבות: מונה רוזנבלום חשף לקראת מעמדי סיום הש"ס של דרשו במחזור הי"ב יצירה מוזיקאלית חדשה ומרגשת, שבוצעה במעמד סיום הש"ס של דרשו בניו ג'רזי ארה"ב בט"ו בשבט, תש"פ.

היצירה "בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם" שמה, שכמוה לא נשמעה במוזיקה החסידית שנים רבות, נמשכת לאורך של 13 דקות, כוללת קטעי חזנות, רגש ושמחה משולבים בצורה אומנותית.

המילים ליצירה המונומנטלית לקוחים ממשא קודשו של האדמו"ר בעל ה'אמרי אמת' מגור במעמד ההיסטורי שהתקיים ב"כנסיה הגדולה" הראשונה בווינה באלול תרפ"ג, שבה נשמעה לראשונה קריאת הקודש להתחיל בלימוד הדף היומי. ואכן בא' בתשרי תרפ"ד, החל המחזור הראשון בלימוד הדף היומי.

לדברי גורמים המעורים בעולם המוזיקה החסידית, "מדובר ב-12 דקות של גאונות מוזיקאלית צרופה שטרם נראתה כמותה. מונה הביא לכאן את השיא שלו, והיצירה נעה בין קטעי חזנות מרטיטים, קטעי שמחה ומארש שמחים, כשהכל מוגש בצורה יוצאת דופן, ובווירטואוזיות מדהימה".

היצירה בוצעה במעמד הסיום בארה"ב לראשונה ע"י ר' זאנויל ויינברגר ור' ישראל אדלר, מקהלת 'מלכות' ו'שירה' יחד עם מקהלת הילדים 'יידישע נחת', בליווי תזמורת של 25 נגנים 'המנגנים' ו'פרייליך'.

כאמור היצירה מבוססת על משא הקדוש שנשא מרן בעל ה'אמרי אמת' בשנת תרפ"ג בווינה, שעודד דחף וקרא לציבור היהודי בכל התפוצות, לחזק את יסודות הדת. "אני קורא לאספה זו בלשונו של רבינו יונה ע"ה, בשערי תשובה שבהתאסף ראשי עם וקהילות הקודש לעבוד את השי"ת ומסכימים הסכמות להעמיד להם מצוות, הנה הם מקדשים את השם יתגדל ויתקדש, שנאמר ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם, יחד שבטי ישראל", פתח הרבי ואמר.

"ועוד נאמר, נדיבי עמים נאספו עם אלקי אברהם כי לאלקים מגיני ארץ מאד נעלה. נקראו ישראל עמים מפני שהם י"ב שבטים, וכל שבט נקרא עם, שנאמר עמים הר יקראו, והם עם אחד לעבוד את השם, מאוד נעלה, שהקב"ה מתעלה ומתהלל בעולמו, באסיפותם ועבודתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר