בתום דיון סוער

מליאת הכנסת אישרה את בקשת החסינות של ח"כ חיים כץ

ברוב של 63 מול 42 מתנגדים ושני נמנעים, אישרה מליאת הכנסת לפני זמן קצר את הצעת ועדת הכנסת לקביעת חסינות בפני דין פלילי לחבר הכנסת חיים כץ - שתקפה רק עד הבחירות (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
כץ נואם - וההצבעה על חסינותו (צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן. וידאו: ערוץ כנסת)

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (שני) את בקשת החסינות של ח"כ חיים כץ (הליכוד). הבקשה אושרה ברוב של 63 מול 42 מתנגדים, ותקפה עד אחרי הבחירות, אז תושבע הכנסת ה-23 ובקשת החסינות תידרש לאישורה מחדש בכנסת.

ברוב של 63 מול 42 מתנגדים ושני נמנעים - חברי הכנסת מיכאל ביטון וצביקה האוזר מ"כחול לבן" - אישרה מליאת הכנסת לפני זמן קצר את הצעת ועדת הכנסת לקביעת חסינות בפני דין פלילי לחבר הכנסת חיים כץ.

הוועדה המליצה למליאה לאשר חסינות לח"כ חיים כץ בשתי עילות. בעילה הראשונה, לפיה המעשה בוצע במילוי התפקיד כחבר כנסת ולכן חלה החסינות המהותית. תמכו 62 חברי כנסת, 43 התנגדו ו2 נמנעו. בעילה השנייה לפיה ועדת האתיקה כבר קיבלה החלטה בעניין, העבירה בוצעה במשכן הכנסת והאינטרס הציבורי לא ייפגע מאי ניהול הליך בפלילי, תמכו 63 חברי כנסת, 42 התנגדו ואחד נמנע.

לפני ההצבעה פנה ח"כ חיים כץ לחברי הכנסת ואמר: "אני אדם שפיו וליבו שווים, אדם ישר מאוד ומכבד את מילתי. כך חינכתי וגידלתי את ילדי, לא זוכר מתי שיקרתי לאחרונה ואינני מתכוון לשקר היום".

כץ הוסיף ואמר כי: "החוק עליו אנחנו מדברים לא נועד לחול רטרואקטיבית, שקל אחד לא נכנס לכיסי מהחוק הזה וגם לא לכיסו של מוטי בן ארי. החוק הזה נועד להיות תמרור אזהרה ולמנוע תספורות עתידיות. במובן זה, כל אזרחי המדינה נהנו ממנו בשיעור שווה".

"אני מקבל שטעיתי," הודה כץ במליאה. "כפי שגם קבעה ועדת האתיקה של הכנסת - שהיה טעם לפגם מטעמי נראות, בכך שלא אמרתי שמוטי חבר שלי, ואני מצטער על כך".

בסיום דבריו, הדגיש כץ: "לא באתי לבקש מכם היום חסד או רחמים. לא באתי לבקש טובה אישית. היום אנחנו מצביעים על חופש הפעולה של חברי הכנסת - יכולתם של חברי הכנסת לחוקק חוקים, להביע דעות, להתנהל ללא חשש ומורא. למלא את לב התפקיד שלנו שעבורו התמודדנו ולשמו נבחרנו לכנסת. אי הענקת חסינות מהותית היום משמעותה פגיעה בחופש הפעולה של חברי הכנסת".

במהלך הדיון על בקשת החסינות, התפתח ויכוח בין ח"כ יאיר לפיד לבין ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. לפיד תקף ואמר: "במקום שנשב פה ונקיים דיון על החינוך המיוחד שנמצא במשבר ועל מיטות אשפוז ועל התחבורה, אנחנו שוב מתכנסים כאן לדבר הזה שחבר קואליציה שחשוד בפלילים הולך לבית המשפט והוא יחזור מבית המשפט לקואליציה שבה יש ראש ממשלה עם שלושה תיקים חמורים שרצה גם הוא את החסינות שלו."

ח"כ זוהר הגיב לדבריו ואמר כי לפיד מתנהג בצביעות. ""הטהרנות והצדקנות שלך מר לפיד, באמת חוצה גבולות וצבועה ברמות שקשה לתאר".תקף זוהר. "אצלך במפלגה יושבים אנשים שרק אתמול פורסם לגביהם בערוץ 13 תחקיר מאוד מעניין על פרשת הדלפות שהיה מעורב בהם היועמ"ש והרמטכ"ל. ועל זה אתה לא מדבר, זה נקי. בני גנץ, יש סיפור מאוד מעניין, פרשת המימד החמישי, אף אחד לא רוצה להזכיר".

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ עלה לדבר בסיום הדיון והגיב לדבריו של ח"כ זוהר: "מילה אחת ממה שאמרת בנושא המימד החמישי לא הייתה מדויקת לא נכונה, הכול שקרים אבל קל לפרסם". גנץ אמר בדבריו כי לאור איך שהדברים נעשים, הוא מתכנן להקים צוות מקצועי שידון בחסינות לחברי כנסת מבלי מעורבותם של פוליטיקאים: "אפעל לאחר הבחירות להקים ועדה חיצונית מקצועית ייצוגית, כולל חברי כנסת לשעבר, על מנת להביא את האילוצים של המחוקקים לדיוני הוועדה עצמה אבל זאת תהיה ועדה שהיא לא תלויה בחברי הכנסת המכהנים".

בספסלי האופזיציה נשמעה ביקורת על רה"מ שנכנס למליאה להצביע דקה לפני ההצבעה, זאת, למרות הסכם קיזוז שהיה לו, לטענתם, עם ח"כ תמר זנדברג שילדה את בנה. לדברי ח"כ ניצן הרוביץ ממרצ: "נתניהו הופיע לפתע במליאה והצביע בעד חסינות לחיים כץ, למרות שהיה מקוזז עם ח״כ תמר זנדברג, שילדה אתמול. זה נוכל. אין שום ערך להתחייבויות שלו".

מהליכוד נמסר לאחר בתגובה כי "ראש הממשלה לא היה מקוזז בהצבעה. אתמול רק נבדקה האפשרות".

השר יריב לוין התייחס להליך הענקת החסינות בנאומו במליאת הכנסת: "החסינות היא כלי של הכנסת בין השאר כדי למנוע התערבות משפטית בעבודתם של חברי הכנסת. בזה שההחלטה חוזרת אל בית המשפט, ונוגדת את הרעיון שחברי כנסת יכולים לפעול ללא מורא. מן הבסיס נכון היה שהתערבות מהותית של בית המשפט בהחלטה להעניק חסינות תתכווץ למינימום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר