בחירות 2020

הקרב על הקול החרדי: השמאל מול הימין

המודעות באידיש של 'הרשימה המשותפת' בניסיון לקרוץ לחרדים הקיצוניים האירה זרקור על מאמצי השמאל להשפיע על המצביע החרדי - מול מאמצי המניעה של הימין (אקטואלי)

חרדי מצביע (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

תושבי בני ברק הופתע לגלות השבוע מודעות בשפת האידיש, הפונות אל הקהל החרדי ומנסות להפציר בו לתת את קולו למען הרשימה הערבית המשותפת – "פארייניקטע רשימה", כלשון המודעה, בנימוק שהרשימה הזו היא היחידה שבאמת תפעל נגד גזירת הגיוס: "דיין שטימע קעגן גזירת הגיוס" ("הקול שלך נגד גזירת הגיוס").

המודעה, שמנסחיה זכו לכאורה למשת"פים מתוכינו, פונה לכמה קהלים – קנאים, אנשי 'הפלג הירושלמי' ואף מספר חסידויות קנאיות – שבשנים האחרונות עזבו את המפלגות החרדיות מתוך זעם על התנהלותן בסוגיית 'חוק הגיוס'.

אך מסתבר שאין זו פעולה יחידה שנעשית כדי להעביר קולות מהציבור החרדי לטובת מפלגות השמאל. "מסתבר שיש בציבור החרדי לא מעט תמימות בכל הנוגע לשמאל פוליטי ומדיני", אומר עסקן שמעורב בפרשה ל'כיכר השבת'.

לדבריו, "במשך עשרות שנים הצליחה התקשורת הישראלית ליצור מצג שווא, לפיו החכמה כולה היא נחלת השמאל – השכלה גבוה, אקדמיה ואינטלקטואלים ציבוריים – בעוד שהימנים מוצגים כעדר בוטה של נבערים, 'ביביסטים'. אין פלא שהתפיסה הזאת חלחלה גם לתוככי הציבור החרדי, ובוודאי לאלו שנוטלים פסיעה אל החברה הישראלית על רבדיה".

בשנים האחרונות – ובפרט במערכת הבחירות הנוכחית – נראה שיש לא מעט חרדים תמימים שנופלים ברשת. השמאל תובע לעצמו מונופול על העזרה לחלש, ובכלל זאת אף מבטיח סיוע לעולם התורה תוך שהוא מציין סיסמאות הלקוחות מהתורה.

מול פעולות השמאל והקרנות שמסייעים לכך, קמו ארגוני ימין שמשיבים מענה, בהם "קרן תקווה" - העוסקת בבירור רעיונות מימין ומוכיחה שגם לגישה השמרנית למשפחה, לקהילה, למדינה ולכלכלה יש חכמה עמוקה.

רוב אנשי הקרן הם אנשים דתיים שומרי תורה, ויש לה אף פעילות חרדית - כולל כתב-העת 'צריך עיון' שמאפשר שיח פנים-חרדי המבקש להתמודד עם הסחף מבחוץ.

מי שמנהל את המחלקה החרדית הוא הרב יהושע פפר, המשמש גם כרב קהילה ור"מ בישיבת 'חדוות התורה', שמעט מרגיע את החששות. "הציבור החרדי הוא עדיין ימני. מאד. כך עולה מכל הסקרים שנערכו בשנים האחרונות, וביחס לכל תחומי המדיניות, המגזר החרדי אינו נופל בקלות למלכודות המילוליות, לא פלא שח"כים חרדיים מצהירים שוב ושוב שלא יתמכו בממשלת שמאל".

עם זאת, הוא מדגיש שיש צורך בערנות: "מנגד, עבור מי שחשוף למסרים מבחוץ – וכיום מדובר בציבור ענק – חשוב לרכוש את הכלים הנחוצים כדי לעמוד מול הסחף האינטלקטואלי. כן חשוב לעמוד ולחזק עקרונות פנים-חרדיים, שבקלות נאבדים ברוחות מחוץ, אלה הבאים לחנך אותנו מחדש".

"לפחות בשלב הזה", הוא מסכם, "אין סיבה להיבהל מניסיונות השכנוע. מה גם שרוב הציבור החרדי מצביע רק על פי דעת רבותיו, גדולי הדור שליט"א. אבל הערנות חשובה, ולא רק בימים של ערב בחירות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר