מחקר: יציאה מהשגרה עושה פלאים למוח שלכם

שגרה מספקת לנו יציבות אך חשוב גם לרענן אותה - לנסות דברים חדשים, לאמץ שינויים, להיות ספונטניים ולצאת מאזורי הנוחות שלנו - ולא רק כדי שהחיים יהיו מעניינים. זה פשוט טוב למוח שלנו (אימון אישי)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

יש סיבה שאנחנו דבקים בשגרה. היא מספקת לנו מבנה, עקביות ותחושת נוחות, במיוחד כאשר החיים עמוסים במיוחד: עבודה, לימודים, חובות משפחתיות, פגישות, חשבונות, עבודות בית, ספורט, מנוחה וחוזר חלילה. לפעמים גלגל הרוטינות של החיים מעסיק אותנו כל כך, שאין לנו ברירה אלא לשלוט בהופעה הפרטית שלנו ולהחליט איך תראה.

אבל חשוב גם לרענן את העניינים. עלינו לנסות דברים חדשים, לאמץ שינויים, להיות ספונטניים ולצאת מדי פעם מאזורי הנוחות שלנו - ולא רק כדי שהחיים יהיו מעניינים. זה פשוט טוב למוח שלנו.

תוצאות ממחקר מדעי, שפורסם לאחרונה בכתב העת "גרונטולוגיה: מדעים פסיכולוגיים ומדעי החברה", מציעות כי חשיפה למגוון פעילויות מגוונות לאורך כל שנות הבגרות, יכולה להגביר את התפקוד הקוגניטיבי ולהאט את סימני ההזדקנות הקוגניטיבית, כמו אובדן זיכרון וירידה ביכולת לעבד מידע. בקיצור: ספונטניות ומגוון יכולים לעזור לשמור על המוח בצורה עצמאית, אפילו עם הזדקנותנו.

במחקר זה, חוקרים מאוניברסיטת דרום פלורידה רצו לבחון "קשרים בין גיוון בפעילות לבין תפקוד קוגניטיבי לאורך הבגרות". ההשערה היתה כי עיסוק במגוון רחב של פעילויות יומיומיות גירה את הנפש, על ידי דרישה מאנשים להסתגל למגוון מצבים ובסופו של דבר, שיפר את התפקוד הקוגניטיבי.

במהלך תקופה של שמונה ימים, נסקרו 732 אנשים על תדירות השתתפותם בשבע פעילויות יומיומיות טיפוסיות, כולל עבודה בתשלום, בילוי זמן עם ילדים, פעילויות פנאי ופעילויות גופניות. עשר שנים לאחר מכן, אותם משתתפים סיפקו שוב את נתוני הפעילות שלהם.

באמצעות המבחן הקצר לקוגניציה של מבוגרים בטלפון (BTACT), החוקרים צפו וניתחו את יכולותיהם הקוגניטיביות בהתאמה ובהשוואה, כגון טווח זיכרון, זיכרון מילולי, שטף מילולי, תשומת לב, מהירות העיבוד ויכולת נימוק. הם מצאו ש"התפקוד הקוגניטיבי, התפקוד המנהלי והזיכרון האפיזודי היו טובים יותר" בקרב אנשים שהשתתפו במגוון פעילויות רחב יותר, או שלוחות הזמנים שלהם כל יום לא היו זהים זה לזה והם היו בעלי תפקוד קוגניטיבי גבוה יותר מאשר אנשים שדבקו בשגרה זהה או צמצמו את מגוון הפעילות שלהם לאורך זמן.

בקיצור, ככל שמתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל ולוח זמנים מגוון (כמיטב יכולתכם, כמובן). זוהי תזכורת טובה לחוות מבחר דברים כל יום, גם אם הם קטנים: בפן החברתי, המרגיע, התובעני מנטלית, הפיזי, האנליטי והיצירתי. למוח שמח ובריא, שמרו על חיים מעניינים וספקטרום פעילויות רחב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר