דרמה פוליטית

בכחול לבן מתכננים: הדחת נתניהו, בסיוע איווט והמשותפת

בעקבות הנתונים הכמעט-סופיים מספירת הקולות, המלמדים על 58 מנדטים בלבד לגוש ימין-חרדים, סיכוייו של נתניהו להקים ממשלה פוחתים דרמטית, ויריביו כבר זוממים את הדחתו המהירה (אקטואלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה הערבית המשותפת), אישר היום לראשונה בקולו את התסריט מפניו חושש נתניהו יותר מכל. בראיון ל'רדיו ללא הפסקה' אמר הח"כ כי הוא וסיעו יסכימו לחבור ל'ישראל ביתנו' של ליברמן וסיעות השמאל האחרות, כדי לאשר עם כינון הכנסת חוק שיאסור הטלת הרכבת ממשלה על מי שהוגשו נגדו כתבי אישום.

בכחול לבן כבר מצהירים כי החליטו לנסות ולהעביר בתקופת הביניים של המשא ומתן הקואליציוני חוק שימנע מאדם עם כתב אישום לכהן כראש ממשלה (חוק נתניהו), וממתינים לתשובת ליברמן כדי לדעת אם יש רוב למהלך.

ברקע כל זה, ייגיעו ראשי מפלגות הימין והחרדים, בשעה 14:00, ללשכת ראש הממשלה, לפגישה מיוחדת עם נתניהו.

במקביל, יו"ר שס השר אריה דרעי הגיב בחריפות למהלך המתוכנן, ואמר: "הרעיון להעביר לאחר הבחירות ואחרי שהציבור אמר את דברו, חוק אישי שימנע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה הוא חרפה ושבירה של כל כללי המשחק של המערכת הפוליטית. כחול לבן מוכנים להקריב את טובת המדינה ואחדות העם על מזבח השנאה האישית לנתניהו שמאחדת בינם לבין ליברמן והרשימה המשותפת".

"חשבתי שהם למדו לקח מהמכה שספגו בבחירות ש'רק לא ביבי' אינה אג'נדה ואינה תכנית עבודה. עדיין לא מאוחר להתעשת!", סיים יו"ר ש"ס דרעי.

דרעי אופטימי, אתמול (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ההחמרה במצבו הפוליטי של נתניהו באה כמובן בעקבות נתוני ועדת הבחירות המרכזית, המלמדים כי גוש הימין-חרדים עומד - וכנראה כך גם יישאר - על 58 מנדטים בלבד, מה שמותיר 62 מנדטים ברשות מפלגות ה'אנטי-ביבי'. גם אם הימין יעלה ל-59, עדיין יהיה רוב בן 61 אצבעות לחוק כזה, שכבר זכה לכינוי 'חוק נתניהו'.

עוד מתברר, לפי נתוני וועדת הבחירות, כי צריך להתרחש נס על מנת שגוש הימין יעבור את רף ה-58 מנדטים, מה שאומר בפועל, כי סיכוייו של בנימין נתניהו להקים ממשלת ימין מזעריים, היות ובשביל אופציה כזו עליו להשיג שלושה עריקים ממחנה המרכז-שמאל.

מעבר של שלושה עריקים יהיה כמעט בלתי אפשרי, אלא אם תעבור סיעה קטנה בשלמותה, דוגמת ישראל ביתנו או סיעת העבודה-גשר.

השם המוזכר ביותר, מהסיעה האחרונה, הוא זה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, כשהעסקה המדוברת היא תמיכת הימין באביה דוד לוי לתפקיד נשיא המדינה הבא - אך הח"כית מכחישה זאת. "מכל הידיעות שהיו, אין דובים ואין יער. אין ולא היו כלל מגעים עם גורמים פוליטיים כלשהם. כל מה שהתפרסם עד כה בעניין הוא לא יותר מאשר הפרחת בלונים וספינים. גם הניסיון לערבב את שם אבי בהצעה כביכול לתמיכה בעניין הנשיאות היא הזויה ויכולה לעלות רק בדמיונם של אלו החושבים שניתן להשיג כל דבר על ידי מתן אתנן שכזה -וזה בעיני מבזה בעיקר את מי שחושב כך", אמרה.

"ח"כ אורלי לוי אבקסיס (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אופציה נוספת, היא כמובן הליכה לבחירות רביעיות - בה כמובן אף אחד איננו מעונין.

וללוחות הזמנים: וועדת הבחירות אמורה לפרסם את התוצאות עד שמונה ימים מיום הבחירות, אולם מאחר ומועד זה מתנגש עם פורים החל ביום שלישי הבא, ייתכן שהוא יוקדם או יידחה.

בהמשך, יו"ר ועדת הבחירותהשופט ניל הנדל יעביר לנשיא את התוצאות הסופיות בי"ד אדר תש"פ, 10 במרץ 2020. לרשות הנשיא יעמדו שבעה ימים לקיום התייעצויות וקבלת החלטה, וזאת לא יאוחר מכ"א אדר תש"פ, 17 במרץ 2020. יצוין, כי ייתכן שההטלה תערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים.

בכ"ו סיוון ה-18 ביוני לכל המאוחר, אם לא תורכב ממשלה, יוכרזו ממילא בחירות רביעיות, כשעל פי ההערכות, גם אם הכרזה זו תתרחש מוקדם יותר, הסבב הרביעי לא יתקיים לפני ספטמבר (חודש אלול) 2020.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר